Algemeen

Verkoopcij​fers elektrisch​e auto’s in Nederland ongekend hoog

04-Golf-Easy-ElectricVoor een land dat zelf nauwelijks elektrische auto’s (EV’s) of hybrides (PHEV’s) produceert, wordt in Nederland een ongekend aantal van die voertuigen verkocht. De eerste drie kwartalen van 2014 was 4,3 procent van de nieuwe auto’s elektrisch/hybride. In Frankrijk – van alle autoproducerende landen koploper in elektromobiliteit – lag dat percentage gedurende die periode iets onder de 1 procent.

Dat heeft Roland Berger Strategy Consultants berekend op basis van de laatste E-mobility Index, die het adviesbureau twee maal per jaar uitbrengt. Uit een vergelijking van de Nederlandse verkoopcijfers voor EV’s/PHEV’s met die van de top-7 van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea), blijkt dat in ons land relatief veel meer elektrische/hybride auto’s worden verkocht. ‘Dat komt met name door de fiscale voordelen’, aldus Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam.

Omdat de overheid eind 2013 de fiscale voordelen voor de aanschaf van elektrische/hybride auto’s beperkte, was vorig jaar in het laatste kwartaal zelfs een piek te zien in de verkoop ervan. In totaal werden in oktober, november en december 14.842 EV’s/PHEV’s verkocht, liefst 15 procent van alle nieuwe auto’s. Vooral de Mitsubishi Outlander deed het goed, met 8.039 verkochte wagens.

Er is volgens Veenman ook een andere oorzaak voor de opvallende verkoopcijfers van elektrische/hybride auto’s: ‘Nederland besteedt veel aandacht aan e-mobiliteit.’ Zo is het aantal oplaadpunten voor de zogeheten ‘plug-ins’ sinds 2013 bijna verdubbeld. De ambitie van Nederland is om 200 duizend EV’s/PHEV’s op de weg te hebben in 2020. Dat zijn er nu 70 duizend, waarmee bijna 1 procent van het totale wagenpark elektrisch/hybride is.

Het gros van de elektrische auto’s/hybrides die in Nederland worden afgezet, blijft afkomstig uit Japan, vooral dankzij de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Nissan Leaf. Het Aziatische land produceerde lange tijd verreweg de meeste EV’s/PHEV’s, maar is bijgehaald door de Verenigde Staten: beide landen zullen tot 2017 elk zo’n 450 duizend van die voertuigen maken. Als het gaat om de batterijen die daarvoor nodig zijn, blijft Japan de enige koploper: het land heeft tot 2017 een marktaandeel van bijna 60 procent.

E-mobility Index
Roland Berger Strategy Consultants stelt de E-mobility Index op samen met het Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen MBH in Aken, een onderzoeksinstituut dat zich richt op de auto-industrie. In de index vergelijkt het adviesbureau hoe de top-7 van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea) zich ontwikkelt op het gebied van elektromobiliteit. Daarvoor kijkt Roland Berger naar het niveau van de technologie, de industrie (wat de toegevoegde waarde is van de lokale producenten) en de grootte van de afzetmarkt. Met de nieuwste modellen EV’s/PHEV’s heeft Duitsland zich volgens de index weer aan de top genesteld als het gaat om technologie. Opvallend is de opmars van China, dat tegenwoordig een derde van alle batterijen produceert en eind 2016 goed zal zijn voor 6 procent van de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s/hybrides. De E-Mobility Index verscheen voor het eerst in 2012.

Geef een reactie