Algemeen

Continental komt met nieuwe SportContact 6

De nieuwe SportContact 6 van Continental is een supersportband voor ultra high performance wagens. De band tilt het rijgedrag, de stuurprecisie en de hogesnelheidscapaciteiten van zijn voorganger naar een merkbaar hoger niveau. Continental heeft deze verbeteringen mogelijk gemaakt door te produceren met een verbeterd rubbermengsel, zeer doordachte loopvlaktechnologie en een nieuw verstevigingsmateriaal. Resultaat: een prestatiewinst tot 14%. In de loop van 2015 zal de SportContact 6 in 41 afmetingen verkrijgbaar zijn voor velgen met diameters van 19 tot 23 inch’.

Tot 14% prestatieverbetering

Met de nieuwe SportContact 6 heeft Continental opnieuw veel vooruitgang geboekt in vergelijking met zijn al uitstekende voorganger, de ContiSportContact 5 P. De stuurprecisie is met 14% verbeterd terwijl het rijgedrag op droge wegen met 11% is vooruitgegaan. De globale prestaties op nat wegdek zijn met 2% verbeterd en de levensduur en het comfort met 7% gestegen. Daarnaast geldt voor racecircuits nog een extra verbetering want daar ligt het gripniveau 4% hoger.

Gripverhogend mengsel: ‘Black Chili’ verzekert optimale interactie met de weg

Bij de nieuwe SportContact 6 is het ‘Black Chili’- mengsel verder ontwikkeld. Het mengsel garandeert optimale grip in alle richtingen; tijdens het remmen, in bochten en acceleraties op natte en droge wegen. Door het rubbermengsel past de band zich aan de ruwheid van het wegdek aan. Tegelijkertijd zorgt een tijdelijke atomische verbinding tussen het bandenmengsel en het wegoppervlak voor een betere grip door op microscopisch niveau als kleine zuignappen te fungeren.

Loopvlakdesign: Steunblokken voor een perfect rijgedrag

Om tot uiterst nauwkeurig rijgedrag en snelle stuurprestaties te komen, gebruikt Continental de nieuwe ‘force vectoring’-technologie voor een optimale krachtoverdracht. Deze technologie doet een beroep op verschillende loopvlakelementen aan de binnenkant, de buitenkant en in het midden van de band. De centrale ribben zorgen samen met de binnenste schouder van de band voor een maximale overdwarse krachtoverdracht, waardoor de stuurinput veel directer vertaald wordt naar het asfalt. Omdat de buitenkant van de band in bochten veel grotere krachten ondergaat dan de binnenkant, hebben de ribflanken een asymmetrisch design. Dit verhoogt de stabiliteit van de ribben en maakt een veel grotere krachtoverdracht mogelijk. Bij de buitenste schouders zijn de verschillende blokelementen tot een groter geheel gecombineerd. Grote profielblokken aan de buitenkant zijn verbonden met gekruiste elementen in een tweede rij van profielblokken. Zo kunnen de profielblokken elkaar ondersteunen in snelle bochten en garanderen ze een optimale laterale krachtoverdracht.

Nieuw verstevigingsmateriaal Aralon 350: Maximale veiligheid tot 350 km/u

De nieuwe SportContact 6 is goedgekeurd voor snelheden tot 350 km/u. Hij moet dus niet alleen onberispelijke remprestaties en een uitmuntende wegligging en richtingsstabiliteit aan de dag leggen, ook zijn structuur moet aangepast zijn aan deze extreme snelheden en de enorme centrifugale krachten die de band daarbij ondervindt. Om dat te realiseren is een innovatieve structuur uitgewerkt die de enorme krachten op de band controleert en zo een maximale veiligheid garandeert. Hiervoor gebruikt Continental het innovatieve materiaal ‘Aralon 350’, dat speciaal is ontwikkeld voor de SportContact 6, een synthetische vezel waarbij twee touwen van sterk aramide worden verweven met een touw van flexibel nylon. Deze vezel krijgt vervolgens een rubbercoating en wordt onder het loopvlak geplaatst als een niet verbonden spoelbandage. Deze complexe structuur fungeert als een bijkomende stalen gordel en houdt de bandcontouren in bedwang, zelfs bij snelheden tot 350 km/u.

SportContact 6 in de markt

Continental verwacht dat het marktsegment voor uiterst sportieve auto’s steeds populairder zal worden bij klanten en schat in dat de diverse afmetingen van de nieuwe SportContact 6 goed zullen zijn voor een jaarlijkse marktgroei van bijna 10%. Tevens wordt verwacht dat de nieuwe SportContact 6 een hoog homologatie-niveau zal behalen. Op dit ogenblik rolt ongeveer één op de drie nieuwe wagens van Europese automerken van de band met Continental-banden. Zijn eerste kwaliteitslabel heeft de nieuwe hoogtechnologische band al gekregen: Honda heeft de band nog voor de officiële lancering goedgekeurd en monteert de SportContact 6 reeds af fabriek vóór de nieuwe Civic Type R, die er een ronderecord mee behaalde op de Nordschleife van de Nürburgring.

De SportContact 6 richt zich voornamelijk tot pure sportwagens zoals de Audi R8 en Porsche 911 maar ook tot erg sportieve modellen zoals de BMW M5 en Mercedes AMG. Het gamma omvat zelfs een geschikte band voor de Tesla Model S.

Geef een antwoord