Algemeen Opel

OnStar realiseert meer dan een miljard interacties met klanten

OnStar heeft sinds 1996 meer dan 1 miljard aanvragen afgehandeld van klanten die contact opnamen via de telefoon, de mobiele app of de ingebouwde dataverbinding van hun auto of bedrijfswagen. General Motors heeft OnStar bijna 19 jaar geleden gelanceerd, aanvankelijk als een baanbrekende hulpverleningsdienst die automatisch een hulpoproep plaatst zodra een airbag in het voertuig geactiveerd wordt. Met het systeem zijn inmiddels ook deuren op afstand te vergrendelen, routebeschrijvingen rechtstreeks in het navigatiesysteem te uploaden en berichten te verzenden over de technische staat van de auto.

onstar

Vijf miljoen oproepen per maand
Elke twee seconden komt er inmiddels een aanvraag binnen bij OnStar. Dat zijn ongeveer 5 miljoen oproepen per maand van meer dan 7 miljoen abonnees wereldwijd. Voeg daar de 8,8 miljoen interacties per maand via de mobiele app aan toe en het is duidelijk hoe onmisbaar OnStar is sinds de lancering in 1996. “OnStar is nu nog steeds toonaangevend. Het systeem zit wereldwijd in modellen van Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac en binnenkort ook van Opel”, zegt Alicia Boler-Davis, senior vicepresident, General Motors Global Connected Customer Experience. “Dat zo snel de 1 miljard interacties zijn behaald, toont aan dat er bij klanten veel vraag is naar voertuigconnectiviteit. Ongetwijfeld bereiken we de 2 miljard interacties in nog kortere tijd.”

Voor Opel komt OnStar in Europa op 3 augustus beschikbaar. De nieuwe Opel Astra, die debuteert op de autoshow van Frankfurt (17 tot 27 september), is het eerste volledig nieuwe Opel-model met deze service. Het systeem kan in diverse markten ook besteld worden voor de ADAM, Cascada, Corsa, Insignia, KARL, Meriva, Mokka en Zafira Tourer. Opel OnStar wordt geïntroduceerd in 13 Europese landen: België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Zwitserland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Later volgen meer landen. Abonnees kunnen het volledige dienstenaanbod van Opel OnStar de eerste 12 maanden na hun registratie gratis gebruiken.

Smartphone app
Eigenaars van een smartphone kunnen op afstand verbinding maken met hun voertuig dankzij een app. Opel OnStar helpt bij het opsporen van de auto bij diefstal. Opel OnStar verzendt optioneel maandelijks een e-mail naar het OnStar-servicecenter met een diagnose van de belangrijkste voertuiggegevens. Met een druk op de knop kan de eigenaar bovendien op elk moment een diagnose opvragen. Daarnaast maakt Opel OnStar van het voertuig een 4G LTE mobiele Wi-Fi-hotspot waarbij tot wel zeven apparaten tegelijkertijd kunnen worden gekoppeld.

Abonnees van Opel OnStar hebben volledige controle over hun gegevens en de diensten. Voor het activeren dienen zij in te stemmen met de algemene voorwaarden en kunnen daarbij kiezen of ze hun huidige positie al dan niet willen vrijgeven. Met één druk op de Privacy-knop wordt de locatievoorziening afgeschermd.

Cijfers
Van de ruim één miljard interacties onderstaand een aantal highlights:
• 5,5 miljoen noodoproepen
• 156 miljoen aanvragen via de mobiele app
• Meer dan 3,9 miljoen oproepen voor pechhulp
• Meer dan 390 miljoen verslagen met voertuigdiagnoses

Geschiedenis
De dienst OnStar was oorspronkelijk bekend onder de naam Project Beacon. Het was de bedoeling draadloze communicatie te integreren in voertuigen, al jaren vóórdat het gebruik van de smartphone normaal zou worden. In het najaar van 1996 maakte OnStar zijn debuut in de Cadillac DeVille, Seville en Eldorado. De dienst bood aanvankelijk meldingen bij een geactiveerde airbag. Dit ontwikkelde zich verder tot de automatische respons bij een botsing op basis van sensoren die de ernst van de botsing inschatten en hulp inroepen van een service-assistent van OnStar. OnStar beantwoordt elke maand ruim 100.000 noodoproepen.

One thought on “OnStar realiseert meer dan een miljard interacties met klanten

Geef een reactie