Skoda

SKODA bereikt mijlpaal met 20 miljoenste auto sinds 1905

In de fabriek in Kvasiny is de twintig miljoenste ŠKODA van de band gerold. De jubilaris is een ŠKODA KAROQ. Met het feestexemplaar onderstreept ŠKODA AUTO het succes van zijn groeistrategie. Sinds de toetreding tot de Volkswagen Groep in 1991 heeft ŠKODA zich ontwikkeld van een bedrijf dat vooral in de eigen regio succesvol was tot een wereldspeler die in meer dan honderd markten is vertegenwoordigd.

“Met de bouw van de 20 miljoenste auto hebben we een zeer bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf bereikt,” aldus Bernhard Maier, ŠKODA AUTO voorzitter van de raad van bestuur. “Dit jaar willen we opnieuw een productie- en verkooprecord behalen en zullen we die trend ook in de komende jaren voortzetten. De basis hiervoor is onze strategie 2025, die ŠKODA AUTO volgt om zo duurzame veranderingsprocessen in de samenleving en de auto-industrie te bereiken.”

Keerpunt
ŠKODA is een van de oudste autoproducenten ter wereld. Al in 1905 startte het bedrijf in Mladá Boleslav met de Voiturette A., ontwikkeld door de oprichters Laurin en Klement. De individuele mobiliteit groeide uit tot een keerpunt in de geschiedenis. Aan het begin van de twintigste eeuw begon de auto de wereld te veroveren waarna enkele decennia later de massamotorisatie een feit was. De automobielindustrie wordt nu geconfronteerd met vergaande veranderingen, waarbij zaken als elektromobiliteit, autonoom rijden en connectiviteit de kernwoorden zijn.

Met de 2025-strategie als leidraad is het Tsjechische merk goed voorbereid op deze uitdagingen. ŠKODA AUTO gaat verder met de elektrificatie van zijn modelreeks en tegen 2025 zal het merk vijf elektrisch aangedreven modellen in verschillende segmenten kunnen aanbieden. Met de ŠKODA VISION E presenteerde de fabrikant zijn visie op elektrisch en autonoom rijden tijdens de IAA in Frankfurt eerder deze maand.

Ongekende ontwikkeling
Sinds de toetreding van de Volkswagen Groep 26 jaar geleden heeft ŠKODA een ongekende ontwikkeling doorgemaakt. Het is het merk gelukt om internationaal uit te groeien tot een succesvol volumemerk met op dit moment zeven modelseries en meer dan veertig modelvarianten. ŠKODA AUTO kan ook buiten de fabrieken in Tsjechië bouwen op een efficiënt productienetwerk. Momenteel worden ŠKODA’s op vijftien verschillende locaties in acht landen vervaardigd. In de afgelopen jaren heeft het merk de productiecapaciteit alleen maar verder uitgebreid. Hiervoor heeft ŠKODA sinds 1991 meer dan 300 miljard Tsjechische Kronen geïnvesteerd in productieprocessen en fabrieken.

In 2014 produceerde ŠKODA AUTO voor het eerst meer dan een miljoen voertuigen in een kalenderjaar. In december 2016 rolde de 19 miljoenste auto van het Tsjechische merk van de band in de fabriek in Mladá Boleslav.

In de komende jaren zal ŠKODA AUTO die groeicyclus voortzetten. De nieuwe ŠKODA KAROQ is de laatste representant van ŠKODA’s omvangrijke SUV-offensief. Het model is de nieuwe standaard in het dynamisch groeiende SUV-segment. De KAROQ staat eind 2017 bij de dealer. De ŠKODA KODIAQ, die in februari van dit jaar zijn marktlancering beleefde, behoort ook tot de ŠKODA SUV-familie.

Mijlpalen van ŠKODA AUTO:

 1991: 5 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 13 juli 2006: 10 miljoen auto’s gebouwd sinds 1905

 8 april 2009: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 12 oktober 2011: 10 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav

 30 januari 2012: 14 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 5 februari 2013: 15 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 9 juli 2013: 1 miljoen ŠKODA’s in China sinds 2007

 26 augustus 2013: 4 miljoenste exemplaar van de ŠKODA OCTAVIA

 19 maart 2014: 11 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav

 10 december 2014: ŠKODA AUTO heeft voor het eerst een miljoen auto’s in een jaar gefabriceerd

 24 november 2015: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav

 19 januari 2016: 18 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 19 december 2016: 19 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

 26 september 2017: 20 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

Geef een antwoord