Land Rover

Land Rover Discovery Sport trekt 100 ton zware trein

De Land Rover Discovery Sport heeft een ongekend trekvermogen. Dat werd duidelijk tijdens een spectaculaire actie, waarbij een Discovery Sport drie treinwagons – met een gewicht van meer dan 100 ton – over een historische spoorweg in Zwitserland trok.

De tien kilometer lange rit door het noorden van Zwitserland vroeg het uiterste van de Discovery Sport. Het maximale trekvermogen van de Discovery Sport bedraagt officieel 2.500 kg, maar de SUV had ook geen probleem met een gewicht dat 58 keer zo hoog is. De Discovery Sport wordt aangedreven door een 132 kW (180 pk) sterke Ingenium-dieselmotor met 430 Nm koppel. De Discovery Sport profiteerde van Land Rovers sleep- en tractietechnologie aan boord, zoals Terrain Response, Tow Assist, Tow Hitch Assist en All Terrain Progress Control: een semi-autonoom off-road rijhulpsysteem dat automatisch de power van de motor en de remmen regelt.

Mede dankzij deze technologie werd de Discovery Sport uitgeroepen tot winnaar van een prestigieuze Tow Car Award in de gewichtsklasse 1.700 tot 1.899 kg. In deze verkiezing werd de grotere Land Rover Discovery ‘Tow Car of the Decade’ – Trekauto van het decennium. De onderscheidingen en titels worden toegekend door een jury van journalisten van vakbladen als Practical Caravan, What Car? en experts van de Engelse Camping and Caravanning Club.

Land Rover heeft een goede reputatie met conversies van auto’s voor het spoor. De Land Rover Series II, IIA en Defender werden meer dan eens voorzien van wielen waarmee ze op het spoor kunnen rijden voor onderhoudswerk. In 1989 deed Land Rover tijdens de introductie van de eerste Discovery ook een dergelijke trektest in Plymouth (Verenigd Koninkrijk), om de capaciteiten van de nieuwe 200Tdi-dieselmotor te demonstreren. De nieuwe treinsleepstunt in Zwitserland was een idee van de ingenieurs van Land Rover om de kracht van de Discovery Sport te demonstreren.

Karl Richard, Lead Engineer Stability Control Systems van Jaguar Land Rover, vertelt: ‘Trekkracht zit in het DNA van Land Rover. De Discovery Sport vormt geen uitzondering. In de afgelopen jaren hebben we baanbrekende sleeptechniek ontwikkeld om onze klanten te helpen bij het trekken van allerhande aanhangers. Ik heb in mijn carrière veel tijd doorgebracht in de verste uithoeken van de wereld om onder de zwaarste omstandigheden Land Rovers te testen. Toch is dit de extreemste sleeptest die we ooit hebben gedaan.’

De aandrijflijn van de Discovery Sport was compleet standaard. De enige modificatie was de montage van speciale spoorwielen, door de specialisten van Aquarius Railroad Technologies, voor extra stabiliteit. James Platt, managing director van Aquarius Railroad Technologies: ‘Dat een voertuig van dit formaat een gewicht van meer dan 100 ton trekt, is een bewijs van technisch vernuft. Er waren geen aanpassingen aan de aandrijflijn nodig om dat mogelijk te maken. In de voorbereidende tests leverde de Discovery Sport zelfs meer trekkracht dan onze eigen spoor-Defender. Dat is opmerkelijk.’

Tijdens deze sleeptest had de Discovery Sport geen lage gearing. De moderne automatische negentrapstransmissie en Terrain Response-technologie van de Discovery Sport genereerden de benodigde tractie. ATPC werkt als een cruisecontrol voor lage snelheden, waardoor de bestuurder zich volledig kan concentreren op de weg – in dit geval de spoorweg.

De sleepstunt vond plaats op tien kilometer van het museumspoor in Stein am Rhein, Zwitserland, met als letterlijk hoogtepunt de spectaculaire Hemishofenbrug over de Rijn: een historische stalen brug met een lengte van 285 meter en hoogte van 26 meter.

Geef een antwoord