Opel

Opel start offensief voor meer transparantie in verbruik en uitstoot

Opel neemt op eigen initiatief belangrijke stappen om te voldoen aan toekomstige, aangescherpte emissienormen, zowel op het gebied van CO2 als NOx. Met ingang van het tweede kwartaal van 2016 zal Opel, behalve de resultaten van de huidige officiële verbruiks- en emissietests, ook de verbruiksmeting volgens de ‘Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure’-cyclus (WLTP) publiceren. Tevens zijn dieselingenieurs gestart met het implementeren van nieuwe initiatieven ter verbetering van de SCR-techniek (Catalytic Reduction) voor dieselmotoren om de uitstoot van NOx verder te reduceren. Opel doet dit geheel op eigen initiatief, ter voorbereiding op de zogeheten ‘Real Driving Emissions’-testcyclus (RDE), die per 2017 wordt ingevoerd. Opel zet zich hiermee nu al in om testinstanties meer transparantie te bieden.

“De gebeurtenissen en discussies van de afgelopen weken en maanden tonen aan dat de autoindustrie onder een vergrootglas ligt en dat het nu tijd is om actie te ondernemen op basis van hetgeen hieruit naar voren is gekomen”, zegt dr. Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel. “Het is mij duidelijk geworden dat de discussie rondom diesels een keerpunt is. De wereld is niet meer zoals hij was. We kunnen dit niet negeren en het is aan de auto-industrie om te reageren op de huidige perceptie.”

Brandstofverbruik en CO2
Met ingang van het tweede kwartaal van 2016 zal Opel, in aanvulling op de resultaten van de huidige officiële verbruiks- en emissietests van alle modellen, ook de verbruiksmeting volgens de WLTP-testcyclus publiceren, te beginnen met de nieuwe Astra. De WLTP meetprocedure wordt breed gedragen in de autoindustrie en is ontwikkeld om een representatief beeld te creëren van wat automobilisten in de praktijk ervaren.

Volgens de plannen van de EU wordt de ‘New European Driving Cycle’-testcyclus (NEDC) in 2017 vervangen door een nieuwe, wereldwijde standaard: de Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure. De WLTP-test wordt eveneens in laboratorium-omstandigheden uitgevoerd, maar is gebaseerd op strenge testprocedures die meer inzicht bieden in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de praktijk. Deze nieuwe testcyclus is belangrijk om gestandaardiseerde, reproduceerbare en vergelijkbare resultaten te verkrijgen.

SCR-techniek
Ook op het gebied van NOx-uitstoot neemt Opel nu al maatregelen. Zo is begonnen met het verbeteren van de effectiviteit van de uitlaatgasbehandeling van Euro 6-dieselmotoren met SCR-techniek. Hiermee neemt Opel het voortouw in aanloop naar de toekomstige RDE-richtlijnen. RDE vertegenwoordigt de uitstoot in de praktijk en is een additionele praktijktest op de weg die naast de huidige testmethode wordt uitgevoerd.

“Onze analyses van de laatste maanden tonen aan dat wij geen gebruikmaken van toepassingen die herkennen dat onze voertuigen zich in een verbruikstest bevinden of niet. Niettemin zijn wij er ook van overtuigd dat wij de uitstoot van stikstofoxiden van onze Euro 6-dieselmotoren verder kunnen reduceren met SCR-technologie en dus verbeteringen kunnen realiseren richting toekomstige RDE-richtlijnen”, benadrukt Neumann. “We zullen SCR-techniek standaardiseren voor Euro 6-diesels, terwijl we ons blijven focussen op het verbeteren van de efficiency.”

De verdere ontwikkeling en verbetering van de SCR-techniek is reeds begonnen en Opel verwacht de verbeterde techniek vanaf de zomer van 2016 te integreren in het productieproces. Onderdeel hiervan is ook een vrijwillige klanttevredenheidsonderzoek met betrekking op de 43.000 voertuigen die in Europa op de weg rijden (Zafira Tourer, Insignia en Cascada). Deze voertuigen krijgen de update zodra die beschikbaar is.

Opel CEO Karl-Thomas Neumann roept ook op tot meer transparantie tussen autofabrikanten en overheden in Europa. “In de Verenigde Staten maken bedrijven hun volledige kalibratiefilosofie openbaar aan de autoriteiten. Ik zou graag zien dat we deze aanpak ook omarmen in Europa.” In dit kader pleit de Opel-CEO ook voor onderhandelingen over een overeenkomst voor meer transparantie, waaraan alle autofabrikanten deelnemen die in Europa actief zijn.

One thought on “Opel start offensief voor meer transparantie in verbruik en uitstoot

Geef een antwoord