Kia

Kia Motors introduceert in 2020 eerste technologie voor autonoom rijden

Kia Motors kondigde deze week significante investeringen aan in de ontwikkeling van nieuwe autonome rijtechnologie. In 2020 wil Kia een eerste reeks deels autonome rijtechnologieën toepassen in de line-up van haar modellen. Het doel is om in 2030 de eerste volledig autonoom rijdende Kia op de markt te brengen.

De eerste fase van de investeringen door Kia – met een totaal van US$ 2 miljard tot 2018 – stelt de onderneming in staat de eerste van zijn nieuwe geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) te ontwikkelen, waarmee een groot aantal ingenieurs aan de slag gaat. De investeringen gaan de aankomende jaren leiden tot de introductie van nieuwe slimme voertuigen.

Tae-Won Lim, vice president van het Central Advanced Research & Engineering Institute van Hyundai Motor Group, zegt: “Volledig autonome voertuigen zijn nog ver van ons verwijderd en er is nog heel veel research en testwerk nodig om de ‘zelfrijdende auto’ tot werkelijkheid te maken. Kia bevindt zich nog in de vroege fase van ontwikkeling van deze technologie, maar wij zijn vol vertrouwen dat deze innovaties uiteindelijk gaan leiden tot een veiliger wegverkeer.”

Kia Advanced Driver Assistance System (ADAS)
Met ADAS nog in de kinderschoenen, werkt Kia – als onderdeel van de Hyundai Motor Group – nauw samen met toeleveranciers en gelieerde ondernemingen bij de ontwikkeling van een serie nieuwe technologieën. Deze technologieën worden ontwikkeld in drie afzonderlijke categorieën, om ervoor te zorgen dat een auto uiteindelijk autonoom kan rijden:

  • ‘Herkenning’ – de ontwikkeling van nieuwe sensoren om andere voertuigen en gevaarlijke situaties te detecteren, de weg te ‘lezen’ en slechte rij-omstandigheden te identificeren
  • ‘Beoordeling’ – geavanceerde computersystemen laten de auto beslissingen nemen, gebaseerd op de informatie van de ADAS-sensoren
  • ‘Controle’ – actieve elektronische en mechanische systemen laten het voertuig de beslissingen van de autonome technologie uitvoeren, in welke situatie dan ook.

Introductie van deels autonome rijtechnologie in 2020
Kia is van plan een grote reeks deels autonome ADAS-technologieën voor 2020 op de markt te introduceren. Onder de nieuwe technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn, bevindt zich onder andere: Highway Driving Assist (HDA), dat Lane Guidance System (LGS) en Advanced Smart Cruise Control (ASCC) combineert. Alle nieuwe ADAS-technologieën kunnen geneutraliseerd worden door de bestuurder, wanneer die anders beslist.

HDA is ontworpen om automatisch een veilige afstand te houden tot auto’s die zich voor het voertuig bevinden, terwijl de auto op de snelweg zijn eigen rijstrook behoudt en geldende maximum snelheden in de gaten houdt door gebruik te maken van het navigatiesysteem. Het systeem assisteert ook bij het veilig inhalen van andere auto’s op de snelweg.

Traffic Jam Assist (TJA), dat momenteel ook door Kia ontwikkeld wordt, helpt de bestuurder in druk verkeer, door het voertuig dat voor de auto rijdt te volgen. Het systeem maakt gebruik van een reeks hoge precisie sensoren, die ervoor zorgen dat de auto een veilige afstand ten opzichte van zijn voorganger bewaard en die er tegelijkertijd voor zorgen dat de auto op de eigen rijbaan blijft. Door gebruik te maken van TJA zullen bestuurders het gemakkelijker vinden om – meer ontspannen – in files te rijden op vaak drukke wegen.

Door het bestaande Smart Parking Assist System (SPAS) te verbeteren en een Remote Advanced Parking Assist Systeem (RAPAS) te introduceren, kunnen de auto’s van Kia in de toekomst nog gemakkelijker inparkeren. Met deze nieuwe technologieën kunnen Kia-voertuigen zichzelf parkeren wanneer de bestuurder binnen een bepaalde afstand van de auto de smart-key knop indrukt.

Kia wil volledig autonome auto binnen 15 jaar op de markt brengen
Kia wil voor 2030 volledig autonome auto’s op de markt brengen. Als belangrijkste onderdeel binnen de ontwikkeling van de daadwerkelijk ‘zelfrijdende auto’ – focussen de R&D-afdelingen zich voornamelijk op de ontwikkeling van voertuig-naar-voertuig- (V2V), voertuig-naar-infrastructuur- (V2I) en voertuig-naar-watdanook- (V2X) communicatie.

Geef een antwoord