Opel

Nieuwe Astra op elektromagnetische pijnbank in Opels EMC Center

Is de nieuwe Opel Astra getest in een opnamestudio?! Het lijkt er op het eerste gezicht wel op: de nieuwste Opel staat in een blauw verlichte ruimte met wanden die met eierdozen lijken te zijn bekleed. De auto is omringd door allerhande ultramoderne apparatuur. Deze ‘studio’ is in werkelijkheid het EMC Center van Opel in Rüsselsheim en EMC staat voor ‘elektromagnetische compatibiliteit’.

Elk nieuw model van Opel moet in deze speciaal ingerichte ruimte tests doorstaan voordat de auto in productie kan. EMC-manager Martin Wagner en zijn ingenieurs controleren hier of alle systemen – van infotainment tot veiligheids- en assistentiesystemen – feilloos en storingvrij werken.

1-Opel-EMC

Gehele levensduur storingvrij
De nieuwe Astra zit boordevol met dergelijke elektronische systemen, meer dan ooit tevoren. Hij is uitgerust met bijvoorbeeld de baanbrekende adaptieve IntelliLux LED®-matrixverlichting. Daarmee is het mogelijk buiten de stad altijd met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. De Astra is ook voorzien van de persoonlijke connectiviteits- en servicedienst Opel OnStar en de nieuwe IntelliLink-infotainmentsystemen die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto.

“Om ervoor te zorgen dat de componenten tijdens de gehele levensduur van de auto zonder storingen blijven functioneren, heeft Opel de elektronische systemen in de Astra hier in het EMC Center uitgebreid getest voordat de auto in productie ging”, zegt Martin Wagner.
2-Opel-EMC
Volgens de Akkreditierungsrat, de Duitse instantie die de kwaliteit van onderzoeksinstanties en -methodes bewaakt, voldoet Opels EMC Center aan de kwaliteitsnorm ISO 17025 voor professionele testlaboratoria. Hier zorgen de deskundigen er tijdens het ontwikkelingsproces voor dat de elektronische systemen in de auto elkaar onderling niet storen. Om te garanderen dat alle systemen storingvrij functioneren, moet de elektronica zorgvuldig ontwikkeld zijn. Dit vergt een intelligent ontwerp en toepassing van afscherm- en filtertechnieken. De ingenieurs controleren in het EMC-laboratorium of dat correct is uitgevoerd tijdens de ontwikkeling en ook tijdens de productie.

“Met voorzieningen als IntelliLux LED®-matrixverlichting, de rijstrookassistent Lane Keep Assist, Opel OnStar en de IntelliLink-systemen met smartphone-integratie is de complexiteit veel groter dan pakweg dertig jaar geleden”, verduidelijkt Wagner. Toen was het vooral een kwestie van de ruis in de radio onderdrukken, die veroorzaakt werd door de dynamo of de ontsteking van de auto. Tegenwoordig gaat de controle veel verder vanwege alle nieuwe technologie en alle mogelijkheden voor connectiviteit.
4-Opel-EMC
Perfect afgeschermd testlaboratorium
De eierdoosachtige bekleding van de muren ligt aan de basis van alle metingen. Ze voorkomen reflectie van elektromagnetische golven in de ruimte. “Onze resultaten zijn reproduceerbaar en betrouwbaar, doordat de wanden hier de storende golven absorberen”, aldus Wagner.
De eigenlijke elektronische tests zijn zwaar: de Astra wordt blootgesteld aan een krachtig elektromagnetisch veld, terwijl het EMC-team vanuit de controlekamer nauwgezet in de gaten houdt hoe Opel OnStar daarop reageert. Camerasystemen zenden videobeelden van het interieur van de auto via glasvezelkabels naar de beeldschermen van de ingenieurs. “Zo kunnen we zien of alle schermen en instrumenten foutloos functioneren in deze bestralingsstorm”, zegt Wagner.
6-Opel-EMC
Dat is slechts één van de criteria waaraan de auto tijdens de EMC-test moet voldoen. Alle componenten en bedieningsorganen in het voertuig worden niet alleen optisch maar ook via CAN-bussystemen gecontroleerd. “Speciale software maakt de specifieke ‘bussignalen’ zichtbaar op een scherm”, zegt Wagner om uit te leggen hoe de gegevens worden omgezet in beelden, schalen en tabellen. Dat maakt de CAN-buscommunicatie van het voertuig transparant voor de ingenieurs.

Alleen als alle gegevens bevestigen dat de elektronica in het voertuig perfect en zonder storingen werkt, geven de ingenieurs hun definitieve goedkeuring: “Ons testexemplaar, in dit geval de nieuwe Astra, is nu EMC-getest om onze klanten te vrijwaren van elektromagnetische storingen.”

5-Opel-EMC

One thought on “Nieuwe Astra op elektromagnetische pijnbank in Opels EMC Center

Geef een antwoord