Opel

Opel boekt bijna 13 procent verkoopstijging in augustus

Opel zette ook in augustus het succes voort, met opnieuw een sterke groei van de afzet in Europa. Voorlopige cijfers geven aan dat Opel de afgelopen maand de verkoop wist te verbeteren met meer dan 7.300 auto’s, ofwel 12,8 procent, ten opzichte van augustus 2014. Het maandtotaal komt daarmee op ongeveer 64.500 auto’s. Daarmee groeide Opel meer dan drie keer zo snel als de totale Europese automarkt, waar de verkopen een stijging te zien geven van 4,1 procent.

Het marktaandeel van Opel is over de maand augustus met ruim 0,4 procentpunt gestegen naar 5,71 procent. Het resultaat over de eerste acht maanden van 2015 is ook positief – ondanks dat Opel zich heeft teruggetrokken uit de Russische markt. In de periode van januari tot en met augustus 2015 verkocht Opel meer dan 735.000 auto’s – dat is ongeveer vier procent of 27.300 auto’s meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt neer op een marktaandeel van 5,83 procent over de eerste acht maanden.

Nieuwe modellen
“Dit verkoopsucces is vooral aan onze nieuwe modellen toe te schrijven, want die zijn zeer populair in heel Europa. De nieuwe Astra, die zijn wereldpremière beleeft op de internationale autoshow (IAA) van Frankfurt, is een grote stap vooruit en zal onze verkoop verder opstuwen”, aldus Peter Christian Küspert, Vice President Sales en Aftersales van de Opel Group.

Opel en het Britse zustermerk Vauxhall boekten een toename van het verkoopvolume in ongeveer twintig Europese markten over de eerste acht maanden van 2015. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk was de groei 3 procent, in Nederland 2,4 procent, in Frankrijk 6 procent, in Spanje 17 procent, in Portugal en Polen 18 procent, in Italië 20 procent en Turkije 34 procent.

Ook groei in Nederland
Opel bereikte het hoogste marktaandeel sinds 2011 voor de maand augustus op thuismarkt Duitsland: een aandeel van 7,2 procent voor de gehele automarkt (personenauto’s en lichte bedrijfswagens) en 7,5 procent voor de markt voor personenauto’s. Ook in Nederland bereikte Opel met 5,8 procent het grootste marktaandeel voor de maand augustus sinds 2011. En in de Tsjechische Republiek boekte Opel met 5,31 procent het beste marktaandeel voor de maand augustus sinds 2001. Opel nam vorige maand de eerste plaats in op de verkoopranglijst van Hongarije, met een marktaandeel van 12,31 procent. Opels zustermerk Vauxhall was in augustus tweede op de Britse ranglijst met 11,27 procent marktaandeel en over de eerste acht maanden van 2015 een marktaandeel van 10,29 procent. In Spanje nam Opel in augustus de tweede plaats in op de markt voor personenauto’s.

Een van de motoren achter het succes van Opel in de eerste acht maanden van dit jaar is de afdeling lichte bedrijfsauto’s. Die zag de verkoop toenemen met 25,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 65.350 auto’s. Het marktaandeel groeide meer dan 0,5 procentpunt tot ongeveer vier procent. Alle drie modellen bedrijfsauto’s lieten een verkooptoename noteren: de verkoop van de Movano steeg met ongeveer 32 procent, die van de Vivaro met meer dan 34 procent en de Combo boekte een stijging van ongeveer 14 procent.

Geef een antwoord