Opel

Opel viert vijftien jaar OPC

LavoitureOpelAstraOPC6Precies vijftien jaar geleden kwam de eerste Opel met de typeaanduiding ‘OPC’ op de markt. Het was de extra sportieve Opel Astra OPC met een 118 kW (160 pk) sterke 2,0-liter motor. Het eerste productiemodel van het Opel Performance Center was voorzien van techniek uit de autosport en sindsdien past Opel zijn kennis en ervaring uit de sport toe bij de ontwikkeling van productiemodellen.

“De Opel Performance Centers komen volledig tegemoet aan de wensen van onze veeleisende klanten. De OPC-modellen zijn onweerstaanbaar dynamisch, hebben een uitgesproken sportieve uitstraling en verschillen sterk van de reguliere productiemodellen, zonder in te boeten op het gebied van dagelijks gebruiksgemak. Onze OPC-modellen staan voor pure prestaties en passie”, aldus dr. Karl-Thomas Neumann, de CEO van Opel Group.

Onmiskenbaar OPC-design
“Een OPC-model moet onmiddellijk als zodanig te herkennen zijn”, zegt Mark Adams, Vice President Design bij Opel. De Astra OPC bijvoorbeeld valt direct op door zijn afgetrainde figuur, speciaal gevormde voor- en achterbumper, zijskirts, dakspoiler en twee geïntegreerde, trapeziumvormige uitlaatdempers. De ontwerpers creëerden voor de Insignia OPC buitengewoon opvallende luchtinlaten. “Elk detail en elke lijn moet zichtbare kracht uitstralen”, benadrukt Adams.

OPC vervangt GSi
Bij de introductie van de Opel Astra G in 1998 was duidelijk dat hij op alle fronten aanzienlijk was verbeterd ten opzichte van de Astra F. “Maar de auto was nog niet geschikt voor de autosport”, aldus Volker Strycek, oud-coureur, DTM-kampioen en medeoprichter van OPC. “Er waren geen plannen voor een GSi-versie, er was ook geen competitieve motor met een geschikte ophanging. We staken de koppen bij elkaar en ontwikkelden binnen het jaar de Opel Astra OPC 1.” Er volgden talloze OPC-modellen die onmiddellijk de openbare weg op konden, vaak nadat ze ronderecords hadden gevestigd op de Nürburgring.

astra_5deurs_cdtiEerste OPC-model
De Astra OPC 1 uit 1999 was gebaseerd op de Astra 2.0 ECOTEC met 100 kW (136 pk). OPC nam de viercilinder benzinemotor onder handen en creëerde een snel reagerende, hoogtoerige motor met gesmede zuigers, scherpere nokkenassen, een groter in- en uitlaatspruitstuk en aangepast motormanagement. Dat resulteerde in 118 kW (160 pk) vermogen.
Om de verbeterde prestaties optimaal op het wegdek te kunnen overbrengen, werd het onderstel ook grondig aangepast. OPC verlaagde het zwaartepunt met twee centimeter en monteerde hoogwaardige Bilstein-schokdempers, grotere remschijven, lichtmetalen 17-inch BBS-wielen en nieuw ontworpen draagarmen. De stabiliteit en de directheid van de besturing verbeterden daardoor aanzienlijk. Verder werd de Opel Astra OPC voorzien van een opvallend aerodynamisch pakket en Recaro-kuipstoelen. Het geplande productieaantal van deze Astra OPC was in eerste instantie 2.500, maar zelfs voor de introductie was de auto al razend populair. De oplage werd verhoogd tot 3.000 en hij was binnen vier maanden volledig uitverkocht.

Bijzonder OPC-model
Het vertrouwen van het OPC-team groeide dankzij het sportieve en commerciële succes. Het volgende project mikte op een speciaal doel, namelijk het creëren van de sportiefste en snelste MPV ter wereld. Het debuut van de Opel Zafira OPC betekende ook de introductie van de eerste OPC-turbomotor. Sindsdien zijn alle modellen van het Opel Performance Center voorzien van turbotechniek. In de loop der jaren steeg het vermogen van de 2.0 Turbo van 141 kW (192 pk) in de eerste generatie Zafira OPC tot 147 kW (200 pk) in de tweede generatie Astra OPC. Vervolgens van 176 kW (240 pk) tot 206 kW (280 pk) in de huidige Opel Astra OPC. De eerste generatie 2.0 turbomotoren leverde 250 Nm koppel, terwijl de meest recente een adembenemende 400 Nm laat noteren.

LavoitureOpelAstraOPC2Nürburgring
De OPC-modellen van Opel voelen zich helemaal thuis op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring, en hebben meermaals het ronderecord verbroken. Zoals in 2005, toen de Astra OPC met een tijd van 8:35:94 minuten een record in zijn klasse vestigde. Of de Zafira OPC, die een jaar later met een tijd van 8:54:38 minuten het record voor MPV’s verpletterde en nog altijd recordhouder is. De Corsa OPC vestigde in 2007 met een tijd van 8:47:99 minuten het ronde record voor sub-compacte auto’s met een standaard productie auto. Opel test al sinds de jaren zestig op de legendarische Nordschleife. Momenteel heeft Opel een samenwerkingsovereenkomst met de Nürburgring, terwijl het ook beschikt over een eigen testcentrum nabij het circuit.
Ter ere van de successen in de ‘Groene hel’ heeft OPC ook twee speciale ‘Nürburgring’-edities geproduceerd: de Astra OPC in 2008 en de Corsa OPC in 2011. De Nürburgring Edition van de Corsa OPC leverde 14 kW (18 pk) meer vermogen dan de ‘reguliere’ Corsa OPC en was voorzien van een sperdifferentieel en het Nürburgring logo.

Indrukwekkende Astra OPC
De huidige Opel Astra OPC, die in de zomer van 2012 op de markt kwam, heeft een geavanceerde 2.0 Turbo motor met 206 kW (280 pk) en 400 Nm. De atletische Astra versnelt vanuit stilstand tot 100 km/u in slechts zes seconden en bereikt een topsnelheid van 250 km/u. Daarmee is het de snelste Astra ooit. En ja, ook deze versie is ontwikkeld en getest op de Nordschleife van de Nürburgring. Een HiPerStrut (High Performance Strut) voorwielophanging en het mechanisch sperdifferentieel garandeert een optimale wegligging en optimale tractie bij het uitaccelereren van bochten, zelfs op nat wegdek. Hoogwaardige Brembo-remmen zorgen voor een indrukwekkend remvermogen.

Insignia OPC
De Opel Insignia OPC is het vlaggenschip. Zijn 2.8 V6 Turbo motor produceert 239 kW (325 pk) vermogen en stuurt 435 Nm koppel naar de vier wielen. Voor maximale tractie onder alle omstandigheden ontwikkelde het OPC-team vierwielaandrijving op basis van de kennis en ervaring die zijn opgedaan in het Duitse toerwagenkampioenschap, waaraan Opel deelnam met de Calibra. De Insignia OPC accelereert in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u (Sports Tourer in 6,3 seconden) en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u, of 270 km/u (Sports Tourer 265 km/u) voor de “unlimited” versie met handmatig bediende versnellingsbak.

De OPC-hoogtepunten van de eerste 15 jaar:
• 2013: Verdere ontwikkeling van de Insignia OPC met 239 kW (325 pk) met verder verbeterde ophanging
• 2012: Lancering Astra (J) OPC met 206 kW (280 pk) 2.0 Turbo motor
• 2011: Lancering Opel Corsa (D) ‘Nürburgring Edition’ met 155 kW (210 pk)
• 2009: Lancering Insignia OPC en Insignia OPC Sports Tourer met 239 kW (325 pk) 2.8 V6 Turbo motor
• 2009: Lancering Astra (H) OPC Race Camp Edition
• 2008: IDS Plus 2-onderstel standaard voor Astra (H) OPC
• 2008: Lancering Astra (H) OPC ‘Nürburgring Edition’
• 2007: Corsa (D) OPC vestigt ronde record voor sub-compacte auto’s op Nürburgring Nordschleife (8:47:99 minuten)
• 2007: Lancering Corsa (D) OPC met 141 kW (192 pk) 1.6 Turbo motor
• 2006: Zafira (B) OPC vestigt ronderecord voor MPV’s op Nürburgring Nordschleife (8:54:38 minuten)
• 2006: Lancering Meriva OPC met 132 kW (180 pk) 1.6 Turbo motor
• 2005: Astra OPC vestigt ronderecord voor compacte klasse op Nürburgring Nordschleife (8:35:94 minuten)
• 2005: Lancering Vectra OPC met 188 kW (255 pk) 2.8 V6 Turbo motor (ook als Vectra Stationwagon OPC)
• 2005: Lancering Zafira (B) OPC met 177 kW (240 pk) 2.0 Turbo motor
• 2005: Lancering Astra (H) OPC met 177 kW (240 pk) 2.0 Turbo motor
• 2005: 20.000 OPC-voertuigen verkocht in heel Europa in slechts vijf jaar tijd
• 2002: Lancering Astra (G) OPC met 147 kW (200 pk) 2.0 Turbo motor (driedeurs- + Stationwagon-modellen)
• 2001: Lancering Zafira (A) OPC met 141 kW (192 pk) 2.0 Turbo motor
• 1999: Lancering Astra (G) OPC met 118 kW (160 pk) 2.0 ECOTEC motor

Geef een reactie