Seat

SEAT start on-demand shuttledienst

SEAT start in Barcelona met een on-demand shuttledienst. In de wijken Can Barata en Sant Cugat del Vallès wordt daarvoor een zevenzits SEAT Alhambra ingezet. Het shared mobility-initiatief start met een pilotfase. Daarbij rijdt de Alhambra flexibele routes, die on-demand kunnen worden aangepast. De shuttledienst wordt uitgevoerd in samenwerking met de startup Shotl en met medewerking van stadsvervoersbedrijf Moventis en Media Urban SL.

SEAT en zijn partners starten de on-demand shuttledienst om te kijken hoe efficiëntere stedelijke mobiliteit kan bijdragen aan mobiliteitsvraagstukken zoals files, het verbeteren van de leefomgeving en het vergroten van de efficiency van bepaalde buslijnen. De pilot vindt plaats tussen half juli en half september. Daarbij wordt de omgeving van Can Barata verbonden met het Volpalleres treinstation. De shuttledienst is vooral op momenten met onregelmatige vraag en een klein aantal passagiers een efficiënt alternatief voor de bus.

Connected mobiliteit

Met de on-demand shuttledienst waarbij de Alhambra wordt ingezet, blijft SEAT invulling geven aan zijn strategie om het easy mobility concept te verbeteren. De gebruikers van de dienst kunnen de Alhambra bestellen via de Shotl-app. De applicatie informeert ze direct over de wacht- en aankomsttijd. Het systeem brengt aanvragen samen en faciliteert zo het transport van meer personen op hetzelfde moment. Het resultaat: efficiënte en connected mobiliteit. Moventis, de stadsvervoersdienst in San Cugat del Vallès voert de shuttledienst uit door de inzet en coördinatie van personeel. Hiermee versterkt Moventis zijn innovatieve karakter op het gebied van mobiliteit.

Van proef naar praktijk
De eerste wetenschappelijke proef van het project vond begin dit jaar plaats en werd ondersteund door CARNET, een hub voor voertuig- en mobiliteitsonderzoek, opgezet door SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische Universiteit van Catalonië (UPC). Deze hub richt zich op het verkennen van toekomstige mobiliteitsdiensten en –oplossingen in Barcelona. Deze eerste proef werd uitgevoerd met medewerking van de RACC (het Catalaanse equivalent van de ANWB) en Shotl. De gebruikers van de shuttledienst waren medewerkers van de RACC en studenten van de UPC.

In november 2016 presenteerden SEAT en zijn partners op het Smart City World Congress al een simulatie. Daaruit bleek dat een on-demand wagenpark van 500 voertuigen met een gemiddelde bezetting van 4,5 personen in de spits maar liefst 2.000 privéauto’s zou kunnen vervangen. Naast een sterke CO2-reductie zou dit ook zorgen voor een sterke vereenvoudiging van de mobiliteit in Barcelona.

Duurzamer en gedigitaliseerd vervoer
De pilot van SEAT, Shotl en Moventis is een belangrijke stap op weg naar een efficiëntere, duurzamere en gedigitaliseerde mobiliteit. De pilot maakt het mogelijk om mobiliteitspatronen te bestuderen en te analyseren en aan de hand daarvan innovatieve nieuwe oplossingen te presenteren. Daarmee onderstreept SEAT zijn ambities voor een leidende rol op het gebied van connectiviteit nog eens.

Geef een reactie