Volvo

Volvo: auto-industrie moet zich aanpassen aan nieuwe verwachtingen van de klant

Volvo Cars past zijn bedrijfsvoering aan de veranderende wereld aan en vindt dat de gehele auto-industrie hetzelfde moet doen. Dat zegt Håkan Samuelsson, Volvo Cars’ President en CEO, vandaag in Gotenburg tijdens de halfjaarlijkse bijeenkomst van het Nordic Network in het kader van het Global Compact-initiatief van de Verenigde Naties.

De bijeenkomst is een van de grootste meetings van Noord-Europese experts uit het bedrijfsleven op het gebied van duurzaamheid, onder auspiciën van de Verenigde Naties. Meer dan 190 afgevaardigden van honderd bedrijven en organisaties komen bijeen in het hoofdkwartier van Volvo in Gotenburg. Daar bespreken ze hoe het bedrijfsleven de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (Sustainable Development Goals, SDG) kan ondersteunen. Volvo Cars is een van de grondleggers van Global Compact, ’s werelds grootste initiatief op het gebied van duurzame bedrijfsvoering.

Duurzaamheid essentieel
In zijn openingsspeech als gastheer van de bijeenkomst vertelt Samuelsson de afgevaardigden dat de verwachtingen van de consument veranderen en dat de auto-industrie zich daaraan moet aanpassen. Duurzaamheid is niet slechts een puntje dat je afvinkt van een lijst, maar is essentieel voor het voortbestaan van bedrijven. Duurzaamheid biedt belangrijke kansen voor bedrijven die dit goed voor elkaar hebben, aldus Samuelsson.

“Onze klanten willen veiligere, duurzamere en klantvriendelijkere auto’s”, vervolgt Samuelsson. “We kunnen aan die vraag voldoen, veranderingen op gang brengen en tegelijkertijd ons bedrijf laten groeien. Ik ben er zeker van dat onze volgende generatie auto’s – volledig autonoom, elektrisch aangedreven en ‘connected’ – er mede voor zorgen dat steden schoner, veiliger en slimmer zijn.”

Als voorbeeld noemt Samuelsson het belang van Volvo’s strategie op het gebied van elektrificatie: “We zien dat de verbrandingsmotor zijn beperkingen heeft en ook dat de maatschappij verandering vraagt. Daarom hebben wij ambitieuze doelen gesteld op het gebied van elektrische aandrijving van onze auto’s. We willen niet alleen bijdragen aan bescherming van het milieu en het leven van mensen beter en veiliger maken. Het is ook zakelijk gezien heel logisch.”

Nieuwe realiteit, ambitieuze doelen
Volvo Cars past zich aan de nieuwe realiteit aan en maakt duurzame bedrijfsvoering een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. In het kader van het duurzaamheidsprogramma heeft Volvo negen doelen gesteld waarmee het bedrijf de SDG’s ondersteunt die alle lidstaten van de Verenigde Naties in 2015 zijn overeengekomen.

Volvo Cars gelooft dat deze doelstellingen bijdragen aan duurzame winstgevendheid en groei. Een van de doelen van Volvo Cars is dat het tegen 2025 een miljoen Volvo’s met een vorm van elektrische aandrijving heeft verkocht. In hetzelfde jaar wil het ook klimaatneutraal produceren. Volvo heeft ook de meest ambitieuze veiligheidsvisie in de auto-industrie: vanaf 2020 zou niemand meer om het leven mogen komen of zwaargewond raken in een nieuwe Volvo.

De fabrikant is al goed op weg naar de realisatie van deze doelstellingen. De CO2-emissie van de Europese Volvo-fabrieken is tussen 2004 en 2016 gedaald met 70 procent. Verder biedt Volvo momenteel zes plug-in hybride varianten aan en wil het van elk nieuw te introduceren model ook een versie maken met een vorm van elektrische aandrijving. En de nieuwe passieve en actieve veiligheidssystemen waarmee Volvo wereldwijd toonaangevend is, beperken het risico op verkeersongelukken en ernstig letsel voor Volvo-rijders.

Samenwerking
Volvo weet dat het niet alleen de vooruitgang kan bewerkstelligen. Daarom richt het bedrijf zich op zowel particuliere als publieke samenwerking voor duurzame ontwikkelingen. Volvo werkt nauw samen met veiligheidsorganisaties en overheden en deelt zijn kennis om te helpen de verkeersveiligheid te vergroten. Volvo werkt ook samen met publieke en private partijen in het Drive Me-experiment voor autonoom rijden. Verder heeft het de handen ineengeslagen met Stora Enso en de Belgische overheid om de CO2-emissie van de Volvo-fabriek in Gent met 40 procent te verminderen.

Andere doelen in het kader van Volvo’s duurzaamheidsbeleid zijn ervoor zorgen dat geen medewerkers of contractanten omkomen of gewond raken tijdens hun welk, dat het toonaangevend is op het gebied van het welzijn van zijn klanten door betere filters en materialen toe te passen en een diverse bedrijfscultuur te bevorderen waarin niemand wordt uitgesloten.

Geef een reactie