Autosport Renault

Renault toont conceptcar R.S. 2027 Vision op Shanghai Motorshow

Terwijl Renault zich opmaakt voor de viering van het 40-jarige jubileum in de Formule 1 in 2017, toont de R.S. 2027 Vision de toekomst van Formule 1 bij 50 jaar. De conceptcar is ontworpen door het designteam van Renault onder leiding van Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design, in samenwerking met Renault Sport Racing. Behalve alle essentiële onderdelen van een Formule 1-auto is het model ook voorzien van onmiskenbare Renault en Renault Sport details, inclusief de logo’s van beide merknamen.

“Renault en China delen een passie voor autosport. En om te benadrukken hoe belangrijk de Chinese automarkt is voor Renault, presenteren we met trots de Renault R.S. 2027 Vision op de Auto Shanghai 2017. Na de lancering van de Kadjar en nieuwe Koleos in 2016 brengt Renault ook de Espace op de Chinese markt, waarmee de crossover line-up verder wordt uitgebreid als onderdeel van ons ambitieuze groeiplan voor de grootste automarkt ter wereld.”

François Provost – Chairman of Asia-Pacific Region bij Renault en CEO bij DRAC (Dongfeng Renault Automotive Company)

Volgens de toekomstvisie van Renault staat de mens over tien jaar nog meer centraal in de Formule 1 – een van de belangrijkste merkwaarden van Renault – waarbij de coureur zijn kwaliteiten als topatleet nog beter tot uiting kan laten komen. Behalve aantrekkelijke wordt de Formule 1 ook veiliger, met meer verantwoordelijkheid ten aanzien van milieu.

In het jaar 2027 is de concurrentie in het deelnemersveld heviger dan ooit. De vermogen-gewichtsverhouding is als nooit eerder in de Formule 1 (1 megawatt met een maximumgewicht van 600 kg) en menselijke prestaties vormen de kern van de sport. Om Formule 1 nog boeiender te maken, zijn fans meer betrokken bij de coureur, zowel langs het circuit als via de televisie.

De R.S. 2027 Vision is niet alleen een eerbetoon aan veertig jaar succes en innovatie in de Formule 1, maar onderstreept ook de sterke betrokkenheid van Renault bij de toekomst van Formule 1.
– Het laat zien dat de passie van het merk ook terugkomt in de autosportactiviteiten, wat resulteert in de ontwikkeling van belangrijke technische innovaties.
– Deze technologie – met name de specifieke designelementen – zijn duidelijk zichtbaar in het concept.
– De R.S. 2027 Vision is in z’n geheel ontworpen om de prestaties te optimaliseren en de entertainmentwaarde van de Formule 1 te verhogen.

In de ‘levensfase designstrategie van Renault vertegenwoordigt de R.S. 2027 Vision het onderdeel ‘Play’.

Renault ziet motorsport als een geweldige kans om geavanceerde technologie te ontwikkelen waarvan ook personenvoertuigen kunnen profiteren – direct of indirect.

Sinds het Formule 1-debuut in 1977 heeft Renault voortdurend een belangrijke rol gespeeld in de sport. De passie van Renault heeft geleid tot baanbrekende, ambitieuze en avant-gardistische technologieën.

  • De V6-turbomotor die de Renault RS01 aandreef, leidde in 1977 tot een revolutie en was vervolgens onderdeel van de twin-turbo technologie uit 1979.
  • De introductie van luchtventielen in 1986 maakte hogere motorsnelheden mogelijk zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid.
  • In de jaren negentig tandwielaangedreven nokkenassen een hoger toerental mogelijk.
  • Directe brandstofinspuiting deed haar intrede in 1995 (Renault RS7 motor) om het brandstofverbruik te optimaliseren.

Het erfgoed van deze revolutionaire innovaties is nog steeds zichtbaar in de hedendaagse Formule 1, met de terugkeer van de V6 turbo – in hybride vorm – in 2014. Renault heeft als F1-motorleverlancier uitgebreide kennis en vaardigheden opgedaan en door te voldoen aan de uitdagingen die nieuwe regelgeving met zich meebrengt heeft het merk bovendien bijgedragen aan het stimuleren van technologische innovatie. Dit is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van toekomstige personenvoertuigen van het merk.

Een Formule 1-record dat respect afdwingt

Renault is al bijna 40 jaar actief in de Formule 1. Het merk heeft niet alleen een eigen raceteam, maar heeft zichzelf door de jaren heen ook op de kaart gezet als motorleverancier voor de beste teams in de motorsport. Dit leverde Renault maar liefst 12 wereldtitels op in het constructeurkampioenschap, het coureurskampioenschap was door de jaren heen goed voor 11 titels (zie ook de volledige lijst hieronder).

Renault heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op elk tijdperk waarin het als raceteam betrokken was:

  • 1977 tot 1985 (V6 turbo), met name met Alain
  • 2002 tot 2010 (atmosferische V10 en V8), met name met Fernando Alonso.
  • Terugkeer van Renault in Formule 1 in 2016 als Renault Sport Formula One Team, voor de derde keer als constructeur.

Door de jaren heen heeft Renault als motorleverancier de topteams in de motorsport uitgerust én bijgedragen aan talrijke raceoverwinningen en coureurstitels:

  • Lotus, met Ayrton Senna (V6 turbo).
  • Williams, met Nigel Mansell, Alain Prost, Ayrton Senna, Damon Hill en Jacques Villeneuve (atmosferische V10).
  • Benetton, met Michael Schumacher (atmosferische V10).
  • Red Bull Racing, met Sebastian Vettel (atmosferische V8).
  • In aanvulling op de races gereden door het Renault Sport Formula One Team, is er ook de huidige Renault R.E. 17-motor. Deze verzorgt de aandrijving van de voertuigen van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso.

In zijn totaliteit is Renault de succesvolste fabrikant sinds 1977. De successen omvatten:

  • 12 constructeurstitels
  • 11 coureurstitels
  • 70 Grand Prix-overwinningen
  • 215 poleposities
  • 50 top 2-finishes
  • 15 top 3-finishes

De 12 constructeurstitels:

1992: Williams FW14B en Renault RS4-motor

1993: Williams FW15C en Renault RS5-motor

1994: Williams FW16/FW16B en Renault RS6-motor

1995: Benetton B195 en Renault RS7-motor

1996: Williams FW18 en Renault RS8-motor

1997: Williams FW19 en Renault RS9-motor

2005: Renault R25 en Renault RS25-motor

2006: Renault RS26 en Renault RS26-motor

2010: Red Bull RB6 en RS27-2010-motor

2011: Red Bull RB7 en RS27-2011-motor

2012: Red Bull RB8 en RS27-2012-motor

2013: Red Bull RB9 en RS27-2013-motor

De 11 coureurstitels:

1992: Nigel Mansell

1993: Alain Prost

1995: Michael Schumacher

1996: Damon Hill

1997: Jacques Villeneuve

2005: Fernando Alonso

2006: Fernando Alonso

2010: Sebastian Vettel

2011: Sebastian Vettel

2012: Sebastian Vettel

2013: Sebastian Vettel

 

Geef een antwoord