Volkswagen

Robot ‘met gevoel’ werkt bij Volkswagen nauw samen met mensen

Volkswagen Group heeft een slimme robot ontwikkeld die niet alleen productmatige handelingen kan verrichten, maar die dat voor het eerst ook in nauwe samenwerking met mensen doet. De intelligente robot ‘met gevoel’ detecteert precies wat mensen willen dat hij doet. Het Smart.Production:Lab in Wolfsburg, één van de denktanks van de Volkswagen Group die IT-oplossingen voor de toekomst ontwikkelt, heeft de menselijke robot gebouwd in samenwerking met het toonaangevende German Research Center for Artificial Intelligence, DFKI.

Robots zijn binnen de auto-industrie al jaren geïntegreerd in het productieproces. Ze nemen bijvoorbeeld zware lasklussen voor hun rekening, ‘bemannen’ de lakstraat of zetten versnellingsbakken in elkaar zonder dat daar mensenhanden aan te pas komen. Wat het Smart.Production:Lab van Volkswagen betreft kan de rol van de robot nog veel groter worden. Waar werkende mensen en robots tot nu toe fysiek van elkaar worden gescheiden, zal dat in de fabriek van de toekomst ingrijpend veranderen. Mensen en robots werken daar niet meer apart van elkaar, maar juist samen. Dat kan alleen door de robot te voorzien van sensoren, hightech 3D-lenzen en intelligente software, waardoor mens en machine zonder gevaar tegelijkertijd in een kleine ruimte kunnen werken en zelfs met elkaar kunnen communiceren.
500_robot4

Begrip
De robot toont begrip voor wat z’n menselijke collega wil en reageert daar feilloos op. Hoe dat in de praktijk kan werken, presenteerden Wolfgang Hackenberg en zijn team van het Smart.Production:Lab onlangs in fabriekshal 55 in Wolfsburg. In een ruimte van twee bij vijf meter zetten mens en robot gezamenlijk een versnellingsbak in elkaar. “De robot begrijpt mijn aanwijzingen; een kleine beweging volstaat om de robot te stoppen of hem te laten starten en hij overhandigt me op mijn verzoek onderdelen of gereedschap. Zodra ik het werkgebied van de robot benader zonder een gebaar te maken, vermindert hij automatisch z’n snelheid en wijkt hij uit”, aldus Hackenberg.

De robot gaat in de ‘Factory 4.0’ de mens niet vervangen, maar hem/haar wel fysiek zwaar werk of ergonomisch moeilijke taken uit handen nemen. Het doel van Volkswagen is om een fabriek van de toekomst te ontwikkelen waar mensen complexe taken met een nog hogere mate van specialistische expertise, creativiteit en probleemoplossend vermogen kunnen verrichten. Door de nauwe samenwerking met slimme robots kunnen ze zich nog beter concentreren op hun werk. Bij het Smart.Production: Lab van de Volkswagen Group is de toekomst al begonnen. Verwacht wordt dat de slimme robot binnen drie tot vijf jaar in de fabrieken is geïntegreerd.

Geef een antwoord