Volvo

Volvo start ambitieus Drive Me-project

Het Drive Me-project van Volvo, een grote praktijkproef met zelfrijdende auto’s op de openbare weg, is officieel van start gegaan. Het allereerste autonome voertuig dat wordt gebruikt voor het project in Göteborg is al uit de fabriek gerold. De autonome Volvo XC90 is geproduceerd in Volvo’s speciale productiefaciliteit in Torslanda. Het is de eerste van een serie die wordt overhandigd aan consumenten in Göteborg die de auto’s op de openbare weg gaan testen.

Volvo is toonaangevend op het gebied van veiligheid en is ervan overtuigd dat autonome mobiliteit het aantal auto-ongelukken significant kan beperken. Zelfrijdende auto’s zorgen er ook voor dat het verkeer beter doorstroomt, files en opstoppingen helpt voorkomen en schadelijke uitstoot reduceert. Bovendien zorgt de afname van files ervoor dat de bestuurders tijd besparen.

Onder de noemer Pilot Assist biedt Volvo nu al semi-autonome voertuigfuncties aan in de 90-serie. Hiermee assisteert de auto bij het sturen en volgt de auto keurig de wegmarkeringen tot snelheden van 130 km/u, zonder dat de auto een andere auto hoeft te volgen. De Volvo’s in het Drive Me-project kunnen “handsfree” rijden in speciale zones rond Göteborg en worden bestuurd door Volvo’s zogenoemde ‘Autonomous Driving Brain’.

De Zweedse autofabrikant – die als uitvinder van de driepunts veiligheidsgordel in 1959 synoniem staat voor veiligheid – vervult een voortrekkersrol in de ontwikkeling van autonome voertuigsystemen. Het maakt onderdeel uit van de visie dat vanaf 2020 niemand ernstig gewond raakt of om het leven komt in een nieuwe Volvo.

Drive Me onderscheidt zich van andere projecten met autonoom rijden. In plaats van alleen te vertrouwen op tests van eigen ingenieurs, gebruiken particulieren en gezinnen de autonoom rijdende auto’s in het dagelijkse verkeer. Met deze klantgerichte aanpak kunnen ervaringen van gebruikers worden benut om technologie verder te ontwikkelen voor dagelijks gebruik, in aanloop naar de introductie van de eerste autonome Volvo rond 2021.
’Dit is een belangrijk moment voor het Drive Me-project’, zegt Erik Coelingh, Senior Technical Leader Active Safety bij Volvo Car Group, terwijl hij toekijkt hoe de laatste details aan de auto worden toegebracht. ’Klanten kijken anders naar auto’s dan ingenieurs, dus we zijn heel benieuwd hoe zij de auto gebruiken en de feedback die ze zullen geven.’

Alle auto’s voor het Drive Me-project worden intensief getest om te garanderen dat de autonome functies optimaal functioneren. Na de goedkeuring door een aantal hooggeplaatste technici worden de auto’s overhandigd aan de deelnemers van Drive Me.

Het Drive Me-project in Göteborg is de eerste in een reeks geplande tests met autonome voertuigen op de openbare weg. Volgend jaar gaat een vergelijkbaar project van start in Londen, terwijl ook in China projecten worden voorbereid.

Volvo bouwt ook aan strategische samenwerkingsverbanden voor de ontwikkeling van autonome aandrijftechniek. Vorige maand werd een samenwerkingsverband gesloten met Uber voor de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie autonome voertuigen. Eerder deze week maakte Volvo ook bekend dat in samenwerking met Autoliv – een toonaangevende leverancier in de autobranche – een nieuwe dochteronderneming zal worden opgericht voor de ontwikkeling van software voor de volgende generatie autonome voertuigen.

Het Drive Me-project van Volvo, een grote praktijkproef met zelfrijdende auto’s op de openbare weg, is officieel van start gegaan. Het allereerste autonome voertuig dat wordt gebruikt voor het project in Göteborg is vandaag uit de fabriek gerold.

De autonome Volvo XC90 is geproduceerd in Volvo’s speciale productiefaciliteit in Torslanda. Het is de eerste van een serie die wordt overhandigd aan consumenten in Göteborg die de auto’s op de openbare weg gaan testen.

Volvo is toonaangevend op het gebied van veiligheid en is ervan overtuigd dat autonome mobiliteit het aantal auto-ongelukken significant kan beperken. Zelfrijdende auto’s zorgen er ook voor dat het verkeer beter doorstroomt, files en opstoppingen helpt voorkomen en schadelijke uitstoot reduceert. Bovendien zorgt de afname van files ervoor dat de bestuurders tijd besparen.
Onder de noemer Pilot Assist biedt Volvo nu al semi-autonome voertuigfuncties aan in de 90-serie. Hiermee assisteert de auto bij het sturen en volgt de auto keurig de wegmarkeringen tot snelheden van 130 km/u, zonder dat de auto een andere auto hoeft te volgen. De Volvo’s in het Drive Me-project kunnen “handsfree” rijden in speciale zones rond Göteborg en worden bestuurd door Volvo’s zogenoemde ‘Autonomous Driving Brain’.

De Zweedse autofabrikant – die als uitvinder van de driepunts veiligheidsgordel in 1959 synoniem staat voor veiligheid – vervult een voortrekkersrol in de ontwikkeling van autonome voertuigsystemen. Het maakt onderdeel uit van de visie dat vanaf 2020 niemand ernstig gewond raakt of om het leven komt in een nieuwe Volvo.

Drive Me onderscheidt zich van andere projecten met autonoom rijden. In plaats van alleen te vertrouwen op tests van eigen ingenieurs, gebruiken particulieren en gezinnen de autonoom rijdende auto’s in het dagelijkse verkeer. Met deze klantgerichte aanpak kunnen ervaringen van gebruikers worden benut om technologie verder te ontwikkelen voor dagelijks gebruik, in aanloop naar de introductie van de eerste autonome Volvo rond 2021.

’Dit is een belangrijk moment voor het Drive Me-project’, zegt Erik Coelingh, Senior Technical Leader Active Safety bij Volvo Car Group, terwijl hij toekijkt hoe de laatste details aan de auto worden toegebracht. ’Klanten kijken anders naar auto’s dan ingenieurs, dus we zijn heel benieuwd hoe zij de auto gebruiken en de feedback die ze zullen geven.’

Alle auto’s voor het Drive Me-project worden intensief getest om te garanderen dat de autonome functies optimaal functioneren. Na de goedkeuring door een aantal hooggeplaatste technici worden de auto’s overhandigd aan de deelnemers van Drive Me.

Het Drive Me-project in Göteborg is de eerste in een reeks geplande tests met autonome voertuigen op de openbare weg. Volgend jaar gaat een vergelijkbaar project van start in Londen, terwijl ook in China projecten worden voorbereid.

Volvo bouwt ook aan strategische samenwerkingsverbanden voor de ontwikkeling van autonome aandrijftechniek. Vorige maand werd een samenwerkingsverband gesloten met Uber voor de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie autonome voertuigen. Eerder deze week maakte Volvo ook bekend dat in samenwerking met Autoliv – een toonaangevende leverancier in de autobranche – een nieuwe dochteronderneming zal worden opgericht voor de ontwikkeling van software voor de volgende generatie autonome voertuigen.

Het Drive Me-project van Volvo, een grote praktijkproef met zelfrijdende auto’s op de openbare weg, is officieel van start gegaan. Het allereerste autonome voertuig dat wordt gebruikt voor het project in Göteborg is vandaag uit de fabriek gerold.

De autonome Volvo XC90 is geproduceerd in Volvo’s speciale productiefaciliteit in Torslanda. Het is de eerste van een serie die wordt overhandigd aan consumenten in Göteborg die de auto’s op de openbare weg gaan testen.

Volvo is toonaangevend op het gebied van veiligheid en is ervan overtuigd dat autonome mobiliteit het aantal auto-ongelukken significant kan beperken. Zelfrijdende auto’s zorgen er ook voor dat het verkeer beter doorstroomt, files en opstoppingen helpt voorkomen en schadelijke uitstoot reduceert. Bovendien zorgt de afname van files ervoor dat de bestuurders tijd besparen.

Onder de noemer Pilot Assist biedt Volvo nu al semi-autonome voertuigfuncties aan in de 90-serie. Hiermee assisteert de auto bij het sturen en volgt de auto keurig de wegmarkeringen tot snelheden van 130 km/u, zonder dat de auto een andere auto hoeft te volgen. De Volvo’s in het Drive Me-project kunnen “handsfree” rijden in speciale zones rond Göteborg en worden bestuurd door Volvo’s zogenoemde ‘Autonomous Driving Brain’.

De Zweedse autofabrikant – die als uitvinder van de driepunts veiligheidsgordel in 1959 synoniem staat voor veiligheid – vervult een voortrekkersrol in de ontwikkeling van autonome voertuigsystemen. Het maakt onderdeel uit van de visie dat vanaf 2020 niemand ernstig gewond raakt of om het leven komt in een nieuwe Volvo.

Drive Me onderscheidt zich van andere projecten met autonoom rijden. In plaats van alleen te vertrouwen op tests van eigen ingenieurs, gebruiken particulieren en gezinnen de autonoom rijdende auto’s in het dagelijkse verkeer. Met deze klantgerichte aanpak kunnen ervaringen van gebruikers worden benut om technologie verder te ontwikkelen voor dagelijks gebruik, in aanloop naar de introductie van de eerste autonome Volvo rond 2021.

’Dit is een belangrijk moment voor het Drive Me-project’, zegt Erik Coelingh, Senior Technical Leader Active Safety bij Volvo Car Group, terwijl hij toekijkt hoe de laatste details aan de auto worden toegebracht. ’Klanten kijken anders naar auto’s dan ingenieurs, dus we zijn heel benieuwd hoe zij de auto gebruiken en de feedback die ze zullen geven.’

Alle auto’s voor het Drive Me-project worden intensief getest om te garanderen dat de autonome functies optimaal functioneren. Na de goedkeuring door een aantal hooggeplaatste technici worden de auto’s overhandigd aan de deelnemers van Drive Me.

Het Drive Me-project in Göteborg is de eerste in een reeks geplande tests met autonome voertuigen op de openbare weg. Volgend jaar gaat een vergelijkbaar project van start in Londen, terwijl ook in China projecten worden voorbereid.

Volvo bouwt ook aan strategische samenwerkingsverbanden voor de ontwikkeling van autonome aandrijftechniek. Vorige maand werd een samenwerkingsverband gesloten met Uber voor de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie autonome voertuigen. Eerder deze week maakte Volvo ook bekend dat in samenwerking met Autoliv – een toonaangevende leverancier in de autobranche – een nieuwe dochteronderneming zal worden opgericht voor de ontwikkeling van software voor de volgende generatie autonome voertuigen.

Geef een antwoord