Lexus

High performance Multi Stage Hybrid voor Lexus LC 500h

In de nieuwe oogverblindend vormgegeven LC 500h debuteert Lexus’ nieuwe state-of-the-art Multi Stage Hybrid systeem. Lexus geeft met dit krachtige systeem een overduidelijk signaal af. President Akio Toyoda – op wiens visitekaartje ook de term Master Test Driver prijkt – heeft zich intensief bemoeid met de ontwikkeling van de premium hybrid coupé. Er moest een aandrijflijn worden gecreëerd die de bestuurder nóg meer interactie en rijplezier zou opleveren.

Hybride niet alleen ‘eco’
Hybride alleen ‘eco’? Volgens LC 500h Chief Engineer Koji Sato betekent het woord veel meer dan dat. Hybride staat hier volgens hem ook voor ‘high-performance’. “We hebben met het nieuwe, unieke Lexus Multi Stage Hybrid systeem de dynamiek van Lexus Hybrid Drive naar een aanzienlijk hoger plan getild, terwijl het efficiënte brandstofverbruik en typische soepele karakter van een hybride aandrijflijn behouden blijft”.

2016.02.08

High performance
Sato en zijn technici hebben jaren aan het nieuwe hybride aandrijfsysteem gewerkt. Volgens hem zat de grootste uitdaging in het vinden van een systeem waarbij de bestuurder een zeer directe respons krijgt op het gaspedaal én de stuurbewegingen, zowel tijdens stevig bochtenwerk als op de Duitse Autobahn. De oplossing werd gevonden in het toevoegen van een nieuwe geavanceerde automatische transmissie aan de aandrijflijn.

Efficiënte performance in 10 versnellingen
Simpel gezegd heeft Lexus in de LC 500h twee high tech versnellingsbakken achter elkaar gekoppeld. Door middel van slimme elektronica biedt het systeem hierdoor in totaal tien versnellingen. “Dat konden er ook negen of elf zijn, maar tijdens de intensieve testritten bleek een aantal van tien verzetten de beste optie, omdat hierdoor een fijn schakelritme in de aandrijflijn ontstaat”, zegt Sato.

Beste van twee werelden
Het grote voordeel van de Multi Stage Hybrid transmissie is dat deze het beste van twee werelden combineert. In de manuele modus is er de beschikking over 10 versnellingen met de daarbij behorende performance en beleving. In de automatische modus beschikt de transmissie over een enorme souplesse en tegelijkertijd is die uiterst efficiënt.

Spinning rear wheels
De 3,5-liter V6-benzinemotor levert in combinatie met een krachtige elektromotor een systeemvermogen van 264 kW/359 pk. De sprint naar 100 km/u duurt minder dan vijf tellen. Sato: “De aandrijflijn levert zelfs meer koppel dan onze V8 en Multi Stage Hybrid biedt ook de mogelijkheid om met hogere snelheid puur elektrisch te rijden. De LC 500h is tegelijkertijd de eerste hybride Lexus met genoeg power om de achterwielen flink te laten spinnen omdat er bergen trekkracht tot je beschikking staan”, zegt Sato enthousiast.

2016.02.09

Uitlaatsymfonie
Volgens Sato gaan de hoge prestaties gepaard met een heerlijke motor- en uitlaatsoundtrack. Sato’s ontwikkelingsteam heeft tijdens het creëren van het geluid dezelfde filosofie gevolgd als bij de LFA, de snelste supercar van Lexus ooit. Speciale kleppen in het uitlaatsysteem produceren een overweldigende symfonie.

2016.02.09

Uitgebalanceerde gewichtsverdeling
Een belangrijk onderdeel van het aandrijfconcept is een nieuwe lithium-ion batterij: een primeur voor een Lexus Full Hybrid. “Op het gebied van opbergruimte en rijdynamiek levert deze batterij een belangrijke bijdrage. De installatie is compact waardoor meer bagageruimte ontstaat. Het accupakket weegt ook maar 50 kilogram en dat is goed voor een betere en stabielere gewichtsverdeling.”

Levering
De Lexus LC 500h komt in de lente van 2017 op de Nederlandse markt. Dat geldt ook voor de LC 500 met krachtige 351 kW/477 pk sterke 5,0-liter atmosferische V8-motor.

Lexus-LC-500h-Multi-Stage-Hybrid-System-8

Geef een antwoord