BMW

BMW i zoekt samenwerking met partijen buiten de automobielbranche

De ambitie van BMW i gaat verder dan het verkopen van auto’s. BMW i gaat ook over de invulling van (toekomstige) mobiliteit en het bieden van oplossingen voor automobilisten in met name stedelijke gebieden. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor autodeelprogramma AlphaCity. Autodelen, of ‘car sharing’, is het in deeltijd gebruik maken van auto’s. De auto is dus niet het bezit van één persoon, maar een groep mensen maakt er gezamenlijk gebruik van – bijvoorbeeld een bedrijf met één of meer vestigingen, een groep bedrijven, een bedrijventerrein, een woongemeenschap, een wijk of een hele stad.

BMW Group dochteronderneming en leasemaatschappij Alphabet introduceerde drie jaar geleden ‘AlphaCity’, een autodeelprogramma voor de zakelijke markt waarmee medewerkers op elk gewenst moment een AlphaCity-auto kunnen reserveren in een online reserveringssysteem. Een persoonlijke pas geeft vervolgens toegang tot de auto. Een groot voordeel is dat sleutelregistratie en administratieve handelingen hiermee overbodig worden, omdat het hele proces is geautomatiseerd. Voor bedrijven die hun wagenpark nog verder willen verduurzamen heeft AlphaCity nu de vooruitstrevende, volledig elektrische BMW i3 aan de vloot toegevoegd. Het principe is gelijk aan de conventionele auto’s die onderdeel uitmaken van AlphaCity, behalve dat er een laadpas in plaats van een tankpas in de auto aanwezig is om de auto op te laden. Ook privé kunnen medewerkers van AlphaCity profiteren, aangezien ze buiten kantooruren over de auto’s kunnen beschikken. Voor het bedrijf is dit voordelig: auto’s die anders stil zouden staan, kunnen nu inkomsten genereren. Voor sommige medewerkers zou het zelfs kunnen betekenen dat ze geen eigen auto hoeven aan te schaffen.

BWM i

Light & Charge lantaarnpalen en deel-BMW i3’s in Noord-Brabant.
BMW i zoekt telkens nieuwe, strategische samenwerkingen met partijen buiten de automobielbranche. Eerdere samenwerkingen werden aangegaan met onder andere Sungevity en Solarwatt, beide op het gebied van duurzame energie. De meest recente partners zijn Metropool Regio Amsterdam en de provincie Noord-Brabant, waarvan de ideeën en doelstellingen perfect aansluiten bij de diensten die BMW i en AlphaCity kunnen bieden.

Er is de provincie Noord-Brabant veel aan gelegen om de doelen van het nationale energieakkoord te realiseren en de leefomgeving in haar steden gezonder te maken. Het eerste, concrete project dat hiertoe moet leiden is een samenwerking tussen BMW i en ‘Strijp-S’ Eindhoven. Strijp-S is het nieuwe culturele en creatieve hart van Eindhoven op de locatie waar vroeger ontwikkeling en productie van Philips plaatsvond. Strijp-S is vooruitstrevend op het gebied van Smart Mobility met haar bedrijf Mobility-S (een publiek private samenwerking van gemeente Eindhoven en VolkerWessels). De ambitie is om een ‘living lab’ op het gebied van Smart Mobility in te richten.

Het nationale energieakkoord voorziet in 200.000 elektrische auto’s in 2020. De ontwikkelingen die voortkomen uit Strijp-S en de samenwerking met BMW i zullen hier voor een belangrijk deel aan bijdragen. Wat start in Eindhoven moet een cluster van projecten en proeven worden dat zich uitstrekt over de gehele provincie. BMW i zal Strijp-S voorzien van meerdere Light and Charge lantaarnpalen. Dit zijn gecombineerde hoogwaardige LED-straatlantaarns inclusief een laadstation voor elektrische voertuigen. Het laadstation is bovendien geïntegreerd in het BMW i ChargeNow netwerk, wat betekent dat BMW i-gebruikers ook eenvoudig met hun laadpas de gebruikte stroom kunnen afrekenen. “Strijp-S is een prachtige omgeving om te experimenteren met de innovatieve producten en diensten van BMW i”, verklaart Marc Bras, Head of BMW i, de samenwerking. “De bezoekers en de mensen die er wonen en werken hebben de juiste mindset om samen met ons voorop te lopen.” Met haar modulaire led-ontwerp is de Light and Charge straatverlichting veel energie-efficiënter en effectiever dan conventionele straatverlichting. De multifunctionele lantaarns kunnen overal worden geïnstalleerd en het modulaire ontwerp (tot vier lichtmodules) kan worden afgestemd op verschillende locaties. “Lantaarnpalen zijn natuurlijk niet onze core business,” vertelt Bras, “maar we willen laten zien dat je met slimme oplossingen de grootstedelijke uitdagingen van elektrisch rijden gezamenlijk kunt aanpakken.”

Er is naast een grote laadbehoefte voor elektrische auto’s eveneens veel vraag naar alternatieve vervoerswijzen, daarom willen BMW-i en Strijp-S ook samenwerken op het gebied van autodelen. Dit beperkt zich niet alleen tot de levering van een aantal BMW i3’s met de daarbij behorende car share technologie. Om het deelautogebruik te optimaliseren is het belangrijk dat er een goede integratie plaatsvindt binnen de diverse communities die zich op Strijp-S bevinden. Strijp-S en BMW i zullen dit in de komende maanden nader onderzoeken.

BWM i

BMW i co-financiert publieke laadinfrastructuur van Metropoolregio Amsterdam.
De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een bestuurlijk samenwerkingsverband van Amsterdam en lokale en regionale overheden in het noordelijke deel van de Randstad. De MRA richt zich op vijf thema’s, waaronder mobiliteit, waarbij het hoofddoel is om de groei van elektrisch vervoer in de Amsterdamse Metropoolregio versnellen. In 2011 startte daarom het project Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) met als prioriteiten: de uitrol van een netwerk van oplaadpunten in de regio waar elektrische auto’s kunnen laden, het stimuleren van meer elektrische auto’s bij bedrijven en overheden, samenwerking met markt en overheden en het delen van kennis. Inmiddels reikt het project tot ver buiten de Randstad. MRA-E bedient alle gemeenten in de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht. Met zijn fijnmazige infrastructuur leent deze regio (met 4,4 miljoen inwoners) zich uitstekend voor het aanleggen van een netwerk van oplaadpunten en dus voor elektrisch rijden.

BMW i investeert in deze publieke laadinfrastructuur. Wanneer een BMW i-klant niet beschikt over een eigen oprit of garage, dan faciliteert BMW i in samenwerking met MRA-E de installatie van een publieke laadpaal op maximaal een paar honderd meter afstand van zijn of haar woning. Zo maakt BMW i elektrisch rijden nog toegankelijker – en het wordt eveneens interessanter om nog dit jaar tegen 7% bijtelling een BMW i3 met Range Extender aan te schaffen. De laadpalen vormen bovendien een verdere ontwikkeling van de elektrische laadinfrastructuur in Nederland. “Want hoewel ze door BMW i-eigenaren zijn aangevraagd, zijn die laadpunten niet exclusief door hen te gebruiken”, benadrukt Bras. “Alle elektrische rijders hebben immers laadpunten nodig.”

One thought on “BMW i zoekt samenwerking met partijen buiten de automobielbranche

Geef een antwoord