Nissan

Nissan een van de meest waardevolle merken wereldwijd

05-Nieuwe-Nissan-X-TRAIL-scoort-vijf-sterren-bij-Euro-NCAPNissan is een van de meest waardevolle merken ter wereld. Dat blijkt uit het onderzoek Best Global Brands van het toonaangevende adviesbureau Interbrand.

Nissan staat op de 56e plaats op de ranglijst van Best Global Brands 2014. In 2013 stond Nissan op de 65e plaats. Het onderzoekt noemt vooral de financiële prestaties, de producten van Nissan en de leidende positie op het gebied van elektrisch aangedreven voertuigen als stuwende elementen achter het succes. Interbrand schat de waarde van het merk Nissan op bijna 6,98 miljard euro (7,62 miljard dollar). Vorig jaar was dit 4,87 miljard euro (6,2 miljard dollar).

In juni kwam Nissan in het Global Green Brands-onderzoek van Interbrand al uit de bus als een van de milieuvriendelijkste merken van 2014. Nissan steeg van plaats 5 naar plaats 4, mede dankzij de LEAF, de bestverkochte volledig elektrisch aangedreven auto ter wereld.

‘Een sterk merk is een goede weergave van de gezondheid van Nissan en een belangrijke aanjager van de groei van het bedrijf’, vertelt Roel de Vries, Corporate Vice President en wereldwijd topman van Marketing and Brand Strategy van Nissan. ‘We zijn zeer trots dat de waarde van het merk Nissan met 23 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van 2011 is het bijna een verdubbeling van de merkwaarde. In het onderzoek wordt Nissan dan ook als een van de grootste stijgers genoemd.’

Het Best Global Brands-onderzoek vindt jaarlijks plaats. Interbrand hanteert hiervoor een vaste methodiek. Het kijkt hoeveel een fabrikant investeert in zijn merk, hoe die de markt bewerkt, wat de opbrengsten zijn, de rol die het merk speelt bij de aankoopbeslissing van consumenten, en de kracht van het merk. De studie noemde de recente lanceringen van de QASHQAI en MURANO als een goede demonstratie van de merkwaarden: vernieuwing en opwinding voor iedereen. De voortrekkersrol die Nissan speelt met emissievrije mobiliteit is ook heel belangrijk. Nissan investeert in de toekomst van mobiliteit – autonome voertuigen en brandstofceltechiek – en speelt ook daarmee in op de opkomende behoeften van klanten in een snel veranderende automarkt.

Geef een reactie