Opel

Opel presenteert gloednieuwe 2.0 CDTI voor Insignia en Zafira Tourer

Opel_Power_20cdti_engine_292617Opel presenteert een volledig nieuwe 2,0-liter CDTI-dieselmotor voor de Opel Insignia en Zafira Tourer. Deze nieuwe motorgeneratie levert meer vermogen en een hoger koppel dan de 2.0 CDTI die hij vervangt. En dat bij een gunstiger brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. De nieuwe turbodieselmotor met Selective Catalytic Reduction (SCR) voldoet aan de Euro 6-emissienorm en is uitzonderlijk geluidsarm. De eerste Opel-modellen met de nieuwe 2.0 CDTI debuteren op de Mondial de l’Automobile 2014 in Parijs (4 t/m 19 oktober). De eerste exemplaren komen begin 2015 op de markt.

De nieuwe generatie 2.0 CDTI-dieselmotor vormt een nieuw hoogtepunt in het grootschalige motorenoffensief van Opel. In relatief korte tijd heeft Opel een enorme inhaalslag gemaakt, zowel op het gebied van benzine- als dieselmotoren. Met de nieuwe, toonaangevende 2.0 CDTI voor de Opel Insignia en Zafira Tourer is Opel nóg competitiever en biedt het een nóg betere mix van rijplezier, comfort en efficiëntie.

Hoger koppel, lager verbruik
De nieuwe 2.0 CDTI levert 125 kW (170 pk) vermogen en een maximumkoppel van 400 Nm. Hij vervangt de 2.0 CDTI van 120 kW (163 pk) aan de top van het dieselgamma van Opel. De uiterst efficiënte Euro 6-dieselmotor levert circa 5 procent meer vermogen en een 14 procent hoger koppel dan de huidige 2.0 CDTI, terwijl de verbruikscijfers en CO2-emissies aanzienlijk lager liggen dan die van zijn voorganger.
Ook belangrijk: de nieuwe motor draait letterlijk als een naaimachine en verdient het predicaat ‘fluisterdiesel’. Het niveau van geluid en trillingen is uitzonderlijk laag, wat in grote mate bijdraagt aan het rijcomfort van de Opel Insignia en Zafira Tourer.

Hoogwaardige technologie
Voor de ontwikkeling van de nieuwe 2.0 CDTI-dieselmotor is alle kennis en ervaring binnen het concern (GM) bij elkaar gebracht. Een internationaal team van ingenieurs uit Rüsselsheim, Turijn en Noord-Amerika hebben in de Opel-fabriek in het Duitse Kaiserslautern de koppen bij elkaar gestoken en een technisch hoogstandje ontwikkeld. Belangrijke eigenschappen van de nieuwe 2.0 CDTI zijn de opnieuw ontworpen verbrandingskamers, inlaatpoorten en het brandstofinjectiesysteem met een inspuitdruk van 2.000 bar. Samen met de VGT (turbolader met variabele geometrie) met een elektrische actuator voor een nóg snellere inlaatrespons, levert de motor het maximumkoppel van 400 Nm al bij 1.750 toeren per minuut. Het volledige vermogen van 125 kW (170 pk) is bij 3.750 toeren per minuut voorhanden.

Een nieuw ontworpen aluminium cilinderkop, een nieuwe balansas in de bodem van de motor en een oliecarter met speciale binnen- en buitenribben voor akoestische optimalisatie zorgen voor een vijf decibel lager geluidsniveau bij stationair toerental.
De nieuwe 2.0 CDTI-dieselmotor van Opel, die ook dankzij het BlueInjection SCR-systeem nu al voldoet aan toekomstige emissie-eisen, is vanaf begin 2015 beschikbaar voor de Opel Insignia en Zafira Tourer. 

Geef een reactie