Opel

E-Mission maakt zuinig rijden een competitie​ve game

Inzicht krijgen in het brandstofverbruik van personenauto’s is één, er ook invloed op uitoefenen is twee. Om tegemoet te komen aan de steeds grotere wens om het gedrag van bestuurders – en daarmee het praktijkverbruik – in positieve zin te kunnen beïnvloeden, ontwikkelt de afdeling Behavioural and Societal Sciences van TNO momenteel in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een game die via smartphone of tablet in de auto gespeeld kan worden. Opel Nederland werkt in dit TNO-project samen met een aantal andere participanten, met het gezamenlijke doel om berijders directe feedback te geven op hun rijgedrag en daarmee zuinig rijden te bevorderen. Let the eco battle begin!

Opel Emission

Gedurende de afgelopen maanden heeft TNO veel energie gestoken in de ontwikkeling van deze game, waarmee bestuurders zich bewust worden van het van eigen rijgedrag. Guido Sluijsmans, Business Consultant TNO: “Uit diverse studies is gebleken dat serious gaming applicaties gedragsverandering positief kunnen beïnvloeden. E-Mission speelt in op de groeiende behoefte om het brandstofverbruik in de praktijk omlaag te brengen. Naast zuinigere voertuigen komen er ook steeds meer technische systemen op de markt die dit faciliteren. Wij willen de berijder via E-Mission bewust maken van de mogelijkheden om het rijgedrag aan te passen. Het is vernieuwend om dit te doen via de competitieve omgeving van een serious game, maar volgens ons biedt dit goede mogelijkheden om zuiniger rijden en dus minder CO2-uitstoot te stimuleren, op een leuke en laagdrempelige wijze.”

Feedback op rijgedrag
De E-Mission app werkt eenvoudig. Na ingelogd te zijn, kan de berijder thuis of in de auto een route instellen of selecteren en deze vervolgens activeren. Als deze route eenmaal meerdere keren is afgelegd (door de berijder zelf of door andere spelers) kan er een uitdaging worden aangegaan, met als doel het beter te doen dan de opponent op hetzelfde traject. Tijdens de rit ontvangt de deelnemer – op veilige wijze – feedback op zijn rijgedrag, zoals acceleratie/deceleratie, schakelen en remmen. Na afloop van de rit eindigt de uitdaging en verneemt de berijder of hij het beter of slechter heeft gedaan dan zijn opponent. Met de verworven scores kan hij vervolgens beloond worden, bijvoorbeeld door een incentive van de werkgever of leasemaatschappij. Uiteraard biedt deze game bij verdere doorontwikkeling ook de mogelijkheid om te delen via social media en is het een nieuwe tool om bijvoorbeeld wagenparkbeheerders te ondersteunen in het reduceren van brandstofverbruik van het actieve wagenpark.

Ampera en financiële bijdrage
Opel Nederland heeft in deze fase van het project een elektrische Ampera en een benzineversie van de Opel Insignia beschikbaar gesteld, naast een financiële bijdrage aan het project. Opel wil hiermee een bijdrage leveren aan de gewenste stimulering van een bewuster rijgedrag van automobilisten, waarmee brandstofverbruik verder gereduceerd kan worden. Ongeveer een jaar geleden presenteerde onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft, mede in opdracht van Opel al de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’. “Een van de uitkomsten van dit onderzoek was dat het potentieel van deze voertuigen beter benut kan worden, niet alleen door het oplaadgedrag van de gebruikers positief te beïnvloeden, maar zeker ook het rijgedrag. Door hier tools voor te ontwikkelen, zoals E-Mission, kunnen we gedrag veranderen en uiteindelijk het praktijkverbruik en dus de CO2-uitstoot van onze producten verder reduceren”, aldus Jeroen Maas van Opel Nederland.

Gedurende de afgelopen weken is de conceptversie van de game E-Mission in de praktijk getest. Naar aanleiding hiervan zal de game verder worden geoptimaliseerd en volgt er vervolgens een grootschaligere praktijktest, waarna het product op de markt gebracht kan worden. Andere participanten in dit TNO-project zijn partijen als ALD Automotive, DTV Consultants, Travelcard en V-TRON.

Geef een antwoord