Skoda

Record: 11 miljoen auto’s uit de SKODA fabriek in Mladá Boleslav

ŠKODA AUTO heeft in de hoofdvestiging in Mladá Boleslav 11 miljoen auto’s geproduceerd. Uit Mladá Boleslav komen momenteel zes modellen van ŠKODA: de Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid en Rapid Spaceback. Met het oog op het grootste productoffensief uit de bedrijfshistorie heeft de autofabrikant de productiefaciliteiten de afgelopen 3 jaar ingrijpend gemoderniseerd en uitgebreid.

”Mladá Boleslav is de kern van het wereldwijde netwerk van ŠKODA fabrieken”, zegt Michael Oeljeklaus, ŠKODA boardmember Productie. “De 11 miljoen gebouwde auto’s bewijzen de positie en het belang van deze locatie voor het merk. Meer dan de helft van alle auto’s die ŠKODA tot nu toe heeft gebouwd, komt uit Mladá Boleslav. Alleen de laatste 2 jaar gaat het al om 1 miljoen exemplaren. Deze fabriek en de stad zijn het kloppend hart van ŠKODA. Alle medewerkers zijn trots op de mijlpaal van 11 miljoen auto’s. De komende jaren zal ŠKODA dankzij het grootste modeloffensief uit de ondernemingsgeschiedenis verder groeien. Daarin speelt onze hoofdlocatie een centrale rol”, aldus Oeljeklaus.

05-Record-11-miljoen-autos-uit-de-SKODA-fabriek-in-Mlada-Boleslav[1]

De fabriek in Mladá Boleslav is het belangrijkste productiewapen in het zo’n 3 jaar geleden gestarte modeloffensief van de Tsjechische fabrikant. Bijna 10.000 medewerkers bouwen hier de huidige ŠKODA Fabia, de nieuwe ŠKODA Octavia, de nieuwe ŠKODA Rapid en de nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback. Voor de vervaardiging van de nieuwe modellen voerde ŠKODA een van de grootste moderniserings- en uitbreidingsprojecten door uit de geschiedenis van deze locatie. Door de maatregelen steeg de capaciteit van productielijn I met 400 auto’s tot een dagtotaal van 1.200. Bovendien kwam er een nieuwe carrosseriestraat en een volledig geautomatiseerde spuiterij voor het inwendige van de carrosserieën. Ook een nieuwe, milieuvriendelijke persstraat is in bedrijf genomen.

De investeringen lonen zich, want de nieuwe modellen ‘made in Mladá Boleslav’ verkopen goed. Alleen al in West- en Midden-Europa namen de verkopen van de nieuwe ŠKODA Octavia in de eerste 2 maanden van 2014 met meer dan 30 procent toe. Dat is met recht een voltreffer te noemen. De nieuwe Octavia is er als Hatchback, Combi, Combi 4×4, Greenline en extra sportieve Octavia RS. In 2014 volgen de nieuwe Octavia Scout en de nieuwe Octavia G-TEC met aardgasaandrijving. De nieuwe ŠKODA Rapid is nog geen 2 jaar op de markt en nu al het op 2 na best verkopende model van ŠKODA. De levering van de ŠKODA Rapid nam in 2013 meer dan 4 keer toe ten opzichte van het jaar ervoor. In de vorm van de ŠKODA Rapid Spaceback loopt sinds medio 2013 de eerste compacte hatchback van het merk van de band.

De fabriek aan de Václav-Klement-straat in Mladá Boleslav is dé ŠKODA fabriek bij uitstek. Deze locatie geldt als de bakermat voor het succes van de 118 jaar oude onderneming. Dichtbij de huidige productiehallen begonnen in 1895 de autopioniers Václav Laurin en Václav Klement met de bouw van fietsen, waarna motorfietsen volgden en in 1905 automobielen.

Behalve de hoofdvestiging heeft ŠKODA in Tsjechië nog twee productielocaties: Kvasiny en Vrchlabí. In Kvasiny ontstaan de Yeti, Superb en Roomster. De fabriek in Vrchlabí maakt de DQ200 versnellingsbak met dubbele koppeling voor het Volkswagen concern. Voor deze DSG-productie investeerde de Tsjechische fabrikant samen met de Volkswagen Group zo’n 170 miljoen euro.

06-Record-11-miljoen-autos-uit-de-SKODA-fabriek-in-Mlada-Boleslav[1]

Met het oog op de internationale groeistrategie bouwt ŠKODA niet alleen in eigen land, maar ook steeds vaker in ’s werelds belangrijkste groeimarkten, met name China en Rusland. In China zijn de fabrieken in Anting, Yizheng en Ningbo tot nu toe goed voor meer dan 1 miljoen ŠKODA’s voor de Chinese markt. Medio 2014 begint de bouw van de nieuwe Octavia in China. In Rusland komen de ŠKODA modellen uit de fabrieken in Nizjni Novgorod en Kaluga. In Kaluga begon enkele weken geleden de productie van de ŠKODA Rapid voor de Russische markt.

In het kader van de 3 jaar geleden begonnen groeistrategie wil ŠKODA de wereldwijde verkopen de komende jaren laten stijgen tot minstens 1,5 miljoen per jaar. In 2013 mocht ŠKODA wereldwijd 920.800 auto’s afleveren. Dat was het op één na beste verkoopresultaat uit de geschiedenis van het merk. Met 8 nieuwe of vernieuwde modellen presenteerde ŠKODA bovendien meer autonieuws dan ooit. In 2014 gaat het merk door op de ingeslagen weg. Eind februari stond de teller op 10,6 procent meer auto’s dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Enkele productiemijlpalen van ŠKODA AUTO:
– 19 maart 2014: 11 miljoen ŠKODA’s uit Mladá Boleslav
– 26 augustus 2013: 4 miljoen ŠKODA Octavia’s
– 9 juli 2013: 1 miljoen ŠKODA’s in China sinds 2007
– 5 februari 2013: 15 miljoen ŠKODA’s sinds 1905
– 30 januari 2012: 14 miljoen ŠKODA’s sinds 1905
– 12 oktober 2011: 10 miljoen ŠKODA’s uit Mladá Boleslav
– 8 april 2009: 12 miljoen ŠKODA’s sinds 1905
– 13 juli 2006: 10 miljoen ŠKODA’s sinds 1905
– 1991: 5 miljoen ŠKODA’s sinds 1905

Geef een antwoord