Volvo

Volvo Cars opent nieuwe batterijfabriek in Gentse productievestiging

Volvo Cars heeft vandaag officieel een gloednieuwe batterijfabriek ingehuldigd in de Belgische productievestiging in Gent, waar het later dit jaar de eerste volledig elektrische wagen, de XC40 Recharge P8, zal beginnen bouwen.

De inhuldiging is het recentste voorbeeld van Volvo Cars’ ambitieuze elektrificatiestrategie en klimaatactieplan. Tussen 2018 en 2025 wil het bedrijf zijn CO2-voetafdruk voor de levenscyclus per wagen met 40% verkleinen. Daarmee wil het bedrijf de eerste stap zetten in de richting van zijn doel om tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te worden.

De komende vijf jaar zal Volvo elk jaar een volledig elektrische auto lanceren, aangezien het merk ernaar streeft om tegen 2025 de helft van zijn globale verkoop te verwezenlijken met volledig elektrische auto’s, en de rest met hybride wagens. Recharge is de overkoepelende naam die aan elke oplaadbare Volvo met een volledig elektrische of plug-inhybrideaandrijving zal worden gegeven.

“Ik ben blij dat we deze belangrijke gebeurtenis met onze werknemers hier in Gent kunnen vieren”, zegt Geert Bruyneel, hoofd van de wereldwijde productiewerkzaamheden voor Volvo Cars. “Gent krijgt als eerste van onze fabrieken een accumontageband. Daardoor hebben ze een voortrekkersrol bij het klaarstomen van ons productienetwerk voor elektrificatie.”

De komende jaren zal batterijassemblage een belangrijk onderdeel worden van de wereldwijde assemblageactiviteiten van Volvo Cars wanneer het zijn volledige gamma verder blijft elektrificeren. De fabriek in Gent zal belangrijke kennis leveren aan de andere productiesites op het vlak van procesoptimalisatie en efficiëntie.

Eerder dit jaar heeft Volvo Cars de bouw van een nieuwe batterijfabriek in zijn Amerikaanse fabriek in Charleston (South Carolina) aangekondigd. De bouw hiervan zal naar verwachting in het najaar beginnen.

Volvo Cars zal ook volledig elektrische wagens bouwen in een door Volvo uitgebate productievestiging in het Chinese Luqiao. Daar worden Volvo’s gebouwd die gebaseerd zijn op het CMA-platform, net als modellen van zusterbedrijven Polestar en Lynk & Co met een vergelijkbare basis.

Vorig jaar ondertekende Volvo Cars langetermijnovereenkomsten met twee toonaangevende wereldwijde acculeveranciers, namelijk het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Chem. Die overeenkomsten hebben betrekking op de aanlevering van batterijen voor de Volvo- en Polestar-modellen van de volgende generatie, inclusief de XC40 Recharge P8, en dat gedurende het volgende decennium.

Gent is een van de twee autofabrieken van Volvo Cars in Europa en produceert al Volvo’s sinds 1965. Op dit moment telt de fabriek zo’n 6.500 werknemers.

De XC40 Recharge P8 is de eerste van een gamma volledig elektrische Volvo’s. Het is de eerste volledig elektrische auto van het merk en de eerste Volvo met een splinternieuw infotainmentsysteem ondersteund door het Android-besturingssysteem van Google.

Als volledig elektrische versie van de top-SUV XC40, de eerste Volvo die de prestigieuze prijs ‘Europese Auto van het Jaar’ in de wacht kon slepen, is de XC40 Recharge P8 gebaseerd op CMA, een geavanceerde modulaire voertuigarchitectuur die samen werd ontwikkeld binnen de Geely Group.

Geef een reactie