Jaguar

Geluid van Jaguar I-PACE beschermt kwetsbare voetgangers

Omdat de volledig elektrische Jaguar I-PACE tijdens het rijden op lage snelheid geen enkel geluid maakt, nemen blinden en slechtzienden de auto niet waar als die hen nadert. Daarom was een manier nodig om deze groep kwetsbare verkeersdeelnemers te waarschuwen voor een naderende Jaguar I-PACE.

Jaguar heeft een uniek AVAS (Audible Vehicle Alert System) ontwikkeld voor zijn eerste elektrische auto (EV). Dat systeem voldoet wereldwijd ruimschoots aan al aangekondigde wetgeving. De ingenieurs van Jaguar hebben een geluid ontwikkeld dat hoorbaar is bij snelheden tot 20 km/uur en luider is dan het minimum van 56 dB(A) dat nieuwe Europese wetgeving – de strengste ter wereld – vanaf juli 2019 vereist voor alle nieuwe EV’s. 

Het geluid van de I-PACE is getest door leden van de Britse charitatieve instelling Guide Dogs for the Blind – die zich inzet voor onder meer geleidehonden voor blinden en slechtzienden – als onderdeel van het testprogramma van Jaguar. Dit project is ook het begin van een voortdurende samenwerking van beide organisaties. 

Iain Suffield, Jaguar NVH Technical Specialist, vertelt: “The absence of traditional engine noise from electric vehicles creates a problem for vulnerable pedestrians, such as the blind or visually impaired. This is especially true at low speeds in town centres and car parks. We developed the Audible Vehicle Alert System for the I-PACE to ensure the safety of all road users. Our potentially life-saving technology cannot be switched off and as the leading charity for people with sight loss, we are pleased to have the support of Guide Dogs to ensure real people are at the heart of our product testing.”

De ingenieurs van Jaguar werkten vier jaar aan de ontwikkeling van een geluid dat wel goed hoorbaar is, maar ook discreet en niet hoorbaar is in het interieur van de I-PACE. De eerste geluiden die waren ontwikkeld – geïnspireerd op science-fiction-achtige geluiden van ruimteschepen – vielen af omdat voetgangers in reactie op het geluid naar de lucht keken in plaats van naar het verkeer om hen heen terwijl de EV naderde. 

Voordat het uiteindelijke geluid voor de Jaguar I-PACE werd geselecteerd, vonden geluidstests plaats in diverse praktijksituaties en onder meer in een speciale echovrije ruimte. Het waarschuwingssignaal wordt uitgezonden door een speaker achter de grille van de auto en is hoorbaar vanuit alle richtingen. Het kan niet door de bestuurder worden uitgeschakeld. 

Het signaal klimt in toonhoogte en volume naarmate de snelheid van de auto toeneemt. Als de auto achteruit rijdt, is een aanvullend geluidssignaal hoorbaar. AVAS is bij snelheden boven de 20 km/uur niet vereist omdat dan het wind- en bandengeruis van EV’s voldoende hoorbaar is voor voetgangers. 

John Welsman, Policy Business Partner (Travel & Mobility) van Guide Dogs for the Blind, zegt: “Guide Dogs campaigned hard to make it compulsory for quiet vehicles to have sound generating systems built in and turned on, including when the vehicle is stationary at a pedestrian crossing. We applaud Jaguar for being the first to launch an EV which meets standards before the new legislation even comes in and look forward to working with the company more in the future.”

Jaguar onthulde de I-PACE, het eerste volledig elektrisch aangedreven model van het merk, eerder dit jaar. De Jaguar I-PACE levert duurzame prestaties op sportautoniveau, is voorzien van technologie voor kunstmatige intelligentie (AI) van de volgende generatie en biedt het praktische gebruiksgemak van een vijfpersoons SUV. De I-PACE is uitgerust met een moderne 90 kWh lithium-ion-batterij, twee door Jaguar zelf ontwikkelde elektromotoren en is opgebouwd rond een speciaal voor deze auto ontwikkelde aluminiumstructuur. De Jaguar I-PACE kan in 4,5 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/uur bereiken en heeft een actieradius van 470 kilometer (WLTP). 

Geef een antwoord