Volkswagen

Volkswagen presenteert innovatieve 1.5 TSI benzinemotor

Volkswagen heeft tijdens het 37e International Vienna Motor Symposium de volledige nieuwe EA211 TSI evo-motorengeneratie gepresenteerd. De eerste uitvoering van deze toekomstige generatie benzinemotoren is de 1.5-liter TSI. Deze TSI-motor biedt tegelijkertijd een laag verbruik en een hoog koppel. De lancering zal eind 2016 plaatsvinden. In eerste instantie wordt hij leverbaar met vermogens van 96 kW en 110 kW. Eén van de vele highlights van de nieuwe motor is de turbo met variabele turbine-geometrie, die voor het eerst is toegepast bij een op grote schaal geproduceerde benzinemotor.

500_vw-1.5tsi-02

De primaire doelstelling bij het ontwikkelen van deze innovatieve motor was het verder verlagen van het brandstofverbruik, de CO2–uitstoot en emissies. Om dit ambitieuze doel te halen, is de nieuwe EA211 TSI evo voorzien van een groot aantal innovatieve technologieën. Deze nieuwe motor heeft een compleet ander verbrandingsproces. Het resultaat is een hoog koppel dat al bij een extreem laag toerental (1.300 tpm) en over een breed toerenbereik beschikbaar is. Dit zorgt in de praktijk voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik van maximaal 1 liter per honderd kilometer.

500_vw-1.5tsi-03

Al meer dan tien jaar lang levert Volkswagen de TSI-motoren met directe inspuiting en turbotechniek. In de loop der jaren hebben tal van innovaties hun intrede gedaan. Dankzij een- en tweetraps turbo’s, geïntegreerde drukkoeling en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk met thermodynamische voordelen alsmede de cilinderuitschakeling die voor het eerst werd toegepast bij een viercilindermotor, is deze benzinemotor langzaam geëvolueerd tot een zuinigheidswonder.

500_vw-1.5tsi-04

Met de nieuwste generatie motoren gaat Volkswagen een stap verder: de technologische features van de nieuwe EA211 TSI evo zorgen voor een verbruik dat maximaal 10 procent lager ligt dan bij de 1.4-liter TSI met 92 kW die hij vervangt. Belangrijk hierbij is dat de reducties op verbruiksgebied over een groot toerenbereik worden gerealiseerd. Zodoende levert het niet alleen op de rollenbank winst op, maar tevens in de praktijk van alledag.

500_vw-1.5tsi-05

De belangrijkste technologische features:

  • Miller verbrandingscyclus in combinatie met een hogere compressieverhouding van 12.5:1
  • Turbo met variabele turbinegeometrie (VTG).
  • Common-rail injectiesysteem met een druk van maximaal 350 bar
  • Innovatieve warmtehuishouding
  • Cilinderuitschakeling (ACT)
  • Cilinderwanden met APS-coating (‘atmospheric plasma spray’)

Geef een reactie