Porsche

De nieuwe roadster met middenmotor: Porsche 718 Boxster

20 jaar na het debuut van de Boxster wijzigt Porsche de range van roadsters met middenmotor. De nieuwe 718 Boxster en 718 Boxster S zijn krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers. Met de 718 Boxster-reeks pakt Porsche zijn traditie van sportwagens met 4-cilinder boxermotor weer op. Ook de oorspronkelijke 718 maakte gebruik van centraal geplaatste boxermotoren. Dit model won in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw vele races, waaronder de legendarische Targa Florio en de 24 Uur van Le Mans.

De 4-cilinder boxermotor met turbo voor de Boxster-reeks is een volledig nieuw. In de 718 Boxster bedraagt de cilinderinhoud 2,0 liter en het topvermogen 220 kW/300 pk. De Boxster S heeft een 2,5-liter versie met een vermogen van 257 kW/350 pk. De 2,5-liter motor maakt gebruik van een turbo met variabele turbine-geometrie (VTG). Porsche is de enige fabrikant die deze technologie toepast voor benzinemotoren. Naast de 718 Boxster S beschikken ook de nieuwe 911 Turbo-modellen hierover. De Boxster S heeft vergeleken met zijn voorganger 26 kW/35 pk meer vermogen. Daarbij zijn de nieuwe 718 Boxster-modellen tot 13% zuiniger dan hun voorgangers.

Nieuw op alle fronten

Ook de afstemming van het onderstel en nog krachtigere remmen dragen in de nieuwe modellen bij aan sportief rijplezier. Tevens het design is herzien. Afgezien van de kofferklep, de voorruit en de softtop zijn alle carrosseriedelen nieuw. Van binnen springt een nieuw dashboard in het oog. Standaard is hierin het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met touchscreen opgenomen. De navigatiemodule is optioneel.

500_718boxster3

4-cilinder turbokracht

Voor het eerst sinds de jaren ’60 zet Porsche weer 4-cilinder boxermotoren in. In de nieuwe 718 Boxster zorgt turbotechnologie daarbij voor een extra boost. De 2,0-liter motor van de 718 Boxster heeft namelijk een koppel van 380 Nm, 100 Nm meer dan zijn voorganger. Bovendien is het koppel beschikbaar in een breed toerengebied: tussen 1.950-4.500 tpm. De 2,5-liter motor van de 718 Boxster S heeft een maximaal koppel van 420 Nm (+60 Nm) dat beschikbaar is tussen 1.900-4.500 tpm. Op de weg betalen deze cijfers zich uit. De 718 Boxster met PDK en Sport Chrono Pakket sprint in 4,7 s van 0-100 km/h (0,8 s sneller dan zijn voorganger). De 718 Boxster S met dezelfde uitrusting heeft voor deze proef 4,2 s nodig (0,6 s sneller). De 718 Boxster haalt een topsnelheid van 275 km/h en de 718 Boxster S gaat door tot 285 km/h. Het gemiddelde verbruik (NEDC) van de 718 Boxster met PDK bedraagt 6,9 l/100 km (-1,0 l/100 km) en dat van de 718 Boxster S 7,3 l/100 km (- 0,9 l/100 km). Op alle 718 Boxster-modellen is een handgeschakelde zesbak standaard. De PDK-transmissie is optioneel.

500_718boxster6

Design: scherper, krachtiger

Het frontaanzicht van de 718 Boxster is nu nog breder en krachtiger. De grote luchtopeningen wijzen ook op de toepassing van turbotechnologie. Standaard zijn nieuw ontworpen bi-xenon koplampen met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. LED-koplampen met de kenmerkende vierpunts dagrijverlichting is optioneel.

In het profiel valt het nieuwe ontwerp van de spatborden en de skirts op. In de achterste wielkasten zijn grote luchtinlaten met twee lamellen opgenomen. Ook de deurgrepen zijn nieuw. De 718 Boxster S wordt standaard geleverd met nieuwe 19 inch lichtmetalen velgen. Optioneel zijn wielen met een diameter van 20 inch.

Ook de achterzijde toont nu nog breder. Dit komt vooral door de verbindingsstrip tussen de achterlichten. Deze nieuw ontworpen achterlichten vallen op door hun driedimensionale LED-technologie en vierpunts remlichten.

500_718boxster2

Nog sportiever

Ook als het gaat om rijplezier, treedt de 718 Boxster in de voetsporen van zijn illustere voorganger. Het onderstel is sportiever afgestemd en de elektromechanische stuurinrichting werkt directer dan voorheen. Daarmee is de 718 Boxster nog dynamischer en makkelijker te besturen, zowel op de openbare weg als op het circuit.

Nu ook met Porsche Active Suspension Management sportonderstel

Optioneel zijn de nieuwe roadsters te leveren met het Porsche Active Suspension Management (PASM) dat het onderstel met 10 mm verlaagt. Nieuw is de beschikbaarheid van het PASM sportonderstel voor de 718 Boxster S. Dit verlaagt het onderstel met 20 mm. Het eveneens verbeterde actieve chassis biedt nu een nog betere balans tussen comfort en sportiviteit.

500_718boxster10

Sport Chrono Pakket verder uitgebreid

Evenals in de 911 zijn in het Sport Chrono Pakket nu drie rijprogramma’s inbegrepen: Normal, SPORT en SPORT PLUS. Bij modellen met PDK is bovendien de Sport Response knop inbegrepen. Deze vindt zijn inspiratie in de racerij en stelt de bestuurder in staat de reactiesnelheid van de motor en de PDK transmissie direct te beïnvloeden.

Interieur met standaard Porsche Communication Management

De 718 Boxster heeft een interieur dat typisch Porsche is. Dat geldt ook voor het nieuwe dashboard. Een centraal element is het Porsche Communication Management (PCM) met telefoonvoorbereiding, audio interfaces en het Sound Package Plus met een vermogen van 110 Watt. Het PCM is uit te breiden met onder meer de navigatiemodule met spraakbediening en de Connect Plus module, die vele online functies biedt.

500_718boxster9

One thought on “De nieuwe roadster met middenmotor: Porsche 718 Boxster

Geef een reactie