Ford

Ford verbetert luchtfilters voor betere gezondheid

Ford-IWS2015_Ruth_01Ford heeft een nieuw luchtfiltratiesysteem in auto’s aangebracht dat bijna alle stikstofdioxide (een belangrijke factor voor het ontstaan van astma) en tot wel 99 procent van alle pollen en gasvormige vervuilende stoffen en geuren tegenhoudt. Dankzij deze technologie kunnen bestuurders en passagiers opgelucht ademhalen. Tijdens de tests constateerde Ford dat de concentraties stikstofdioxide en het aantal deeltjes in de auto lager waren dan buiten op het platteland, zelfs wanneer de testauto’s in de stad, op de snelweg, in files en door tunnels reden.

Geavanceerde luchtfiltratie is een van de innovaties van Ford die autoritten veiliger, eenvoudiger en comfortabeler maken. Veel van deze innovaties worden ontwikkeld in het European Research & Innovation Centre van Ford in Aken, dat dit jaar 20 jaar bestaat.

“Bij Ford streven we ernaar om het leven van mensen te vereenvoudigen door middel van innovatie, of het nu gaat om geavanceerde verlichtingstechnologieën waarmee potentiële gevaren eerder kunnen worden opgemerkt of een geavanceerd filtratiesysteem dat zeer schone lucht in de auto blaast”, aldus Ken Washington, Vice President van Ford Research and Advanced Engineering.

Ford-IWS2015_AirFiltration_075Technologie waarvoor niemand zijn neus ophaalt
In het nieuwe luchtfiltratiesysteem in de nieuwe Mondeo, S-MAX en Galaxy wordt gebruikgemaakt van actieve koolstof, net als in hoogwaardige gasmaskers, ademhalingsbeschermers en ruimtepakken.

De luchtkwaliteitssensor detecteert het koolstofmonoxide- en stikstofdioxidepeil buiten de auto en zorgt ervoor dat inkomende lucht buiten de deur blijft. Indien nodig wordt de geavanceerde luchtfiltratie en luchtcirculatie automatisch ingeschakeld. Het nieuwe filter werkt 50 procent effectiever dan het vorige model wat betreft het tegenhouden van ultrafijne deeltjes die meer dan duizend keer kleiner zijn dan de dikte van een mensenhaar.

Meer dan een kwart van alle Europeanen heeft last van hooikoorts, en deze personen hebben drie keer zo veel kans om betrokken te raken bij een ongeluk.

De robot die luistert
Ooit gehoord van een robot die van aanraken houdt? De speciale robot van Ford, die de naam RUTH (Robotised Unit for Tactility and Haptics) draagt, kan worden geprogrammeerd voor interactie met veel van de interne delen van de auto, net als een persoon.

De robot, een enorme arm met zes gewrichten, wordt gebruikt om eigenschappen te registreren en te analyseren die op andere manieren moeilijk zijn om te zetten in waarden, zoals de mate van comfort en de kwaliteitsbeleving van materialen. Door tests uit te voeren, waaronder tegen sierlijsten duwen, aan knoppen draaien, op knoppen drukken en het comfort van stoelen en armsteunen meten, is RUTH van begin tot eind betrokken bij het meten en vaststellen van de kwaliteitsbeleving.

Na verdere ontwikkeling kunnen ontwerpers en ingenieurs de robot nu gebruiken om geluiden op te nemen, te isoleren en te analyseren, zoals geluiden van schakelaars in de auto en dichtslaande portieren. Hiermee kan Ford de geluiden waaraan de bestuurder en passagiers worden blootgesteld, zo aangenaam mogelijk maken.

Met interieurgeluiden in gedachten heeft Ford nu Active Noise Control geïntroduceerd in de nieuwe Ford Mondeo Vignale. Motorgeluiden worden gecontroleerd met drie microfoons, die zich op strategische plekken in de cabine bevinden. Vervolgens zendt het systeem tegengestelde geluidsgolven uit via het audiosysteem om motorgeluiden uit te filteren en de omgevingsgeluiden in de cabine te verbeteren.

Ford-IWS2015_AirFiltration_077Goed verlicht de weg op
Een goede zichtbaarheid is essentieel om veilig te kunnen rijden. Het Advanced Front Lighting-systeem met camera van Ford bouwt voort op het Adaptive Front Lighting-systeem en Traffic Sign Recognition van Ford, die al worden gebruikt in auto’s van Ford om bestuurders meer overzicht te bieden op rotondes, bij stopborden, en bij haaientanden of voorrangsborden. Het systeem kan bochten en kuilen langs een bepaalde route voorspellen, de weg beter verlichten en de route onthouden met behulp van GPS-gegevens.

Bij Spot Lighting kunnen maximaal acht personen en grotere dieren, waaronder grote honden, tegelijkertijd worden gezien en gevolgd. Ze worden voor de bestuurder als een stip en een streep op het wegdek gemarkeerd door middel van twee speciale LED-lampen die zich naast de mistlampen bevinden. In de auto worden dergelijke risico’s, die tot een afstand van 120 meter kunnen worden gesignaleerd, op het scherm weergegeven.

Om de hoek kijken
Front Split View Camera is al beschikbaar op de nieuwe S-MAX en Galaxy en verbetert het zicht van de bestuurder dankzij een weergave van 180 graden van naderend verkeer dat anders niet zichtbaar zou zijn.

De baanbrekende technologie wordt geactiveerd met een druk op de knop. Een 1-megapixelcamera in de voorgrille geeft de bestuurder real-time zicht in een straal van 180 graden op het 8” kleurenscherm van de auto. Bij een kruispunt met beperkt zicht of bij het verlaten van een oprit kunnen bestuurders dankzij de camera moeiteloos naderend verkeer, voetgangers of fietsers waarnemen. De camera wordt schoongehouden door middel van een speciaal ontworpen intrekbare sproeier die automatisch wordt geactiveerd als de ruitensproeier word ingeschakeld.

Ford 180 degree Front Split View Camera Graphic

Voetgangers en ander verkeer detecteren
Veel van de huidige Ford modellen zijn al uit te rusten met technologieën om mensen en auto’s te detecteren met behulp van een radar, camera’s en sensoren. Als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert, worden de remmen automatisch ingeschakeld.

De functie Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection van Ford kan personen op de weg vóór de auto, of personen die de weg zouden kunnen oversteken, detecteren en automatisch de remmen inschakelen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert. Dankzij de technologie, die voor het eerst werd geïntroduceerd in de nieuwe Ford Mondeo, en die nu ook aanwezig is in de nieuwe S-MAX en Galaxy, kan de ernst van eventuele botsingen met voetgangers worden verminderd, of kan een ongeval zelfs volledig worden voorkomen. Het systeem, dat is uitgerust met een radar en camera’s, raadpleegt een database met “vormen van voetgangers” om personen te onderscheiden van objecten langs de weg.

Active City Stop maakt gebruik van een naar voren gerichte camera en een afstandssensor om continu de afstand tussen voorliggers en de auto te bewaken en het risico op een botsing met stilstaande of langzaam bewegende objecten te berekenen. Op die manier kan het systeem de ernst van kop-staartbotsingen verlagen, en in sommige gevallen een ongeval zelfs geheel voorkomen bij snelheden tot 50 km/u. Als de bestuurder niet op tijd reageert op verkeer dat afremt of stopt, remt het systeem af, wordt het motorkoppel verlaagd, en gaan de gevarenlichten achter aan.

“In verschillende rijomstandigheden kunnen auto’s van Ford de menselijke zintuigen ondersteunen en waarnemen wat er om ons heen gebeurt en hier snel en doeltreffend op reageren. Wellicht komen we niet vaak in dergelijke situaties terecht, maar het kan van groot belang zijn dat we er beter op zijn toegerust wanneer we toch in zulke situaties belanden”, voegt Washington toe.

One thought on “Ford verbetert luchtfilters voor betere gezondheid

Geef een antwoord