Ford

Ford bouwt meest geavanceerde windtunnel ter wereld

Ford plans to build the world?s most advanced automotive climatic wind tunnel test centre in GermanyHet Ford testcentrum in Keulen zal spoedig het toneel vormen voor de heetste en koudste temperaturen, de meest dorre en vochtige condities, windsnelheden met de kracht van een orkaan, en de grootste hoogten die op onze planeet te vinden zijn. Dit alles in een geheel nieuw klimatologisch windtunneltestcentrum dat door Ford in het engineering centrum in Merkenich bij Keulen zal worden gebouwd.

De miljoenen dollar kostende faciliteit zal het meest geavanceerde klimatologische windtunneltestcentrum in de mondiale auto-industrie zijn wanneer deze over enkele jaren in gebruik wordt genomen. Hij zal over twee windtunnels beschikken die in staat zijn om windsnelheden tot 250 km/u te realiseren; nagenoeg de kracht van een categorie 5 orkaan.

Het testcentrum gaat ook onderdak bieden aan een hoogtelaboratorium dat in staat is om hoogten van zeeniveau tot 5.200 meter te simuleren, meer dan de gemiddelde hoogte van het Tibetaans Plateau, vaak omschreven als ‘Het Dak van de Wereld’.

“Rond 50 procent van de auto’s die wij wereldwijd verkopen, wordt verkocht in gebieden die 1.000 meter boven zeeniveau liggen, zoals de Alpen en de Pyreneeën hier in Europa,” aldus Barb Samardzich, Chief Operating Officer van Ford of Europe, vandaag bij de plechtigheid ter gelegenheid van het slaan van de eerste paal.

“Dit nieuwe, wereldwijd toonaangevende klimatologische windtunneltestcentrum onderstreept Ford’s voortdurende inspanning om te investeren in de meest geavanceerde technologieën voor het testen van voertuigen.  Door uitvoerig te testen zijn wij in staat onze klanten te voorzien van auto’s van wereldklasse die de hoogste kwaliteit bieden.”

Het klimatologische windtunneltestcentrum zal ook beschikken over vier aparte cellen waar auto’s kunnen worden afgekoeld tot poolomstandigheden van min 40 graden Celsius tot plus 55 graden Celsius, slechts 2,8 graden onder de hoogst gemeten luchttemperatuur ooit in de Saharawoestijn. Daarnaast kan de luchtvochtigheid in het centrum worden aangepast, van de omstandigheden in de droogste woestijn van slechts 10 procent tot 95 percent zoals gemeten in het meest vochtige regenwoud.

Het nieuwe testcentrum zal een oppervlakte van 5.500 m2 (de grootte van een voetbalveld) beslaan en benadrukt het belang van Ford’s engineering centrum in Merkenich (Keulen) dat wereldwijd verantwoordelijk is voor het design en de ontwikkeling van alle auto’s van Ford voor het B- en C-segment.

Geef een antwoord