Renault

Renault SYMBIOZ demo car: Autonoom, elektrisch en connected

Autonome auto’s maken gebruik van technologie die nieuw is voor de auto-industrie. Een van de doelen van de SYMBIOZ demo car is om Renault de overgang te laten maken van theorie naar praktijk, zodat de ingenieurs en designers aan de slag kunnen met de uitdagingen en kansen die autonoom rijden met zich meebrengt.

  • Het Amerikaanse standaardisatiebureau SAE International – gespecialiseerd in de transportbranche – heeft vijf niveaus van autonoom rijden gedefinieerd: van de eenvoudigste vorm van rijassistentie – zoals cruisecontrol – tot volledig autonoom rijden ongeacht op welke weg dat gebeurt. De SYMBIOZ demo car kan autonoom rijden op niveau 4, ook wel ‘Mind-off’ genoemd.
  • Op niveau 4 hoeft de bestuurder van de SYMBIOZ demo car niets te doen als het autonome besturingssysteem van de auto is ingeschakeld. De bestuurder hoeft zich niet te concentreren op de weg, want de auto kan zichzelf in een veilige positie brengen tijdens een buitengewoon incident in zijn omgeving.
  • Op wegen waar dat is toegestaan en op wegen met een middenberm kunnen autonome auto’s van niveau 4 hun snelheid aanpassen aan de voorliggende voertuigen, in bochten in de juiste rijstrook blijven en van rijstrook wisselen om bijvoorbeeld in te halen of de snelweg te verlaten via een afrit. Dergelijke auto’s kunnen ook zelfstandig functioneren in files.

Autonoom rijden op niveau 4 is nog niet toegestaan op de openbare weg. Maar de Franse overheid, net als in andere landen, staan proeven toe zolang iemand in de auto meerijdt en toezicht houdt op het functioneren van de autonome besturing. Deze persoon moet te allen tijde in staat zijn de besturing zo nodig over te nemen. Renault doet in Frankrijk proeven met de SYMBIOZ demo car en voldoet daarbij aan deze voorwaarden.

Het plezier van een emissievrije auto

Zoals te verwachten is van Renault als Europa’s pionier op het gebied van massaproductie van elektrisch aangedreven voertuigen, is de de SYMBIOZ demo car 100% elektrisch*. De auto wordt aangedreven door twee elektromotoren,.

  • De twee elektromotoren bevinden zich op de achteras, waar iedere motor één wiel aandrijft. Met deze bouwwijze kan het systeem ieder wiel met een andere hoeveelheid kracht aandrijven, wat de wendbaarheid en stabiliteit van de auto in bochten verbetert. Dit achterwielaangedreven systeem stuurt de aandrijfkrachten ook efficiënter naar het wegdek, wat het rijplezier verder verhoogt.
  • De SYMBIOZ demo car communiceert optimaal met de bestuurder dankzij de 4CONTROL-vierwielbesturing, waardoor de auto een geweldige dynamiek biedt.
  • De SYMBIOZ demo car heeft een maximumvermogen van 748 pk (550 kW) en 660 Nm koppel. Continu is 490 pk (360 kW) en 550 Nm beschikbaar.
  • Acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur in slechts zes seconden.
  • De 700 volt laadcapaciteit maakt snel opladen van de batterij mogelijk.
  • De SYMBIOZ demo car is voorzien van een batterijpakket van 72 kWh. Het platform is geschikt voor batterijpakketten met een capaciteit tot 100 kWh.
  • De batterijen zijn op te laden via een kabel aan een snellaadstation met gelijkstroom.
  • Tijdens praktijktests kan het batterijpakket van de SYMBIOZ demo car worden opgeladen aan laadpunten die van tijd tot tijd 150 kW kunnen leveren.
  • De batterijen zijn dan voor 80% op te laden binnen een half uur.

*Geen emissies van CO2 en andere verontreinigende stoffen tijdens het rijden – in overeenstemming met de NEDC-norm. Slijtagedelen buiten beschouwing gelaten.

Innovatief, op de mens gericht design

De SYMBIOZ demo car is een afgeleide van de conceptauto die Renault op de IAA in Frankfurt presenteerde. Het betreft een nieuw concept dat het idee van interieurruimte in een auto een nieuwe dimensie geeft. De autonome functies van de auto en de activiteiten aan boord die die mogelijk maken, liggen ten grondslag aan het design van de SYMBIOZ.

 

  • Het innovatieve design van de carrosserie past perfect bij de “French Design” stijl van Renault: sensueel en warm, met vloeiende lijnen en een dynamische uitstraling.
  • Het design wordt versterkt door de Champagne carrosseriekleur met parelmoer
  • De SYMBIOZ demo car is een sportief ogende ‘monospace’ die laag boven de grond staat.
  • De afmetingen zijn:
  • 492 cm lang
  • 192 cm breed
  • 144 cm hoog
  • Wielbasis van 307 cm
  • De schuine voorruit van de SYMBIOZ demo car maakt nieuwe toepassingen in het interieur mogelijk, zoals horizontale bergruimte op het dashboard.
  • Het bovenste deel van de carrosserie is ruim voorzien van glas voor extra veel lichtinval en een uitstekend uitzicht, zonder afbreuk te doen aan het sportieve ontwerp.
  • Het ogenschijnlijk zwevende glazen dak heeft een iriserend effect.
  • Het systeem waarmee de transparantie van het glas kan worden aangepast en de LED-verlichting gevarieerd, is toegankelijk via de Renault Multi-SENSE 3.0-interface.
  • Om de efficiency verder te verhogen, is de SYMBIOZ demo car voorzien van talrijke aerodynamische details:
  • Verticale luchtinlaten vóór de voorwielen en uitstroomopeningen erachter om de luchtweerstand en turbulentie te verminderen.
  • Windgeleiders om de luchtstroom zo dicht mogelijk langs de carrosserie te geleiden.
  • Een dakspoiler die automatisch omhoog komt bij snelheden vanaf 70 km/uur.
  • Sensors in de windgeleiders waarmee de achterportieren kunnen worden ontgrendeld en geopend en een derde remlicht is geïntegreerd in de windgeleider op het dak.
  • De carrosserie van de SYMBIOZ demo car is voorzien van diverse sensors die een functie hebben bij autonoom rijden:
  • Lidars in de koplampen en de achterbumper.
  • Radars en ultrageluidssensors onder het plaatwerk.
  • Frontcamera boven in de voorruit; achteruitrijcamera geïntegreerd in het Renault-logo.
  • Zijcamera’s in de portiergrepen.
  • Om zijn karakter te benadrukken, kleurt de SYMBIOZ demo car blauw als de autonome rijmodus is ingeschakeld. Daardoor is het voor het overige verkeer duidelijk dat de SYMBIOZ DEMO CAR autonoom rijdt.
  • De verlichting van de SYMBIOZ demo car heeft kenmerkende C-vormige lampen, zowel aan de voorzijde als achter. Dit is de lichtsignatuur van Renault, die het in de toekomst verder uitbreidt.

De carrosserie van de SYMBIOZ demo car is zodanig vormgegeven dat het interieur – met zijn talloze designdetails om het reizen comfortabel te maken – optimaal tot zijn recht komt.

  • De indeling van het interieur is flexibel, zodat het in elke rijmodus voldoet aan de bijbehorende functie en aan niveau 4 van autonoom rijden als de bestuurder zich in het geheel niet bezighoudt met de besturing en andere dingen doet. Bijvoorbeeld:
  • Middenconsole ontbreekt.
  • Ventilatiesysteem opnieuw ontwikkeld voor een vlakke vloer onder het dashboard.
  • Bergruimte in het dashboard verplaatst om aan de zijkant ruimte vrij te maken.
  • Deurpanelen geoptimaliseerd en voorzien van ingebouwde verlichting.
  • Het interieur van de SYMBIOZ demo car lijkt op een woonkamer, met de nadruk op veiligheid en comfort, met vier individuele stoelen voor de inzittenden.
  • De voorstoelen bieden een flexibiliteit die nooit eerder is vertoond in een auto: als de ‘gewichtloze’ positie in de Relax-indeling wordt gekozen, gaan de armsteunen vanzelf omlaag en in de Lounge-indeling draaien de stoelen 10o naar het midden van de auto.
  • De achterzijde van het interieur is vormgegeven als een alkoof, met een afgedekte achterruit voor maximale privacy.

De indeling van de ‘cockpit’ verandert automatisch met het wijzigen van de rijmodus.

  • In de AD-modus trekken het dashboard en het stuur zich 12 cm terug om de bestuurder meer ruimte te bieden.
  • In de Dynamic-modus biedt de bestuurdersstoel extra zijdelingse steun en voelt die aan als een kuipstoel.
  • De L-vormige digitale display in het dashboard van de SYMBIOZ demo car is ontwikkeld door LG en geeft extra interieurruimte, terwijl het systeem ook nieuwe functies biedt:
  • Het omvat drie OLED-schermen die aan te passen zijn aan de wensen van de gebruiker en die realtime informatie tonen over de rit, de navigatie en de comfortinstellingen voor het interieur.
  • De display biedt uniek gebruiksgemak, vooral voor ‘onboard entertainment’: je kunt in HD films bekijken of zien wat er op de plaats van bestemming aan activiteiten is te doen.
  • De SYMBIOZ demo car is ook voorzien van een head-up display in de voorruit, die de bestuurder informeert over de autonome besturing.

Geef een antwoord