Alpine Autosport

Alpine A110 Cup: pure raceauto voor Europa’s mooiste circuits

Als wereldkampioen rally in 1973, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1978 en winnaar in de LMP2-klasse van het FIA WEC vorig seizoen, heeft Alpine een speciaal plekje veroverd in de harten van racefans over de hele wereld. Het merk trekt ook de aandacht van vele amateurcoureurs die fan zijn van attractieve, lichtgewicht sportwagens. Dit alles heeft bijgedragen aan het besluit van Alpine om de Alpine Cup op te zetten, die in 2018 op verschillende Europese circuits gereden zal worden.

Om ervoor te zorgen dat dit avontuur een succes wordt, neemt Signatech het design, de ontwikkeling, de productie en de verkoop van de A110 Cup voor zijn rekening. De organisatie, onder leiding van Philippe Sinault, is verantwoordelijk voor de Alpine A470 in het FIA World Endurance Championship (WEC) en heeft veel ervaring met de ontwikkeling van raceauto’s voor consumenten.

In samenwerking met de technici die de productieversie hebben ontwikkeld, ontwikkelde Signatech de raceversie met een duidelijk doel voor ogen: maximaal rijplezier voor de bestuurders, of ze nu beginnende of gevorderd zijn.

De Alpine A110 Cup belooft indrukwekkende effectiviteit en prestaties dankzij het zeer nauwkeurige chassis, een voertuiggewicht van slechts 1.050 kg, een motorvermogen van 270 pk (3,9 kg/pk), compromisloze veiligheidsvoorzieningen en elektronica die normaal alleen bij langeafstandsracers gebruikelijk zijn.

De Alpine A110 Cup is te koop voor € 100.000,- exclusief belastingen en neemt deel aan een competitie waarbij onverzettelijkheid en professionaliteit samengaan met een gemoedelijke sfeer. De Alpine Europa Cup wordt georganiseerd door Signatech en bestaat uit zes races die in 2018 gereden worden op de mooiste circuits van Europa. Deze internationale FIA-klasse doet denken aan de Europa Cup die tussen 1985 en 1988 met de Alpine GTA V6 Turbo werd gehouden.

Coureurs die willen deelnemen aan de Alpine Europa Cup moeten wel snel zijn, de productie is gelimiteerd tot slechts twintig Cup-versies voor het eerste seizoen.

Photo Jean Michel Le Meur / DPPI

ALPINE A110 CUP – TECHNISCHE SPECIFICATIES

Chassis
Type Aluminium monocoque
Veiligheid Multi-point rolkooi
Carrosserie Aluminium
Aerodynamica Vlakke bodem, diffuser, achterspoiler
Motor
Type Viercilinder 1,8-liter 16v
Plaatsing Midden achter
Vermogen 270 pk bij 6.000 tpm
ECU Magneti-Marelli SRG 140
Aandrijving
Type Achterwielaandrijving
Versnellingsbak 3MO zestraps sequentieel
Bedieningsknoppen Stuurwielbediening
Differentieel Zelfsperrend, limited-slip
Koppeling Gesinterd staal, dubbele koppeling
Wielophanging en remmen
Wielophanging Double wishbone
Schokdempers Öhlins tweevoudig verstelbaar
Remsysteem vóór Brembo, Ø 355 x 32 mm, zes zuigers
Remsysteem achter Brembo, Ø 333 x 32mm, vier zuigers
Stuurinrichting Elektrisch bekrachtigd
Wielen
Velgen Aluminium, 9×18’’ (voor) & 10×18’’ (achter)
Banden Michelin 25-64×18 (voor) & 27-65×18 (achter)
Gewichten en afmetingen
Lengte x breedte x hoogte 4.178 x 1.798 x 1.190 mm
Wielbasis 2.419 mm
Spoorbreedte voor/achter 1.565/1.570 mm
Brandstoftank FIA FT3 gehomologeerd, 65 liter
Gewicht Circa 1.050 kg
Photo Jean Michel Le Meur / DPPI

Geef een antwoord