Peugeot

Nieuwe PEUGEOT 308, technologisch offensief

PEUGEOT komt met een vervolg op de bestseller waarvan er sinds de lancering meer dan 760.000 auto’s zijn verkocht. De nieuwe PEUGEOT 308 is de hoofdpersoon in een nieuw verhaal met als rode draad de permanente zoektocht naar excellentie.

De nieuwe PEUGEOT 308 is een belangrijke stap in de upscale van PEUGEOT met een reeks nieuwe technologieën in een nieuwe vorm, met een nog sprekender stijl.

Hij is volledig gericht op de toekomst en het connectiviteitsaanbod wordt dan ook aangevuld met  Mirrorlink®, Android Auto™ en Apple Carplay™. en het ingebouwde Peugeot Connect 3D navigatiesysteem met capacitief touchscreen, voorzien van connected services.

De nieuwe PEUGEOT 308 bevat rijhulpsystemen die onlangs op de nieuwe PEUGEOT 3008 en 5008 SUV’s werden onthuld. Hiermee positioneert dit model zich op het hoogste niveau op de markt.

De nieuwe PEUGEOT 308 wordt later dit jaar leverbaar met nieuwe aandrijflijnen. De nieuwe EAT8 8-traps automaat gekoppeld aan de 2.0 BlueHDi 180 S&S Dieselmotor en ook de gloednieuwe 1.5 BlueHDi 130 S&S Dieselmotor laten geweldige rijprestaties zien in de PEUGEOT 308. Met zijn nieuwe efficiënte motoren loopt PEUGEOT met nieuwe emissiesystemen voor zowel benzine- als dieselmotoren vooruit op de introductie van de Euro 6.c norm.

Een dynamischer silhouet
De nieuwe PEUGEOT 308 behoudt zijn vloeiende en zuivere stijl. Hij komt in zes afwerkingsniveaus: Access, Active, Allure, GT Line, GT en GTi. Zowel de Berline als de SW versie hebben fraai uitgebalanceerde carrosserieverhoudingen. Met de korte overbouwen blijft de nieuwe PEUGEOT 308 zijn bekende perfecte wendbaarheid houden. Vorm en inhoud zijn op elkaar afgestemd en geven de auto een robuuste en dynamische flair.

Aan de voorkant zien we een strakke horizontale motorkap met daaronder een rechtop geplaatste grille. Op het hele gamma prijkt de leeuw in het midden van de grille en de merknaam op de bovenste strip van de grillelijst. Bij ieder afwerkingsniveau zorgt de LED-dagrijverlichting in de koplampen voor een strakke blik bij de nieuwe PEUGEOT 308.. De hogere niveau’s GT Line, GT en GTi hebben full LED-koplampen.

Twee nieuwe voorbumpers versterken het karakter van de nieuwe PEUGEOT 308; een type bumper voor afwerkingsniveaus Access, Active, Allure en een tweede bumper voor de GT Line, GT en GTi. De motor wordt gekoeld via drie royale luchthappers onder de bumper. De mistlampen zijn ondergebracht in de luchthappers aan de zijkanten.

Voor de Allure versie van de nieuwe PEUGEOT 308 is keuze uit drie nieuwe lichtmetalen wielen:

  • Standaard: 16 inch ‘ZYRCON’. Dit wiel heeft een opmerkelijke Cx-waarde waarmee het bijdraagt aan de efficiency en dus ook aan de beperking van het brandstofverbruik
  • Optioneel: 16 inch ‘JADE’, een nieuw tweekleurig wiel met diamantglans
  • Optioneel: 18 inch ‘SAPHIR BLACK’ tweekleurig met diamantglans.

Voor de nieuwe Euro 6.c motoren is de tankklep van de nieuwe PEUGEOT 308 van vorm veranderd: die is niet meer rond maar vierkant om het tanken van AdBlue® mogelijk te maken.

De achterlichten van de auto branden voortaan permanent na het starten van de motor. Bij de Berline is de reflector donkerder uitgevoerd voor een dynamischer look.

De nieuwe PEUGEOT 308 is verkrijgbaar in tien carrosseriekleuren waaronder één nieuwe: Beige Pyrite in plaats van het Gris Aluminium. De symbolische GTi is leverbaar in een nieuwe versie van het exclusieve Coupe Franche die Magnetic blauw en Perla Nera zwart combineert.

Een rijk uitgeruste en strak vormgegeven cockpit

Het zeer gewaardeerde, strakke interieur van de nieuwe PEUGEOT 308 borduurt voort op zijn sterkste punten:

  • een exclusieve bestuurdersruimte dankzij de PEUGEOT i-Cockpit®. Het compacte stuur en het head-up display bieden ongekende rijsensaties,
  • een EAT8 automaat met Shift & Park by wire,
  • een nieuw capacitief touch screen waarmee onder meer de airco of het nieuwe Peugeot Connect 3D Nav navigatiesysteem kan worden bediend,
  • materialen en een afwerking waarvoor geen enkel compromis is gesloten,
  • nieuwe bekledingen bij twee afwerkingsniveaus:
    • Active: Meco Mistral stof voor een klassiek effect,
    • Allure: Oxford kunstleder / Stof voor een dynamisch effect (leverbaar in een lichte of donkere ambiance).

Connectiviteit en telematica
Vanaf afwerkingsniveau Active is de nieuwe PEUGEOT 308 uitgerust met het allernieuwste touch screen. Het is capacitief, reageert snel en is makkelijk in gebruik net als de meeste smartphones. Het is centraal geplaatst, waardoor zowel de bestuurder als passagier  de informatie snel kan lezen en ook makkelijk toegang heeft tot de aangeboden functies.

Verbonden met TomTom® Traffic maakt het navigatiesysteem met stemherkenning het in de nieuwe PEUGEOT 308 mogelijk om zo snel mogelijk op je bestemming te komen doordat de route wordt bepaald aan de hand van de drukte op de weg, maar ook om in real time informatie te krijgen over bijvoorbeeld het weer, de dichtstbijzijnde tankstations of parkeergarages. Dankzij de TomTom® community kunnen tijdelijk gevaarlijke gebieden worden weergegeven via een betaald abonnement.

De nieuwe PEUGEOT 308 heeft ook Mirror Screen. Deze software zorgt ervoor dat het scherm van uw smartphone kan worden gekopieerd op het touch screen van uw auto zodat alle compatible apps kunnen worden gebruikt. In een tijdperk waarin de smartphone een verlengstuk van ons is geworden, zorgt Mirror Screen ervoor dat je deze niet hoeft te missen in de auto. In het kader van veiligheid kan de telefoon in het opbergvak van de middelste armsteun worden gelegd terwijl alle favoriete apps beschikbaar blijven. Met stemherkenning krijgt u toegang tot alle bedieningen. Hiervoor druk je simpelweg op een knop op het uiteinde van de richtingaanwijzerbediening. Met de stemherkenning van de smartphone (S-Voice bij Android en Siri bij Apple) kan je dus bellen, sms´en opstellen of een adres inspreken voor het navigatiesysteem. Dit ‘triple play’ aanbod is compatible met de protocollen van Mirrorlink®, Android Auto™ en Apple Carplay™.

De allernieuwste rijhulpsystemen
De nieuwe PEUGEOT 308 bevat rijhulpsystemen die onlangs op de nieuwe PEUGEOT 3008 en 5008 SUV’s werden onthuld.

Waarschuwing bij kans op aanrijding en Automatisch noodremsysteem
De waarschuwing bij kans op aanrijding waarschuwt de bestuurder als een aanrijding dreigt met een voorligger of een voetganger binnen het detectiegebied.

Als de bestuurder niet snel genoeg reageert op de waarschuwing, treedt het Automatisch noodremsysteem onmiddellijk in werking. Zo kan het risico van een aanrijding worden voorkomen of aanzienlijk worden verkleind door de auto flink af te laten remmen. Het systeem ziet voertuigen in het verkeer die stilstaan of in dezelfde richting rijden maar ook voetgangers op de rijweg. Fietsen, motoren, dieren of objecten op de weg worden daarentegen niet gezien.

Het Automatisch noodremsysteem in de nieuwe PEUGEOT 308 werkt onder de volgende voorwaarden:

  • als er een ander rijdend voertuig wordt gezien: rijsnelheid tussen de 5 km/h en 140 km/h,
  • als er een stilstaand voertuig wordt gezien: rijsnelheid minder dan 80 km/h,
  • als er een voetganger wordt gezien: rijsnelheid minder dan 60 km/h.

Lane Departure Warning
Een camera die doorgetrokken of onderbroken strepen op de weg herkent, waarschuwt het Lane Departure Warning systeem als de auto onbedoeld een in de lengte lopende streep op de rijweg overschrijdt. Als de bestuurder dit niet in de gaten heeft en de auto harder dan 80 km/h rijdt, weerklinkt een geluidssignaal en wordt ook een visueel signaal gegeven.

Bij snelheden tussen 65 en 180 km/h corrigeert Lane Departure Warning via de stuurinrichting geleidelijk de koers van de auto als wordt geregistreerd dat de kans bestaat dat een rijbaanmarkering onbedoeld wordt overschreden. Zo wordt de auto op de oorspronkelijke rijbaan gehouden. Het systeem wordt onderdrukt als de bestuurder bij het wisselen van rijbaan zijn richtingaanwijzer heeft gebruikt. Desgewenst kan het systeem met een knop worden uitgeschakeld.

Vermoeidheidsherkenning
De nieuwe PEUGEOT 308 is standaard uitgerust met Rijtijdwaarschuwing: na twee uur onafgebroken harder dan 65 km/h rijden wordt er een visueel- en geluidssignaal afgegeven om de bestuurder te waarschuwen dat een pauze raadzaam is.

Dit systeem wordt aangevuld met de functie Vermoeidheidsherkenning. Met een camera bovenin de voorruit analyseert de auto zijn eigen koers. Het systeem beoordeelt de alertheid van de bestuurder via een analyse van afwijkingen in de koers in vergelijking met de rijbaanmarkeringen. Verschillende gradaties in waarschuwingen kunnen visueel dan wel hoorbaar worden weergegeven (bijvoorbeeld: “Let op!” of  “Neem een pauze!”).

Grootlichtassistent
Een camera bovenin de voorruit analyseert lichtbronnen en schakelt automatisch tussen groot- en dimlicht afhankelijk van het licht en het verkeer. Zo kan vaker met grootlicht worden gereden zonder dat andere voertuigen worden verblind.

Geef een antwoord