Isuzu

Isuzu stelt nieuwe D-Max voor met 1.9 dieselmotor

Isuzu stelt een belangrijke première voor. De vernieuwde D-Max bouwt verder op de bestaande succesformule; een grondig hertekend design, kracht in overvloed, en een nieuwe motor gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken.

Pionier in downsizing

In het automotive landschap kan je de downsizing trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste speler op de pick-up markt met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het gerust een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren op onze markten, en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

Klein(er) maar even dapper

De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een gloednieuwe viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is integraal beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen (zelfs zonder Ad Blue additief) en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.

De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, en een ecologische oliefilter. De cilinders krijgen een beschermende coating ter versteviging en dus een langere levensduur. Hydraulische klepstoters met brede rollagers verminderen dan weer weerstand en slijtage. De zuigers zijn bekleed met grafiet voor een betere duurzaamheid en de turbolader gebruikt een variabele geometrie voor een optimaal rendement. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen daarbij gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie op het vlak van geluidscomfort te noteren. Daar draagt bijvoorbeeld ook het PVC cilinderkopdeksel toe bij.

De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt ook gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De klant kan kiezen tussen een manueel exemplaar met 6 verhoudingen en een “korte” eerste voor optimaal trekgemak, of een nieuwe automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt (voorheen 5). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Kloppend hart trekt 3,5 ton

Downsizing betekent niet dat je aan kracht of karakter moet inboeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De nieuwe D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.

De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen.

Overigens bleef ook de terreinwaardigheid van de nieuwe D-Max 1.9 intact; hij is dan ook ontworpen en gebouwd om overal te komen. Met een grondspeling tot 235 mm, een oprijhoek van 30° en afrijhoek van 22,7° deinst hij niet snel terug. De dwarshellingshoek bedraagt 49°.

Mooie design-evolutie

De nieuwe Isuzu D-Max heeft bewust gekozen voor een mooie design-evolutie. Dankzij het volledig hertekende front is het model weer helemaal bijdetijd. De ontwerpers lieten zich inspireren door het orca-thema en die evolutie is duidelijk zichtbaar. Het tegelijk gladde en toch scherpe lijnenspel is vooral frontaal duidelijk herkenbaar en wordt geaccentueerd door nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting en mistlichten en hun behuizing in een nieuw design. Verder is er nog een nieuw radiatorrooster, nieuwe velgdesigns en achterlichtblokken met LED-technologie. De nieuwe D-Max is overigens leverbaar in maar liefst 9 koetswerkkleuren. De kleur “Obsidian Gray Mica” is een nieuwe kleur.

Binnenin is de nieuwe D-Max duidelijk herkenbaar aan de hertekende boordplank met nieuwe tellerpartij. Een nieuwe lay-out van de tellers wordt aangevuld met een schakelindicator voor de manuele versies. De indicator adviseert de bestuurder met betrekking tot de ideale schakelmomenten en dus een zo laag mogelijk verbruik.

Het interieur biedt voortaan ook een betere ergonomie, gericht op meer gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er meer ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de nieuwe D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen. De achterste passagiers krijgen voortaan ook meer ruimte voor de voeten.

Nieuwe (veiligheids-) uitrustingen

De nieuwe Isuzu D-Max krijgt enkele interessante nieuwe uitrustingen (altijd afhankelijk van het uitrustingsniveau). Zo doet een start-stopknop voor de motor z’n intrede en kan de wagen ook uitgerust worden met PESS (Passive Entry & Start System) oftewel een keyless-go waarmee je de wagen kan openen of sluiten met de sleutel in je broekzak of tas.

Op het vlak van de veiligheid noteren we een nieuw ESP-systeem. Dat omvatte reeds tractiecontrole (TCS) en wordt nu uitgebreid met Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling).

De nieuwe D-Max beschikt ook over een efficient Brake Assist systeem dat in een noodsituatie de remkracht optimaal zal activeren voor een zo kort mogelijke remweg.

3 varianten, altijd 5 jaar garantie (= nieuw !)

Net zoals zijn voorganger zal de nieuwe D-Max leverbaar zijn in 3 koetswerkvarianten (Single Cab, Extra Cab en Double Cab). Elke nieuwe D-Max geniet overigens van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 tot 200.000 km. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de wagen wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument!

Niemand kent pick-ups beter dan wij !

Dat is geen arrogante uitlating, maar een simpele vaststelling van een feit, om de eenvoudige reden dat wij alleen pick-ups en lichte vrachtwagens maken. Personenwagens en sportwagens leiden ons niet af. Met complete en onvoorwaardelijke focus ontwerpen wij pick-ups die voldoen een de beoogde doelen van onze klanten.

We hebben trouwens 100 jaar ervaring. Niet veel automerken kunnen ermee uitpakken. Hoewel Isuzu zich door de loop der jaren is gaan specialiseren in het bouwen van dieselmotoren, vrachtwagens en pick-ups, kan de Japanse constructeur terugblikken op een rijke en gevarieerde geschiedenis.

Geef een reactie