Lexus

Lexus toont in Genève ultieme luxury limousine én een pure raceauto

Lexus onthulde op de Autosalon van Genève de nieuwe LS 500h met zijn opvallende coupé-achtige design. Daarnaast toont Lexus de raceauto RC F GT3 met ruim 373 kW (500 pk), die Lexus’ raceambities onderstreept. Ook de nieuwe Lexus LS 500 met twin-turbo benzinemotor en de luxury coupé LC 500(h) staan op de beursvloer.

LS 500h: state-of-the-art technologie
Het Multi Stage Hybrid systeem is een state-of-the-art technologie in de nieuwe Lexus LS 500h en combineert een 3,5 liter V6 Dual VVT-i benzinemotor met twee krachtige elektromotoren en een compacte, lichte lithium-ionbatterij. Het gecombineerde vermogen bedraagt 264 kW (359 pk). Het innovatieve Multi Stage Hybrid systeem geeft de bestuurder het gevoel van een 10-traps automatische transmissie. Hierdoor reageert de LS 500h directer op de commando’s van de bestuurder. Het rijplezier staat op een hoger plan, terwijl het kenmerkende, soepele en efficiënte rijkarakter – waar Lexus om bekendstaat – is behouden. Bij hoge snelheden is bovendien het motortoerental lager dan ooit en kan men tot een snelheid van 140 km/uur volledig elektrisch rijden. Mede hierdoor is de nieuwe LS 500h de stilste generatie LS ooit.

Stijlvol coupé-design
De luxury limousine heeft een gedurfd en onderscheidend coupé-design. Het design van de nieuwe Lexus LS 500h biedt de ruimte en het comfort van een premium sedan in het silhouet van een stijlvolle coupé. Dankzij het lage zwaartepunt konden de designers de LS een gestrekte vorm geven, waardoor de carrosserie laag boven de grond ligt. De motorkap en achterklep zijn werkelijk lager. De wielbasis is 35 mm langer dan die van de huidige verlengde Lexus LS 600h L.

Lexus Safety System +
Lexus rust zijn nieuwe topklasse limousine standaard uit met Lexus Safety System+, actieve veiligheidssystemen die ongevallen helpen voorkomen dan wel de gevolgen beperken met onder meer Pre-crash Safety, Rear Cross Traffic Alert and Breaking, Adaptive Cruise Control en Advanced Lane Keeping Assist. Een veiligheidsprimeur is de intuïtieve Pedestrian Detection met Active Steering. Als het systeem een voetganger detecteert en een aanrijding dreigt, remt de LS automatisch en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. Nieuw is eveneens Lexus CoDrive. Dit is een geavanceerde rijassistentiesysteem dat de bestuurder ondersteunt bij het sturen op snelwegen.

Nieuw platform: meer rijbeleving
Het GA-L platform – dat met een kortere wielbasis zijn debuut maakte op de topklasse coupé LC 500(h) – is het stijfste platform dat Lexus ooit ontwikkelde. De ideale basis voor een betere ‘handling’ en nog meer comfort en stilte. Het lagere zwaartepunt en de lagere, meer centrale positie van motor en inzittenden hebben een positief effect op het comfort en de stabiliteit. De bestuurder profiteert van meer dynamische rijeigenschappen.
Standaard is het geavanceerde chassiscontrolesysteem Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Dit resulteert in een uitzonderlijk rijcomfort en verbeterde tractie, wendbaarheid en veiligheid. Voor extra wendbaarheid is de LS uitgerust met Lexus Dynamic Handling (LDH, vierwielbesturing).
Optionele luchtvering en actieve stabilisatoren geven het toch al hoge rijcomfort van de LS 500h een extra dimensie.

Omotenashi
De Lexus LS 500h brengt het comfort en de kenmerkende, toegewijde Japanse gastvrijheid (Omotenashi) op een nog hoger plan. Zo zijn de voorstoelen op maar liefst 28 manieren verstelbaar en uitgerust met verwarmings- en ventilatie-elementen, evenals massagefuncties. Een ander voorbeeld is dat de bestuurder de auto en alle systemen kan bedienen vanuit de bestuurderstoel zonder zijn houding te veranderen. Als aanvulling op het 12,3-inch navigatiedisplay kan de LS worden uitgerust met het grootste kleuren Head-up Display op de markt (24-inch). Die projecteert belangrijke rijgegevens in het gezichtsveld van de bestuurder.
De bediening van het uitgebreide infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijker en geïnspireerd op smartphones. De touchpad herkent voortaan ook handgeschreven karakters. Naar keuze is de LS achterin uit te rusten met een uiterst gerieflijke Ottoman-zetel die de meeste beenruimte ooit in een LS biedt. Voor een pure Businessclass-ervaring is de comfortstoel uitgerust met Japanse Shiatsu-massage, een voetensteun en is de leuning met maximaal 48 graden naar achteren verstelbaar. Het bijzonder stille en gerieflijke interieur van de LS 500h vormt een ideale ambiance voor het premium audiosysteem van onder meer Mark Levinson met 3D Surround Sound, dat in totaal 24 speakers omvat.

Craftsmanship
Het weldadige interieur onderscheidt zich verder door het unieke Craftsmanship van Lexus’ ‘Takumi’, ambachtslieden die op hun vakgebied excelleren. Voorbeelden zijn de Shimamoku-houtpatronen die met handwerk en lasertechnologie zijn bewerkt, sfeerverlichting die geïnspireerd is op het licht van traditionele Japanse lantarens, zacht aanvoelende oppervlakken en armsteunen die als het ware zweven naast het portier. Voor de portierbekleding vonden de interieurdesigners inspiratie in origami, de uit Japan afkomstige kunst van het vouwen van papier. In het driedimensionale patroon van subtiele vouwen is het Lexus logo te herkennen. Bijzonder is dat het patroon er bij daglicht anders uitziet dan in het donker. Een ander exclusief kenmerk dat recht doet aan Lexus’ befaamde Craftsmanship is de toepassing van authentiek Japans Kiriko-glas voor de decoratiepanelen.

Lexus RC F GT3 voor op het circuit
Volledig nieuwe RC F GT3 aan de start van Amerikaanse, Japanse en Europese races
• 5,4 liter V8 met ruim 373 kW (500 pk) onderstreept raceambities
Lexus gaat zich meer focussen op autosport. De nieuwe RC F GT3 die op de Autosalon van Genève zijn Europese debuteert, benadrukt deze belofte. De raceversie van de high-performance coupé RC F is gehomologeerd door de FIA, doet mee aan Amerikaanse en Japanse kampioenschappen en verschijnt ook aan de start van diverse Europese races. Lexus is het eerste Aziatische automerk dat een race in het VLN Endurance Championship op de uitdagende Nürburgring heeft gewonnen (seizoen 2016). Het prototype van de RC F GT3 werd eerste overall.

Gelimiteerde LC 500(h) Launch Edition
Bloedstollende topcoupé vanaf augustus 2017 in Europa te koop
• Gelimiteerde Launch Edition in exterieurkleur F White met Breezy Blue interieur en 21-inch velgen
Vorig jaar maakte de nieuwe Lexus LC 500(h) zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. Een primeur dit jaar op Genève is er voor de gelimiteerde LC 500(h) Launch Edition in de carrosseriekleur F White. Het interieur in Breezy Blue contrasteert op fraaie wijze. De Launch Edition staat op lichtmetalen 21-inch wielen. Van de LC 500(h) produceert Lexus 50 exemplaren. Van deze collectors’ items is er slechts één exemplaar beschikbaar voor Nederland.

Geef een reactie