Fiat

Nieuw record voor de Panda: 300.000ste CNG-uitvoering geproduceerd

Een nieuw record voor twee sterspelers bij Fiat Chrysler Automobiles: de Fiat Panda en de G. Vico di Pomigliano d’Arco fabriek. De compacte vijfdeurs Panda verkoopt traditiegetrouw erg sterk en is Europees marktleider in het A-segment met nagenoeg 15% marktaandeel in 2016. De productiefaciliteit vlakbij Napels sleepte meerdere awards in de wacht en is in 2011 nog volledig gerenoveerd. Een nieuwe hoogtepunt: de 300.000ste Panda CNG is daar inmiddels van de band gerold.

Fiat is altijd pionier geweest en steeds op zoek naar innovatieve oplossingen om vervuilende emissies en CO2-uitstoot tegen te gaan. Fiat is leidinggevend in Europa op het gebied van auto’s en bedrijfswagens, die af-fabriek uitgerust worden met CNG-systemen. De Fiat Panda is ’s werelds eerste, in massa geproduceerde CNG-auto. In 2007 werd de compacte alleskunner af-fabriek met een CNG op de markt gebracht en is sindsdien de bestverkochte CNG-auto, gevolgd door de Fiat Punto.

Al meer dan 20 jaar is FCA Europees marktleider op het gebied van CNG-voertuigen. In deze periode verkocht de groep ruim 700.000 voertuigen verdeeld over zes verschillende Fiat modellen (Panda, Punto, Qubo, Doblò, 500L en 500L Living), één van Lancia (Ypsilon) en vier van Fiat Professional: Fiorino, Doblò Cargo, Ducato en Ducato Panorama.

Het feestnummer betreft een witte Panda Lounge die is uitgerust met de 80 pk tweecilinder bifuel TwinAir Turbo CNG motor. In vergelijking tot benzine vermindert CNG (aardgas) de gemiddelde CO2-uitstoot met 23% en stikstofoxide met 52%. De nieuwe Panda TwinAir Turbo CNG op duurzaam gewonnen groengas is zelf nagenoeg CO2-neutraal, gerekend vanaf de bron tot aan uitlaat (well-to-wheel). Volgens deze benadering worden ook de emissies meegenomen die vrijkomen tijdens de winning, raffinage en transport van de brandstoffen. De inzet van groengas is aantrekkelijk gelet op het schone en zuinige karakter van het uit bio-afval gewonnen groengas. Dit geldt in het bijzonder als naar de well-to-wheel CO2-uitstoot gekeken wordt. In dit geval kan de CO2-uitstoot tot boven de 95% verminderd worden. Afhankelijk van de originele grondstof produceren voertuigen die aangedreven worden door groengas evenveel CO2 als elektrische voertuigen die worden opgeladen met duurzame energie.

De fabriek in Pomigliano d’Arco startte in 1972 met de productie van de Alfasud. In de jaren daarna volgden meerdere Alfa Romeo’s (33 en 155, 145 en 146, 156 en 147, GT en 159). Sinds de productiestart van de laatste generatie Fiat Panda in 2011 zijn er 830.000 exemplaren van dit model van de band gerold.

In 2012 ontving de productiefaciliteit in Pomigliano d’Arco de zilveren award in het zogenoemde World Class Manufacturing certificatie programma (WCM). Verder ontving de fabriek nabij Napels, als beste in Europa, de Automotive Lean Production Award, terwijl een jaar later, in 2013, certificeerde het WCM de fabriek met de gouden award. Bovendien  werd een nieuwe internationaal eerbetoon verkregen in 2014: de Lean and Green Award, een bewijs voor de vooruitgang die is gemaakt is op het gebied van het optimaliseren van de middelen die nodig zijn voor het produceren van auto’s. De G. Vico fabriek blijft streven naar een verkleining van de ecologische voetafdruk door continu kritisch te kijken naar consumptieverbetering van energie en water, de luchtkwaliteit en het afvalbeleid. Ten slotte wordt de fabriek vaak bezocht door technici en onderzoekers die de fabriek willen bestuderen vanwege de technologieën en efficiëntie.

De Fiat Panda CNG staat vanaf € 14.595 in de prijslijst. Er is al een Fiat Panda vanaf € 10.995.

Geef een reactie