Skoda

Octavia RS 245 – ŠKODA’s nieuwe high-performance sportieveling

ŠKODA maakt zich op voor het debuut van de krachtigste Octavia in de historie van het merk. De nieuwe ŠKODA Octavia RS 245 is goed voor 180 kW/245 pk, 11 kW/15 pk meer dan zijn voorganger. De sterke krachtbron en innovatieve chassistechnologie met elektronisch gestuurd VAQ sperdifferentieel garanderen een ultieme rijervaring. De sportieveling wordt leverbaar als hatchback en Combi en beleeft zijn wereldpremière tijdens de 87ste Internationale Autoshow van Genève.

De compacte sportwagen accelereert in slechts 6,6 seconden van 0-100 km/u (Combi: 6,7 sec.), zijn top is begrensd op 250 km/u. Zoals het een ŠKODA betaamt, krijgt de auto een ruim interieur en dito bagageruimte. Daarnaast zijn de allernieuwste rijassistentiesystemen van de Octavia ook voor deze ŠKODA Octavia RS 245 beschikbaar. Met behulp van het infotainmentsysteem kunnen de inzittenden altijd verbonden blijven dankzij de optionele Wifi hotspot en LTE-module. Tal van ‘Simply Clever’ features onderstrepen de praktische veelzijdigheid van de auto.

Hoogglans zwarte accenten en onmiskenbare high-performance sound
De ŠKODA Octavia RS 245 krijgt het nieuwe familiegezicht van het merk en onderscheidt zich nadrukkelijk door sportieve designdetails. Het compleet nieuwe front met de bredere radiatorgrille en honingraat luchtinlaten in de nieuw gestylde bumper verlenen het RS-model een gespierde, sportieve uitstraling. De lamellen in en omlijsting rondom de radiatorgrille worden in hoogglans zwart uitgevoerd. Nieuwe koplampclusters herbergen standaard full-LED technologie en AFS adaptieve verlichting. Ook de mistlampen, achterlichten en kentekenplaatverlichting vertrouwen op LED-technologie.

De buitenspiegelhuizen en trapeziumvormige uitlaten zijn eveneens zwart. Verder zijn de radiatorgrille en de achterklep voorzien van het RS-embleem met een hoogglans zwarte ‘V’ (van victorie). Elementen als de achterspoiler op het kofferdeksel van de hatchback of de dakspoiler van de Combi zijn aanvullende getuigen van de sportieve aspiraties van het model. Tot slot is de Octavia RS 245 ook akoestisch te herkennen aan de volle sound van het uitlaatsysteem.

Sportstoelen en aluminiumaccenten in het interieur
De sportieve look van de ŠKODA Octavia RS 245 komt ook in het interieur terug, waarin de kleur zwart opnieuw overheerst; van de hemelbekleding tot aan de voetenruimte inclusief de zilverkleurige pedalen met aluminiumafwerking. De Alcantara sportstoelen met hoge zijkanten en geïntegreerde hoofdsteunen bieden maximale ondersteuning in snel genomen bochten. De voorstoelen zijn voorzien van het RS-embleem, dat ook op de voorste dorpels terugkomt. Het multifunctionele sportstuur met geperforeerd leer en geïntegreerde schakelpaddels (voor uitvoeringen met DSG) past naadloos bij de sportieve ambiance in het interieur. De LED-sfeerverlichting in de RS 245 dompelt het binnenste van het sportieve model onder in één van de tien te kiezen kleuren. Een boordcomputer met kleurenscherm is onderdeel van het instrumentarium.

Een bak vermogen bij een laag verbruik
Het topmodel binnen de ŠKODA Octavia-serie heeft een 180 kW/245 pk sterke viercilinder TSI benzinemotor onder de kap. Daarmee levert hij 11 kW/15 pk meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel van 370 Nm is voorhanden tussen 1.600 en 4.300 tpm. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of – voor het eerst in een Octavia – een 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Vanuit stilstand trekt de hatchback in 6,6 seconden naar 100 km/u; de Combi doet daar 6,7 seconden over. De flexibiliteit van de motor komt nadrukkelijk tot uiting bij tussenacceleraties in de hoogste twee versnellingen. De tussensprint van 60-100 km/u in zijn vijf vergt voor de versie met handbak slechts 6,4 seconden (Combi: 6,5 sec.), van 80-120 km/u verloopt in slechts 6,6 seconden (Combi: 6,8 sec.).

Sportonderstel en mechanisch sperdifferentieel
Ten opzichte van de ‘normale’ uitvoeringen binnen de Octavia-range legt het sportonderstel de carrosserie van de Octavia RS 245 14 mm dichter op het asfalt. Het wielspoor achter is 38 mm breder dan dat van het vorige model. De standaard hoogglans zwarte velgen meten 19 inch in diameter. Het ESC stabiliteitscontrolesysteem met de Sport-stand en het elektronisch gestuurde VAQ sperdifferentieel maken eveneens deel uit van de standaarduitrusting. Dit elektronische sper zorgt voor extra sportieve acceleraties uit bochten, waarbij de hoeveelheid slip op één van de voorwielen wordt beperkt en het vermogen optimaal op het wegdek wordt overgebracht. Het elektronische VAQ sperdifferentieel blijft een onderscheidende feature van de RS 245-uitvoering. Performance Mode Select met de Performance Sound Generator-functie voorziet in een individuele aanpassing van de aandrijving, het chassis en de comfortinstellingen. Het sportieve karkater van de ŠKODA Octavia RS 245 krijgt extra glans door de progressieve besturing en het optionele, instelbare Dynamic Chassis Control (DCC).

Wifi hotspot en realtime navigatie

De bediening van de nieuwe generatie infotainmentsystemen is geïntegreerd in een glazen design en reageert dankzij het touchscreen op zelfs de lichtste beroering. In de Octavia RS 245 heeft het een speciaal opstartscherm. Het Columbus navigatiesysteem, heeft een 9,2 inch scherm en een optionele LTE-module voor supersnelle data-overdracht, en verwent de inzittenden met een Wifi hotspot. Eén van de opvallende, handige diensten is Online Traffic Information, dat bij files alternatieven voor de gekozen route aanbeveelt. Bij het Columbus-systeem kunnen bestemmingen via voice control worden ingevoerd met behulp van de POI (Point of Interest) zoekfunctie. Het systeem verschaft tevens nieuwsupdates en informatie over het weer, tankstations langs de route (inclusief de brandstofprijzen) of parkeerplekken. Een Phonebox laadt smartphones via inductie op.

Rijassistentiesystemen uit hogere klassen
De elektronische assistentiesystemen overtreffen het gebruikelijke niveau in het segment van compacte auto’s ruimschoots. Nieuwe opties die beschikbaar zijn, zijn onder andere Trailer Assist (dat de auto en trailer bij het achteruitrijden bestuurt en afremt), Predictive Pedestrian Protection (dat remt bij een naderende aanrijding met voetgangers) als onderdeel van Front Assist, Blind Spot Detect (dat waarschuwt voor voertuigen die zich in de dode hoek bevinden), Rear Traffic Alert (sensoren aan de achterzijde waarschuwen de bestuurder voor naderend verkeer bij het achteruitrijden uit parkeervakken), Manoeuvre Assist (dat de auto afremt wanneer de sensoren een obstakel detecteren bij vooruit- of achteruitrijden) en Crew Protect Assist (dat de ramen en het schuifdak sluit bij een naderende aanrijding en de veiligheidsgordels van de bestuurder en passagiers aanspant). Crew Protect Assist werkt samen met Front Assist inclusief de City Emergency Braking-functie. In de ŠKODA Octavia RS 245 kan de bewezen Adaptive Cruise Control (ACC, dat de bestuurder helpt om een ingestelde snelheid en afstand ten opzichte van een voorganger te handhaven) tot een snelheid van 210 km/u worden geactiveerd.

Een keur aan ‘Simply Clever’ features
Tot de talrijke ‘Simply Clever’ features in de nieuwe Octavia RS 245 behoren onder meer speciale bekerhouders in de tunnelconsole (waarmee PET-flesjes met één hand geopend kunnen worden), een verwarmd stuurwiel, twee USB-aansluitingen achterin, een gepersonaliseerde sleutel (waarmee maximaal drie personen hun individuele instellingen voor de airconditioning, stoelen, het volume van het audiosysteem en de Driving Mode Select kunnen opslaan) en een uitneembare LED zaklamp in de kofferbak van de Combi. De batterij van de zaklamp laadt tijdens het rijden automatisch op.

RS-embleem voor de sportiefste ŠKODA-modellen
ŠKODA gebruikte de afkorting RS voor het eerst in 1974 in de autosport. In 2000 deed het synoniem voor sportiviteit zijn intrede in de modelreeks van ŠKODA en stond daarmee aan de basis van een succesverhaal. 200.000 RS-uitvoeringen werden sindsdien verkocht, waarvan liefst 100.000 exemplaren sinds 2013 voor rekening van de derde-generatie Octavia kwamen.

Geef een antwoord