Mitsubishi Nissan

Nissan versterkt alliantie met aankoop van 34 procent aandelen Mitsubishi

Nissan Motor Co., Ltd. (Nissan) heeft de aankoop van 34 procent van de aandelen van Mitsubishi Motors (MMC) afgerond. Nissan is nu de grootste aandeelhouder van MMC, dat daardoor nu onderdeel is van de Alliantie Renault-Nissan. Daarmee komt de Alliantie in de wereldwijde top drie van automotive groepen. De gezamenlijke verkoop komt in fiscaal jaar 2016 uit op ongeveer 10 miljoen voertuigen.

Carlos Ghosn, Nissans President en CEO, stelt dat Nissan en MMC gaan samenwerken op het gebied van inkoop. Ook staat het delen van fabrieken, platforms en technologie voor ogen en een krachtiger aanwezigheid in zowel opkomende als bestaande markten.

‘De combinatie van Nissan, Mitsubishi en Renault maakt ons een van de drie grootste automotive groepen ter wereld’, aldus Ghosn. ‘Met alle voordelen van schaalvergroting, nieuwe technologie en de mogelijkheid om precies die voertuigen te produceren waar de markt naar vraagt, in elk segment, wereldwijd.’

Ghosn verwacht dat door de samenwerking met MMC de synergievoordelen voor Nissan 24 miljard yen (bijna 211 miljoen euro) bedragen in fiscaal jaar 2017, oplopend tot zelfs 60 miljard yen (ruim 527 miljoen euro) in fiscaal jaar 2018. Dat leidt tot een winstgroei per aandeel van ongeveer 4 yen (ongeveer 3,5 eurocent) in 2017 en 10 yen (bijna 9 eurocent) in 2018 – bovenop de winstgroei in verband met Nissans aandeel in MMC.

Strategie
Nissan kwam MMC te hulp op verzoek van Osamu Masuko, President en CEO van MMC, tijdens de crisis rond de verbruikscijfers. Inmiddels werken beide fabrikanten al vijf jaar samen. Ghosn: ‘We willen MMC helpen bij het herwinnen van het consumentenvertrouwen. Dat heeft prioriteit omdat we zoeken naar synergie en groeipotentieel van onze uitgebreide relatie.’

Als onderdeel van de strategie heeft Nissan vier vertegenwoordigers van het merk benoemd in de directie van MMC, onder wie Carlos Ghosn, die is gekozen als voorzitter.

‘In deze tijd van ongekende veranderingen in de autowereld is deze strategie gebaseerd op onze (management)kwaliteiten’, zei Ghosn. ‘Daarmee verbeteren we onze concurrentiepositie, onze producten en de resultaten voor onze aandeelhouders.’

Geef een antwoord