BMW

Debuut dieselmotor met vier turbo’s in BMW 750d xDrive: krachtigste zescilinder diesel ter wereld.

BMW introduceert in de innovatieve BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive een nieuwe zescilinder dieselmotor met common-rail directe inspuiting én BMW TwinPower Turbo technologie met vier turbo’s. De motor produceert een maximum vermogen van 294 kW/400 pk en een maximaal koppel van 760 Nm. De BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive zijn vanaf 1 juni te bestellen en staan begin augustus in de showroom.

De nieuwe BMW 7 Serie is ontegenzeglijk verbonden aan innovaties, dankzij de Carbon Core architectuur, BMW eDrive technologie (in de drie iPerformance modellen) en de introductie van BMW gesture control en Remote Control Parking. De volgende stap in innovatie is het debuut van ’s werelds krachtigste zescilinder dieselmotor in de BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 5,7 – 5,9 l/100 km; CO2-emissie 149 – 154 g/km). Beide modellen hebben standaard vierwielaandrijving.

De nieuwe 3,0-liter zescilinder dieselmotor is ontwikkeld op basis van BMW Groups laatste generatie motoren. De BMW TwinPower Turbo technologie omvat multi-stage turbotechniek met vier turbo’s en hypermoderne common-rail directe inspuiting met een maximale druk van meer dan 2.500 bar. Deze en andere technologische hoogtepunten zorgen voor nog meer vermogen en efficiency dan de 3,0-liter zescilinder diesel met drie turbo’s. De nieuwe BMW 750d xDrive accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden (BMW 750Ld xDrive: 4,7 seconden) – in beide gevallen een winst van 0,3 seconde. Een grote bijdrage levert de nieuwe multi-stage turbotechnologie met nu vier in plaats van drie turbo’s die bij lagere toerentallen nog meer kracht opleveren en voor indrukwekkend soepele reacties op het gaspedaal zorgen.

Top-level efficiëntie: motorvermogen met 5 procent gestegen, gemiddeld verbruik met 11 procent gedaald.
De nieuwe, krachtigste zescilinder dieselmotor ter wereld levert een maximum vermogen van 294 kW/400 pk bij 4.400 toeren per minuut. De koppelopbouw profiteert echter het meest van de geoptimaliseerde karakteristiek. Bij slechts 1.000 toeren per minuut is er al 450 Nm trekkracht voorhanden en tussen 2.000 en 3.000 toeren is het maximum koppel van 760 Nm beschikbaar. De combinatie met een achttraps Steptronic transmissie zorgt voor een constante en indrukwekkende acceleratie en snelheidsopbouw, ook bij hogere snelheden. De topsnelheid van de BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive is elektronisch begrensd op 250 km/u.
P90218901_lowRes_the-new-bmw-7-series

De vermogenstoename bedraagt 14 kW/19 pk (+5 procent) en de trekkracht stijgt met 20 Nm. Ondanks het toegenomen vermogen, is het brandstofverbruik gedaald naar een ongekend niveau in dit segment. Het gemiddelde brandstofverbruik daalt met 11 procent ten opzichte van de dieselmotor met drie turbo’s en komt voor de BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive uit op 5,7 en 5,9 liter per 100 kilometer, gelijk aan een CO2-emissie van 149 – 154 g/km (Gebaseerd op Europese testcyclus. Waarden kunnen variëren afhankelijk van het gekozen bandformaat).

De beste prestaties onder hoge druk: nieuwe top-of-the-line dieselmotor heeft diverse technologische hoogtepunten – van cilinderkop tot uitlaatsysteem. De nieuwe krachtbron vormt de sportkoning onder de diesels en is een voorbeeld van BMW Groups toonaangevende expertise op het gebied van motorontwikkeling. Diverse innovatieve oplossingen in de motoropbouw benutten de voordelen van een dieselmotor optimaal, met als resultaat meer vermogen, meer efficiency en verbranding onder extreem hoge druk. Het hoge vermogen en de dito hoge verbrandingsdruk in de cilinders van 210 bar (tegen 200 bar bij de diesel met drie turbo’s) zorgen voor een zware thermische en mechanische belasting. BMW heeft daarom specifieke oplossingen bedacht.

De cilinderkop en krukas zijn geproduceerd volgens een speciaal gietproces onder zeer hoge druk. Zogenaamde hot isostatic pressing (HIP) zorgt ervoor dat aluminium delen extreem sterk zijn. Voor de bevestiging van de lagerkappen en de cilinderkop baseert BMW zich op het ‘tie rod concept’ met een centrale schroef voor het realiseren van extra stevigheid. De koppakking bestaat uit vijf lagen. Verder zijn cilinders toegepast met een speciale coating en zuigers van aluminium/siliconen lichtmetaal met extra geharde komvormige verbrandingsruimtes. De zuigerstangpennen hebben een bronzen lagering, met centrale oliekoeling.

De laatste generatie common-rail technologie met directe inspuiting verzorgt de brandstoftoevoer. Piëzo-injectoren waarvan de maximale inspuitdruk is toegenomen naar meer dan 2.500 bar zorgen voor een nauwkeurige dosering en fijne verneveling van de brandstof. Als resultaat is de efficiëntie toegenomen en zijn de emissies gereduceerd. Het uitlaatsysteem van de BMW 750d xDrive en BMW 750Ld xDrive heeft niet alleen een partikelfilter en NOx-katalysator (beide geplaatst in de motorruimte) maar ook een SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem met AdBlue-injectie.

Vier turbo’s werken samen als een precies gecoördineerd team voor optimaal rijplezier.
De effectieve werking van de krachtige dieselmotor is grotendeels te danken aan vier turbo’s – een primeur in de auto-industrie – en de toegepaste turbotechnologie. Net als bij de 3,0-liter diesel met drie turbo’s wordt de inlaatlucht gecomprimeerd door multi-stage turbotechnologie. De motor heeft twee hogedrukturbo’s gemonteerd in een enkele behuizing. De voorheen grotere lagedrukturbo is vervangen door twee kleinere en sneller reagerende turbo’s. De laatste generatie Digital Diesel Electronics (DDE) is verantwoordelijk voor het motormanagement en zorgt voor een harmonieuze samenwerking van alle turbo’s. DDE stuurt de variabele turboschoepen aan, regelt de overgang van de kleinere turbo’s naar de hogedruk exemplaren, controleert de uitlaatgasvlinderklep, het overdrukventiel (wastegate) en de intercooler.

P90218900_lowRes_the-new-bmw-7-series

De twee lagedrukturbo’s en één van de twee hogedrukturbo’s zijn continu actief. Tijdens stevige acceleraties worden de twee lagedrukturbo’s via een speciaal kleppensysteem overgeslagen, zodat de turbodruk nog sneller opbouwt. De tweede hogedrukturbo wordt actief vanaf 2.500 toeren per minuut.

Een andere noviteit is de uitlaatgasrecirculatie voor zowel de lagedruk- als de hogedrukturbo’s. Deze toevoeging verbetert de effectiviteit van de turbo’s en daarmee van de motor. Het systeem reduceert eveneens de NOx-emissies die onder hoge druk ontstaan. Ter verbetering van de efficiëntie maakt de motor ook gebruik van indirecte laadluchtkoeling met een grotere capaciteit en extra koeling voor de achterwand van de compressorzijde van de lagedrukturbo’s. Dit wordt mogelijk gemaakt door een tweede koelcircuit – onafhankelijk van het motorkoelingssysteem – met eigen warmtewisselaars en een elektrische waterpomp.

Geef een antwoord