Algemeen

AutoBinck neemt strategisch belang in SnappCar

AutoBinck Group investeert in SnappCar, het innovatieve bedrijf dat autodelen faciliteert. De jonge onderneming telt ruim 150.000 gebruikers in Europa en 20.000 deelauto’s. SnappCar wil groeien tot 250.000 deelauto’s in 2018.

“Met deze substantiële investering sluiten we aan bij één van de belangrijke ontwikkelingen in de markt voor mobiliteit”, verklaart Hans Kwaad, Chief Business Development Officer bij AutoBinck Group. “De deelname in SnappCar is voor ons een strategische keuze: we zien de snel groeiende markt voor peer to peer autodelen en willen daarbij betrokken zijn, niet als toeschouwer maar als deelnemer. Verder speelt bij deze deelname mee dat deelautogebruik bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit.”

Gebruikers kunnen via SnappCar.nl een auto huren van andere autobezitters of juist hun auto voor verhuur aanbieden. De auto’s worden onderling verhuurd, waarbij SnappCar alle praktische, juridische (waaronder verzekering) en financiële zaken regelt. Het idee hierachter is dat veel auto’s een groot deel van de dag stilstaan. Het is daarom beter om deze auto’s met elkaar te delen: dat is duurzamer én het levert de autobezitter geld op. De autohuurder is ook voordeliger uit. Hij of zij hoeft geen eigen of tweede auto te hebben en de huurprijzen liggen lager dan bij gewone autoverhuurders. Naast kostenbesparing en winst voor het milieu, draagt onderling autodelen bij aan het versterken van het sociale netwerk in wijken en gemeenten.

Bewustere manier van autorijden
“SnappCar staat voor duurzaamheid en bewust autogebruik met een sterke sociale component”, vatten de oprichters Victor van Tol en Pascal Ontijd het concept samen. “Huren via SnappCar is daarnaast zo’n 30 tot 50 procent goedkoper dan bij een traditionele autoverhuurmaatschappij. Registratie is gratis zodat het ook nog eens heel toegankelijk is. Ons doel is om 250.000 SnappCars te hebben in 2018. We groeien elke maand met 10 procent. De investering van AutoBinck helpt om een versnelling te realiseren in de uitrol in meerdere Europese landen en steden om daarmee onze ambities waar te maken.”

Over AutoBinck Group
AutoBinck, gevestigd in Den Haag, is een van de hoofdrolspelers op de Europese mobiliteitsmarkt. AutoBinck is actief in 8 Europese landen. De groep telt 50 werkmaatschappijen, verdeeld over 4 divisies: Car Distribution & Retail, Leasing & Finance, Parts & Accessoires en Smart Mobility.

AutoBinck investeert in nieuwe vormen van mobiliteit die worden ondergebracht in de divisie Smart Mobility. Een recent voorbeeld hiervan is de investering in The New Motion, de Europese marktleider van laadoplossingen voor elektrische auto’s.

AutoBinck telt 2.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt zo’n 1 miljard euro.

Over SnappCar
SnappCar werd in 2011 gelanceerd door Victor van Tol en Pascal Ontijd. Het bedrijf faciliteert deelautogebruik: huurders en verhuurders vinden elkaar via het online platform. Alle praktische zaken worden door SnappCar geregeld. In april van 2015 nam SnappCar het Deense MinBilDinBil en het Zweedse FlexiDrive over. Het totale aantal gebruikers bedraagt 150.000, het aantal deelauto’s ligt rond de 20.000. Het bedrijf is deels gefinancierd met crowdfunding. SnappCar telt circa 30 medewerkers.

One thought on “AutoBinck neemt strategisch belang in SnappCar

Geef een antwoord