Opel

Geavanceer​de comfortsto​elen goed voor 10 procent van totale productiek​osten

07_Opel-Insignia-258065Opel is ’s werelds eerste autofabrikant die AGR-gecertificeerde stoelen in zijn modellen aanbiedt. De Aktion Gesunder Rücken – de Duitse vereniging voor een gezonde rug – kent certificaten toe aan geavanceerde producten die zijn ontworpen om de rug te sparen. De ontwikkeling van de zeer ergonomische comfortstoelen is dusdanig intensief en langdurig, dat de geavanceerde stoelen zelfs tien procent van de totale productiekosten van de auto vertegenwoordigen.

06_Opel-Insignia-286340“De Opel-stoelen zijn heuse designhoogstandjes, die lichte materialen, specifieke schuimstructuren en motoren voor diverse functies bevatten”, zegt Andrew Leuchtmann, Senior Manager Interiors bij General Motors en verantwoordelijk voor het stoelontwerp. “Nu zijn onze stoelen zodanig ontworpen dat bestuurders van alle lengten uitstekend zitten. Dat is cruciaal om vermoeidheid tijdens korte en lange ritten te beperken.”

05_Opel-Insignia-258083Vier belangrijke criteria
Opel introduceerde de eerste AGR-gecertificeerde stoelen in de Opel Signum in 2003. Inmiddels profiteren vrijwel alle Opel-modellen van de meer dan twaalf jaar lange, intensieve samenwerking tussen Opel en AGR. De hypermoderne en zeer ergonomische stoelen zijn verkrijgbaar in de Insignia, de Meriva, de Zafira Tourer, de Astra en de Cascada. De stoelen worden intern ontwikkeld en voldoen aan vier belangrijke criteria. Om het AGR-label te verkrijgen, zijn de stoelen voorzien van een lendensteun in vier richtingen (voorwaarts, achterwaarts, omhoog en omlaag), een kantelbaar zitvlak, aanpasbare lengte van het zitvlak en ondersteuning van de contouren van het lichaam. Om rugklachten en andere ongemakken tot een minimum te beperken, moet ten minste twee derde van het lichaam in contact zijn met de stoel.

04_Opel-Cascada-282277Intensieve ontwikkeling
“Dankzij een reeks functies is de geavanceerde Opel-stoel op allerlei manieren te verstellen, zodat deze voor elke bestuurder perfect past”, benadrukt Leuchtmann. “Zelfs na uren rijden komen bestuurders uitgerust en zonder pijnklachten aan op hun bestemming. Maar het vergt heel wat ontwikkeling voordat een dergelijk rugvriendelijk stoeldesign in serieproductie kan worden genomen. De constructie is immers vrij complex. We moeten niet alleen de schuimconstructie, de elektrische comfortelementen, de veiligheidsvoorzieningen en de hoofdsteunen in het achterhoofd houden, maar ook de structuur, de ophangingsnetten en andere ondersteuning voor gebruikers.”

02_Opel-Cascada-282251Een andere complexe taak die de stoel moet vervullen, is de inzittende warm of koel houden in uiteenlopende omstandigheden. “Het stoelklimaat is belangrijk. We moeten ervoor zorgen dat de bekleding kan ademen en vocht afvoeren. Bij geventileerde stoelen worden kleine ventilatoren ingebouwd die daadwerkelijk helpen om inzittenden koel en droog te houden. Dit systeem is verkrijgbaar in de Opel Insignia en de Opel Cascada. Anderzijds is ook verwarming van groot belang. Bij de AGR-stoelen van Opel wordt vrijwel het gehele stoelopppervlak verwarmd. Dat maakt een aanzienlijk verschil in vergelijking met stoelen waarbij alleen delen worden verwarmd”, besluit Leuchtmann.

Geef een reactie