Volkswagen

Volkswagen Bedrijfswagens start praktijktest met e-Crafter

Volkswagen Bedrijfswagens heeft in Hannover de eerste exemplaren van de e-Crafter ceremonieel overhandigd aan enkele grote internationale klanten. Deze bedrijven gaan de nieuwe elektrische bestelauto tot medio volgend jaar in de praktijk testen. De e-Crafter komt naar verwachting in het najaar van 2018 op de Europese markt.

“We hadden de e-Crafter al samen met onze klanten voor onze klanten ontwikkeld”, aldus Dr. Eckhard Scholz, bestuursvoorzitter van Volkswagen Bedrijfswagens. “Nu schakelen we voor de laatste, belangrijke testfase de hulp in van een aantal fleetowners. Hun bevindingen kunnen voor verbeteringen zorgen aan het uiteindelijke productiemodel van de e-Crafter.”

Er gaat niets boven praktijkervaring. Daarom test een aantal grote klanten uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de e-Crafter van Volkswagen Bedrijfswagen voordat het model wordt geïntroduceerd. De klanten zijn ondermeer pakketvervoerders, energiebedrijven, handelsondernemingen en retailers met bestelauto’s die iedere dag tussen de zeventig en honderd kilometer afleggen en honderden keren stoppen. Dit geldt voor zo’n 85 procent van alle stedelijke ritten, blijkt uit een door Volkswagen Bedrijfswagens uitgevoerde analyse van 210.000 ritprofielen bij 1.500 klanten. De e-Crafter is ontworpen voor exact dit stedelijke gebruik en heeft een 100 kW elektromotor aan boord, een actieradius van zo’n 160 kilometer* en een begrensde topsnelheid van 90 km/u.

De lithium-ion batterij van de e-Crafter is volledig geïntegreerd in de wagenbodem. Dat betekent dat de bagageruimte van de Crafter in zijn geheel kan worden benut. Het laadvolume van 10,7 m3 is ongewijzigd, alsmede de laadbreedte (1.380 mm) en laadhoogte (1.861 mm). Afhankelijk van de versie ligt het maximale laadgewicht van de e-Crafter tussen de 1,0 en 1,75 ton. Als hij bij een 40 kW CCS-laadstation (gelijkstroom) wordt opgeladen, is zijn batterij (35,8 kWh) in 45 minuten weer voor 80 procent gevuld. Wordt de e-Crafter aan een 7,2 kW wallbox gekoppeld, dan duurt het ruim 5 uur om hem helemaal vol te laden. Dit wordt naar verwachting vaak ’s nachts gedaan.

De elektrische bestelbus is uiteraard gebaseerd op de nieuwe Crafter. Als hij op de markt komt, vertrouwt de e-Crafter dus op dezelfde hypermoderne assistentiesystemen. Standaard wordt de e-Crafter geleverd met Park Assist met side protection, een multifunctionele camera en een achteruitrijcamera. Verder zijn de testvoertuigen uitgerust met Climatronic automatische airconditioning, verwarmbare comfortstoelen, een navigatiesysteem, telefoonvoorbereiding en led-koplampen. De e-Crafter wordt naar verwachting gelanceerd in het najaar van 2018. Tegen die tijd is hij uitvoerig in de praktijk getest door klanten en dus volledig klaar voor de markt.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de NEDC testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Geef een antwoord