BMW

De prijs van de nieuwe BMW M4 CS

Onlangs presenteerde BMW M GmbH de nieuwe BMW M4 CS. Nu is ook de consumentenadviesprijs bekend: €147.309. De BMW M4 CS is een exclusieve uitvoering in beperkte oplage van de M4 die het gat opvult tussen de BMW M4 Coupé met M Competition Pack en de op circuitgebruik gerichte BMW M4 GTS. Met zijn sportieve karakter en uitstraling zet de BMW M4 CS de lange traditie van speciale BMW M uitvoeringen voort die in 1988 begon met de BMW M3 Evolution (E30). De BMW M4 CS gaat in juli in productie in de fabriek in München, de bakermat van BMW, en er komen twintig exemplaren naar Nederland.

Highlights.

  • De nieuwe BMW M4 CS (gecombineerd brandstofverbruik 8,4 l/100 km*, CO2-emissie gecombineerd 197 g/km*) vult het gat tussen de BMW M4 met M Competition Pack en de compromisloze BMW M4 GTS.
  • De BMW M4 CS, een speciale uitvoering door BMW M GmbH, wordt in beperkte aantallen geproduceerd van 2017 tot en met 2019.
  • Twintig exemplaren komen er naar Nederland.
  • Met de BMW M4 CS introduceert BMW M GmbH ook een nieuwe naamgeving voor zijn modellen. Een stap boven de standaard M-modellen staan de Competition-versies, met een hoger prestatieniveau. De volgende stap vormen de speciale CS-uitvoeringen, met nog betere prestaties. Helemaal bovenaan het gamma staan de modellen die duidelijk zijn gericht op race-activiteiten op het circuit, maar die ook zijn toegelaten voor gebruik op de openbare weg.
  • De BMW M4 CS is voorzien van de zescilinder-in-lijn benzinemotor met
    BMW M TwinPower Turbo techniek die zijn potentieel al in de bestaande BMW M4 modellen heeft bewezen. De motor is standaard gekoppeld aan de BMW M Double Clutch Transmission (M DCT) met zeven versnellingen.
  • Het vermogen van de motor in de BMW M4 CS is verhoogd tot 338 kW (460 pk). Dat is
    7 kW (10 pk) meer dan in de BMW M4 met M Competition Pack. Het maximumkoppel bedraagt 600 Nm (50 Nm meer). Het brandstofverbruik en de CO2-emissie zijn gelijk aan die van de BMW M4 Coupé met DCT: gecombineerd brandstofverbruik 8,4 l/100 km*; CO2-emissie gecombineerd 197 g/km*.
  • De BMW M4 CS sprint in slechts 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u.
  • De BMW M4 CS is uitgerust met een onderstel dat nog meer op sportiviteit is gericht, om nog betere prestaties te leveren.
  • Net als de andere BMW M4 modellen is ook de BMW M4 CS fijngeslepen op de Nordschleife van de Nürburgring. Zijn beste rondetijd is 7 minuten en 38 seconden.
  • Een van de belangrijkste ingrediënten van het bijzonder dynamische karakter van de BMW M4 CS is de rigoureuze toepassing van lichtgewicht design. De motorkap, het dak, de splitter onder de voorzijde, de rand van de achterspoiler, de diffuser onder de achterzijde en zelfs de eendelige aandrijfas zijn vervaardigd van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daardoor weegt de auto slechts 1.580 kilogram rijklaar.
  • Ook het gewicht van de portierbekleding is minimaal en bestaat uit samengeperste natuurlijke vezels met een oppervlakte in stijlvolle carbon-look. De lichtgewicht deurgrepen in de vorm van een lus accentueren het sportieve karakter van de BMW M4 CS.
  • De frontsplitter en de rand van de spoiler op de kofferdeksel zijn nieuw ontworpen en reduceren lift.
  • De BMW M4 CS is standaard uitgerust met M compound remmen, voorzien van blauw gelakte remklauwen. De voorremmen zijn voorzien van vier zuigers, de achterremmen van twee zuigers. Optioneel zijn koolstof-keramische M remmen met goudkleurig geanodiseerde remklauwen met zes zuigers vóór en vier achter.
  • Een nieuw lichtmetalen wiel in DTM-design is speciaal voor de BMW M4 CS ontwikkeld. Deze is uitgevoerd in Orbit Grey en is er in de maten 9×19 inch vóór en 10×20 inch achter. Rond de tienspaakswielen zijn standaard Michelin Cup-banden gemonteerd in de maten 265/35 R 19 vóór en 285/30 R20 achter. Deze banden zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Banden met een grotere wanghoogte zijn optioneel te bestellen.
  • De sportuitlaat met vier eindpijpen – elk met een diameter van 80 mm – zijn gelijk aan die van de BMW M4 met M Competition Pack. De vier sierstukken van de uitlaat zijn vervaardigd van roestvrij staal en voorzien van het M-logo.
  • Er zijn twee nieuwe, exclusieve kleuren leverbaar voor de BMW M4 CS: San Marino Blue metallic en Lime Rock Grey metallic. De BMW M4 CS kan echter ook worden besteld in de kleuren Alpine White en Sapphire Black metallic.
  • Het interieur van de BMW M4 CS valt op door de verfijnd sportieve combinatie van Alcantara- en lederen bekleding. De middenconsole is van een lichtgewicht design en is bekleed met stijlvol Alcantara, net als overigens de sierstrips in het interieur. De manchet van de handrem is vervaardigd van Alcantara en afgewerkt met contrasterend stikwerk.
  • Het optioneel met Alcantara beklede M sportstuur biedt bijzonder veel grip en is uitgevoerd in antracietkleurig Alcantara, geheel in de traditie van M.
  • Speciale lichtgewicht M sportstoelen, bekleed met exclusief Merino-leder en Alcantara en voorzien van een verlichte BMW M badge in de rugleuning, accentueren het sportieve karakter van de BMW M4 CS.
  • De BMW M4 CS is als enige BMW naast de M4 GTS uitgerust met achterlichten met futuristische OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode) die zorgt voor een 3D-effect.
  • Standaardvoorzieningen die zijn gericht op het rijcomfort in de BMW M4 CS zijn onder meer het BMW Navigation systeem Professional, automatische climate control en de automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels. Optioneel zijn adaptieve LED-koplampen met BMW Selective Beam – een grootlichtassistent die verblinding van tegenliggers voorkomt.
  • Hoogglanzende BMW Individual Shadow Line-afwerking met uitgebreide voorzieningen.
  • De BMW M4 CS is een speciale uitvoering, die in beperkte oplage wordt geproduceerd naast de BMW M4 Coupé. De productie vindt plaats in de fabriek in BMW’s bakermat, München. De start van de productie staat gepland voor juli 2017.

Technische gegevens BMW M4 CS

  • Zescilinder-in-lijn benzinemotor met BMW M TwinPower Turbo techniek, met twee mono-scroll turbocompressors, High Precision Injection, VALVETRONIC (variabele kleplichthoogte) en Dubbele VANOS (variabele nokkenastiming)
  • Cilinderinhoud: 2.979 cm3
  • Vermogen: 338 kW (460 pk) bij 6.250 toeren per minuut
  • Maximumkoppel: 600 Nm bij 4.000-5.380 toeren per minuut
  • Acceleratie 0-100 km/u: 3,9 seconden
  • Topsnelheid: 280 km/u (elektronisch begrensd)
  • Bandstofverbruik gecombineerd: 8,4 l/100 km*
  • CO2-emissie gecombineerd: 197 g/km*, emissienorm Euro6

*Brandstofverbruik en CO2-emissie onder voorbehoud. Berekend volgens EU-testcyclus en afhankelijk van bandenmaat

Geef een antwoord