BMW

BMW Group op weg naar emissievrije toekomst

BMW Group investeert al jaren in een emissievrije toekomst met elektrische mobiliteit. Enerzijds met batterijopslagsystemen, zoals bij de BMW i3, anderzijds focust BMW op brandstofcellen. Zo test BMW al enige jaren met een op de BMW 5 Serie GT gebaseerd prototype met BMW eDrive brandstofceltechnologie en in samenwerking met Shell wordt gewerkt aan een nieuw tankconcept voor waterstof.

Op de afgelopen Hannover Messe presenteerde BMW met een aantal partners onder het motto NewEnergy-4-Mobility2050 de nieuwe concepten en technologie. Die staan in het teken van energievoorziening voor uitgebreide emissievrije mobiliteit op weg naar 2050.

Vision Zero in elektrische mobiliteit.
BMW Group hanteert een holistische benadering van de toepassing van duurzame methoden en materialen. Bijvoorbeeld: de CO2-emissie die veroorzaakt wordt in de toeleveringsketen, tijdens de productie, het gebruik en de recycling van de BMW i3 is minimaal een derde minder dan die van vergelijkbare conventionele auto’s. De BMW i3 is ook de enige auto ter wereld waarbij het beperken van CO2-emissie in de hele ontwikkelings- en productieketen als uitgangspunt is genomen. Tegelijk bewijst het succes van de BMW i3 – de bestverkochte elektrische auto in zijn segment – dat duurzaamheid niet ten koste hoeft te gaan van het rijplezier en de aantrekkelijkheid van de auto. BMW is erop gebrand om met zijn emissievrije elektrische auto’s – met accu’s of brandstofcel – zijn leidende positie als fabrikant van ’s werelds duurzaamste voertuigen te behouden.

Vooruitstrevende combinatie: BMW eDrive en brandstofceltechnologie.
Het prototype van de brandstofcelauto op basis van de BMW 5 Serie GT combineert emissievrije mobiliteit met sportieve rijkwaliteiten, hoogstaande efficiency, geschiktheid voor lange afstanden en gebruiksgemak doordat waterstof tanken snel en eenvoudig is. De brandstofcel wint elektriciteit uit waterstof; de enige emissie is waterdamp. De elektriciteit dient voor de elektrische aandrijving met een vermogen van 180 kW (245 pk). Een batterij met een nettocapaciteit van ongeveer 1 kWh fungeert daarbij als buffer. Deze batterij is dan ook aanzienlijk kleiner dan exemplaren in batterij-elektrische concepten.

BMW ziet elektrisch aangedreven auto’s met een brandstofcel als een alternatieve emissievrije mobiliteitsoplossing voor de langere termijn, naast batterij-elektrische aandrijfsystemen. BMW werkt aan een veelzijdig gamma aandrijfsystemen die flexibel toepasbaar zijn in uiteenlopende voertuigconcepten, aanpasbaar aan de behoeften van de klant en wettelijke voorschriften.

Samenwerking Designworks en Shell.
Designworks, een dochteronderneming van BMW Group, en oliemaatschappij Shell hebben samen een innovatief tankconcept voor waterstof ontwikkeld waarmee berijders van een brandstofcelauto eenvoudig en snel kunnen tanken. Waterstofauto’s worden een steeds geschikter alternatief vervoermiddel met een lage CO2-emissie voor dagelijks gebruik. Het nieuwe tankconcept zal de doorbraak van waterstofauto’s stimuleren. Designworks is goed ingevoerd in vervoersconcepten voor de toekomst en kreeg van Shell de opdracht om het nieuwe tankconcept te ontwikkelen.

Oasis: een nieuwe tankconcept voor waterstof.
De tankinstallaties voor waterstof die momenteel in gebruik zijn, zijn technisch gebaseerd op installaties voor de levering van conventionele brandstoffen. Om de schone energie van waterstof tot uitdrukking te brengen, ontwikkelde Designworks Oasis: een nieuw tankconcept, met een slanke, verticale vormgeving en een vriendelijke uitstraling – met natuurlijke, duidelijk herkenbare vormen.

Het design van de tankzuil is eenvoudig, alle mechanische delen zijn zichtbaar. De klant wordt door middel van gidslichten, een uitgebreid informatiescherm en een innovatieve vulslang geholpen bij het tanken van waterstof. De gidslichten geleiden de voertuigen ook door het tankstation en geven aan welke tankzuilen bezet zijn en hoe lang dat nog duurt. Het interactieve informatiescherm geeft beknopte maar toegankelijke informatie over de prijs van waterstof, de benodigde tijd voor tanken, route-informatie en andere informatie over het gebruik van waterstof.

Voor de vulslang ontwikkelde Designworks een nieuwe handgreep en een nieuw ophangsysteem waarmee de klant de vulslang intuïtief en moeiteloos kan gebruiken en weer terughangen. Om tanken nog gemakkelijker te maken, is de vulslang voorzien van een scherm dat aanwijzingen geeft die de gebruiker stap voor stap door het tankproces leiden. Behalve dat het nieuwe concept een nieuwe manier van tanken betekent, straalt het met zijn heldere design en het gebruiksgemak uit dat waterstof de toekomst heeft.

Geef een antwoord