BMW

100.000ste elektrische auto in Nederland is een BMW i3

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldde op haar website dat de database van de RDW inmiddels 100.000 elektrische voertuigen – Hybrid, Electric Vehicle (EV) & Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) – telt. Daarmee is Nederland na Noorwegen het tweede Europese land dat deze belangrijke mijlpaal bereikt. Voor BMW is deze mijlpaal extra bijzonder aangezien de 100.000ste geëlektrificeerde auto in Nederland een BMW i3 is.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldde op haar website dat de database van de RDW inmiddels 100.000 elektrische voertuigen – Hybrid, Electric Vehicle (EV) & Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) – telt. Daarmee is Nederland na Noorwegen het tweede Europese land dat deze belangrijke mijlpaal bereikt.

p90216949_lowres_bmw-i3-94ah-05-2016

Voor BMW is deze mijlpaal extra bijzonder aangezien de 100.000ste geëlektrificeerde auto in Nederland een BMW i3 is. Toevallig kondigde BMW Group vorige week nog aan dat ze sinds 2013 wereldwijd 100.000 geëlektrificeerde BMW modellen heeft verkocht, waarvan 60.000 BMW i3’s en 10.000 exemplaren van de BMW i8. In Nederland is een op de vijf verkochte BMW modellen een EV of PHEV.

“Het EV-segment groeit al jaren gestaag en de verwachting is dat de verkoop volgend jaar met 25 procent groeit”, aldus Marc Bras, Manager BMW i bij BMW Group Nederland. “De verkoop lijkt momenteel af te nemen, maar dat zie je alleen als je de verkoop van PHEV’s en EV’s samenneemt. De PHEV-verkoop daalt namelijk en zal in 2017 dankzij de nieuwe belastingmaatregelen nog verder afnemen.”

p90216950_lowres_bmw-i3-94ah-05-2016

Dat de concurrentie toeneemt in het groeiende EV-segment ziet Bras niet als een bedreiging. “BMW i heeft andere EV’s altijd verwelkomd op de markt. Zo ontstaat er immers meer vraag naar een goede infrastructuur wat de uitrol ervan versnelt. En des te sneller wordt de elektrische auto geaccepteerd. Iedereen mikt nu logischerwijs op meer range. Een grotere range vereist een grotere batterij, maar minstens zo belangrijk is de energieconsumptie. Gewicht speelt hierbij een grote rol: hoe lager, hoe beter. Heel veel lichter kon de BMW i3 niet worden en mede daardoor haalt hij het maximale uit de beschikbare energie. De i3 is dan ook de meest efficiënte elektrische auto op de markt. Dit staat los van de ontwikkeling van de batterijtechnologie die natuurlijk ook bij BMW i gewoon doorgaat.”

Een bewijs daarvan is uiteraard de onlangs geïntroduceerde nieuwe 94 Ampère-uur batterij in de BMW  i3 die 300 kilometer volgens de NEDC-cyclus haalt en in de praktijk ruim 200 kilometer. De afmetingen en het gewicht van de batterij zijn daarbij niet of nauwelijks toegenomen en de laadtijd is gelijk gebleven. “Na de aankondiging van de nieuwe batterij deze zomer hebben we al een kleine 300 orders kunnen noteren. Voor BMW i erg mooie cijfers. Inmiddels rijden er sinds de introductie in 2013 zo’n 1700 BMW i3’s in Nederland rond.”

p90216947_highres_bmw-i3-94ah-05-2016
Strategie BMW i.
BMW i blijft de tak van BMW die experimenteert met nieuwe technologieën. “De i blijft staan voor innovatie, in de breedste zin van het woord”, verzekert Bras. “We hebben de i3 als ‘purpose built electric vehicle’ en de i8 als meest progressieve sportauto geïntroduceerd en volgens onze klanten zijn we daar goed in geslaagd.” BMW i gaat ook om de duurzame levenscyclus, nieuwe materialen en productiemethoden waarbij uiteindelijk rijplezier ook bij BMW i tot de belangrijkste kernwaarde behoort. “We hebben een heldere visie: de productie van BMW i is nog steeds geheel klimaatneutraal en met de i3 en i8 wordt geld verdiend.”

Inmiddels vindt de technologie van BMW i steeds meer zijn weg naar de overige BMW’s, zoals naar de iPerformance plug-in hybrids. Uiteindelijk zal elke Serie zijn eigen PHEV-model krijgen. “Hiermee houden we ons aan de oorspronkelijke strategie: het ontwikkelen van het submerk BMW i en de transfer van die nieuwe technologieën naar BMW. Dat geldt niet alleen voor de elektrische en hybride aandrijving van bijvoorbeeld de BMW 330e en MINI Countryman PHEV, maar ook voor productietechnieken en materialen. Denk aan de toepassing van koolstofvezel in de BMW 7 Serie en de plantaardige Kenaf achterklepbekleding van de nieuwe 5 Serie.”

De strategie houdt daarnaast in dat meerdere BMW’s volledig elektrisch worden. In 2019 komt de elektrische MINI. “En omdat één-derde van de wereldwijd verkochte BMW’s een SUV is, was een logische stap om daarnaast een sterk model als de X3 te elektrificeren”, legt Bras uit. “Dat gebeurt een jaar later, in 2020. Ook volledig elektrische aandrijving is dus niet alleen voorbehouden aan BMW i. Elektrificatie is een marathon en geen sprint. Alles draait om flexibiliteit, een aanbod van diverse aandrijflijnen – efficiënte plug-in’s, elektrisch en H2 – en een lange adem.”

p90216948_lowres_bmw-i3-94ah-05-2016

BMW i in Nederland.
In Nederland doet BMW i meer dan alleen auto’s aan de man brengen. De verkoop per land hangt namelijk sterk af van de aanwezige laadinfrastructuur. “Je hebt ook niets aan een benzineauto’s zonder tankstation. Dat besefte BMW i al in een vroeg stadium en ook in Nederland zijn we daarom altijd veel verder gegaan dan puur de verkoop van de auto zélf”, legt Bras uit. “We werken constant aan diensten en producten om de elektrische rijders te ondersteunen. De infrastructuur is in de afgelopen jaren enorm verbeterd. BMW Nederland heeft daaraan bijgedragen door te investeren in snellaadstations en in publieke laadpunten in de Metropoolregio Amsterdam en Noord-brabant. Bovendien ontwikkelen we ultrakrachtige snellaadpalen van 350 kWh samen met Allego.”

Daarnaast is BMW i constant op zoek naar samenwerkingen, waarbij bedrijven heel actief met de BMW i3 worden benaderd. “Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar duurzame mobiliteitsoplossingen voor het personeel. Mooie voorbeelden daarvan zijn engineering agency Royal Haskoning die start met 26 BMW i3’s om haar leasevloot te verduurzamen en uiteindelijk wil uitgroeien naar een 100 procent elektrische vloot. Neem ook de Haagse Tram Maatschappij die vijftien i3’s inzet voor de verplaatsing van haar trammachinisten en ING heeft na een pilot wederom een vloot i3 94 Ah’s besteld voor haar werknemers. Daarnaast zijn we steeds meer in gesprek zijn met bedrijven en overheden over autodelen. Met de elektrificatie van een wagenpark neemt de efficiëntie flink toe, maar combineer je dat met autodelen, dan maak je ineens reuzenstappen.”

p90216953_lowres_bmw-i3-94ah-bmw-i8-0

Slimmer laden is een ander aandachtspunt voor BMW i. In de basis kun je momenteel overal in Nederland laden, nu moeten we het laden goedkoper en duurzamer maken. Bras: “Recentelijk was nog in het nieuws dat de kosten die verbonden zijn aan publiek laden niet altijd even transparant zijn. Daarom heeft BMW i ChargeNow ontwikkeld: laden bij openbare laadpalen tegen vaste tarieven op basis van een contract (Basic, Silver of Gold). Heel simpel. We zijn de eerste op de markt die deze service aanbieden.”

BMW Nederland heeft daarnaast samen met een partner software ontwikkeld die het laden koppelt aan de energiemarkt en de productie van duurzame energie. Dat betekent simpelweg goedkoper groene energie in je BMW i3 op het moment dat de wind waait of de zon schijnt. Vergeet tot slot slimme innovaties als BMW i Light & Charge niet: lantaarnpalen met de ultrazuinige LED-verlichting van een BMW i3 en een ingebouwde lader. Een heel doeltreffende en eenvoudige manier om de infrastructuur uit te breiden zonder de straat nog voller te bouwen. De eerste zijn afgelopen zomer geïnstalleerd in Amersfoort en binnenkort volgen er meer in onze eigen lichtstad Eindhoven.

p90216967_lowres_bmw-i3-94ah-05-2016

Geef een antwoord