Renault

Alpine is terug

Alpine onthult vandaag de Alpine Vision showauto. De mix van elegantie, wendbaarheid en authenticiteit maken van deze tweezits coupé met middenmotor in ieder aspect een échte Alpine. De Alpine Vision kondigt het design en de prestaties aan van de straatlegale sportauto die Alpine voor het einde van dit jaar onthult. De productie vindt straks in het Franse Dieppe plaats. De verkoop start in 2017; allereerst in Europa gevolgd door de rest van de wereld.

De tracks van de Monte Carlo Rally vormen het décor voor de wederopstanding van Alpine, en dan met name de bochtige en beroemde Col de Turini waar Alpine autosportgeschiedenis schreef. Alpine is helemaal klaar om een niche te veroveren in de premium sportautomarkt. De auto zal in de smaak vallen bij de échte liefhebber en bij diegene die de schoonheid van auto’s weten te waarderen.

EN SITUATION

“Ik heb voor de naam Alpine gekozen om dat die voor mij representatief is voor rijplezier op bergachtige wegen. Ik had het grootste plezier toen ik destijds in mijn gemodificeerde Renault 4CV met vijf versnellingen door de Alpen racete. Deze vorm van gepassioneerd autorijden wilde ik mijn klanten laten ervaren in de auto die ik voor ogen had. Alpine is een naam die tot de verbeelding spreekt, maar die ook dient als symbool.” – Jean Rédélé, oprichter Alpine

Een levende legende
Het verhaal van Alpine begint als een visie van merkoprichter Jean Rédélé. Het is een verhaal over autosportsuccessen, technische vernuftigheden, klasse en zakelijk inzicht. Het is ook een verhaal van ontmoetingen en ervaringen. Het is bovenal een episch verhaal dat onlangs het zestigjarig jubileum vierde.

Na een reeks zeges in zijn gemodificeerde Renault 4CV zag Jean Rédélé al snel een kans om zijn eigen merk te beginnen. Hij zag ruimte voor een innovatief ontworpen auto met competitieve maar beproefde techniek onder een aantrekkelijke, lichtgewicht carrosserie. Dit idee leidde tot de A106 en tot de oprichting van Alpine in 1955.
Jean Rédélé had een uitstekend zakelijk inzicht en breidde zijn werkzaamheden al snel uit op internationaal niveau door in licentie auto’s te laten bouwen in het buitenland.

SHOW-CAR ALPINE (Z31)

Tussen 1955 en 1995 produceerde en verkocht Alpine 30.000 sportauto’s. Alpine is altijd actief gebleven ook al is het merk commercieel gezien 20 jaar van de markt. Activiteiten van liefhebbers, fans en clubs en de deelneming van privérijders aan een breed scala van autosportevenementen hebben de vlam van Alpine in leven gehouden. Het bewijst bovendien dat Alpine nog steeds een duidelijke aantrekkingskracht heeft. Het verlangen naar een eventuele terugkeer bleef. Die droom wordt nu werkelijkheid.

Een belangrijke kans voor Alpine om klanten voor zich te winnen met een volwaardig alternatief Eind 2012 kondigde Groupe Renault de intentie aan nieuw leven te blazen in Alpine met de ultieme droom om nieuwe Alpine-modellen in productie te nemen. Ruim drie jaar later ligt er een concreet plan op tafel en heeft Alpine een visie gecreëerd op het gebied van design, merkwaarden, een business unit en internationale ambities. Alpine is terug met de Alpine Vision; een showauto die een voorproefje geeft van een nieuwe productieversie waarvan 80% van het design overeenkomt met het studiemodel. De definitieve creatie wordt voor het einde van dit jaar gepresenteerd, waarna Alpine in 2017 het premium sportwagensegment zal betreden.

SHOW-CAR ALPINE (Z31)

Verwachting: 50% groei rond 2020 in het premium sportautosegment
In het segment van premium sportauto’s (zowel sportieve coupés als roadsters) worden wereldwijd op jaarbasis ongeveer 200.000 auto’s verkocht. Deze auto’s – met als belangrijkste doel rijplezier bieden – onderscheiden zich door bovengemiddelde prestaties, hun persoonlijkheid en prestige, die passen bij de respectievelijke merklogo’s. De auto’s spelen een belangrijke rol in het verbeteren van het imago en de winstgevendheid van een merk. Daarnaast voldoen de auto’s aan de hoogste eisen om zo aan de behoeftes van veeleisende klanten te beantwoorden.

Geografisch gezien eist Noord-Amerika ongeveer 40% van de verkoop van premium sportcoupés en roadsters op. In Europa is dat 35%, gevolgd door Azië met 15%. De rest van de wereld is goed voor 10%. In Europa zit 30% procent van deze klantengroep in Duitsland, 30% in het Verenigd Koninkrijk en 7% in Frankrijk. In landen als Zwitserland, België en Oostenrijk is de verkoop van sportauto’s bovengemiddeld hoog in vergelijking met de totale afzet van deze landen.

De premium sportautomarkt heeft het potentieel te groeien met 50% rond 2020. In de eerste plaats omdat de aanbod gestuurde markt extreem gevoelig is voor verandering en de komst van nieuwkomers. In de tweede plaats omdat de vraag in opkomende markten naar verwachting groeit. De afgelopen tien jaar heeft dat ertoe geleid dat ieder merk een eigen nauwgezet afgebakende marktpositie inneemt.

Auto’s die in deze markt worden gelanceerd door gespecialiseerde merken zitten op het hoogste niveau. Alpine richt zich op het creëren van een specifieke eigen nichemarkt door middel van alternatieve oplossingen voor de twee belangrijkste criteria waarin het in deze markt draait: performance en persoonlijkheid.

EN STUDIO

Deze waardes hebben het Alpine-team geïnspireerd tijdens de ontwikkeling van een nieuwe sportauto. Hij moet voldoen aan verwachtingen van liefhebbers en aan diegenen die schoonheid van auto’s kunnen waarderen. Hij moet ook met zijn eigen design en kwaliteiten een plek op de uitdagende markt kunnen veroveren op vijf continenten.

Alpine: een levendige nieuwkomer gesteund door de kracht van Groupe Renault
Groupe Renault heeft de beste experts rond de tafel gezet om de herintroductie van Alpine en de lancering van het eerste nieuwe model succesvol te laten verlopen. Er is maanden gewerkt aan dit uitdagende nieuwe avontuur. Alpine opereert onafhankelijk, gesteund door de volledige kracht van Groupe Renault.

Die onafhankelijkheid uit zich in de vrijheid die Alpine kreeg om te putten uit de motor-, chassis- en ontwikkelingskennis van Groupe Renault. Ook de kennis van de technische experts van Renault Sport (verantwoordelijk voor ontwikkeling van nieuwste Formule 1-auto) en van andere ondersteunende afdelingen is benut.

De productie van de nieuwe Alpine wordt toevertrouwd aan de gemoderniseerde fabriek in Dieppe. In deze faciliteit, gelegen in Normandië, is er de beschikking over een eigen productielijn en kan Alpine rekenen op de volledige ondersteuning van zorgvuldig gekozen leveranciers die zich hebben bewezen op het gebied van kennis en expertise.

“Aan het einde van 2016 onthullen we de nieuwe productieversie van Alpine. De verkoop van deze Berlinette van de 21ste eeuw start in het tweede kwartaal van 2017 op vijf continenten. Wij kunnen echt niet wachten!”
Arnaud Delebecque – Alpine Global Chief Marketing Manager

EN SITUATION

One thought on “Alpine is terug

Geef een antwoord