Opel

Ontwikkeling Opel Astra TCR vordert op topsnelheid

De raceversie van de Astra voor privéteams ondergaat zijn finale tests. Onlangs is hij aan een serie beproevingen blootgesteld op de circuits in Zandvoort en Estoril, Portugal. Op de autoshow van Genève (3 t/m 13 maart) beleeft de Astra TCR, die bedoeld is voor privéteams die straks met elkaar gaan strijden in de nieuwe TCR-raceklasse, zijn publieksdebuut.

“Het was een goede test”, zegt Jörg Schrott, Opel Motorsport Director. “De planning is krap, maar we liggen op schema. De Astra TCR bleek betrouwbaar tijdens de tests op Zandvoort en Estoril en hij presteert goed. Nu werken we aan de finale afstelling voordat we eind februari de eerste exemplaren aan onze klantenteams afleveren.”

De technici van Opel Motorsport en Kissling Motorsport, Opels partner bij de ontwikkeling van de Astra TCR, hebben extra aandacht besteed aan de voorwielophanging. Dietmar Metrich, Technisch directeur van Opel Motorsport, vertelt: “Op een raceauto met voorwielaandrijving en veel vermogen is de ophanging een belangrijke component. Want behalve de remmen en de besturing oefent ook de aandrijving veel kracht uit op de voorwielen. En het gaat niet alleen om de rondetijden, maar ook om bandenslijtage.”

Optimale balans
Tijdens de laatste tests concentreerden de technici zich ook op de optimale balans van mechanische grip (onderstel en wielen) en de aerodynamische grip (voornamelijk de achtervleugel en de splitter aan de voorzijde). Met de juiste balans is de raceauto snel en makkelijk te besturen en remt hij ook optimaal. Opel maakt gebruik van een remsysteem van de gerenommeerde fabrikant AP – met 378 mm remschijven voor (met zes zuiger-remklauwen en remschijven van 265 mm) en remklauwen met twee zuigers achter. De bestuurder kan de rembalans zelf aanpassen.
6-Opel-Geneve
Veel vermogen en trekkracht
De Opel Astra TCR is verder voorzien van een sequentiële zestraps racetransmissie van het Franse merk Sadev. Die is soepel te bedienen via schakelpeddels aan het stuur. En de tweeliter viercilinder turbomotor met twee bovenliggende nokkenassen en multipoint-injectie heeft zijn kwaliteiten al bewezen in endurance races. De zestienklepper levert 240 kW (330 pk) en een maximumkoppel van ongeveer 420 Nm.

“We moeten nog veel doen, maar ik kijk al uit naar ons TCR-debuut”, zegt Jörg Schrott. “De TCR is precies wat de teams en fans willen: spanning en ‘close’ racen met auto’s waarmee toeschouwers zich kunnen identificeren. Dit wordt een groot succes.”

Geef een antwoord