Skoda

5 sterren voor de nieuwe ŠKODA Fabia in Euro NCAP-crashtest

ŠKODA FabiaDe nieuwe ŠKODA Fabia heeft het maximale aantal van 5 sterren verdiend in de Euro NCAP-crashtest. Deze uitstekende uitkomst bevestigt het hoge veiligheidsniveau van de nieuwe vertegenwoordiger van ŠKODA in het compacte segment. De derde generatie ŠKODA Fabia Hatchback staat vanaf 16 januari 2015 in de Nederlandse ŠKODA showrooms, maar is nu al te bestellen vanaf € 12.990,-. Toch is de auto al dagelijks te zien bij één van onze ŠKODA-dealers.

De Euro NCAP-beoordeling is de optelsom van botsproeven die de inzittendenbescherming meten voor volwassenen en kinderen, het letselrisico voor voetgangers vaststellen en de aanwezigheid van moderne veiligheidssystemen belonen.

“Een van onze doelstellingen voor de nieuwe ŠKODA Fabia was dat hij een topklasse veiligheidsniveau in het compacte segment zou introduceren”, verklaart Frank Welsch, ŠKODA boardmember Technische Ontwikkeling. “De maximale score van 5 sterren is een bevestiging door onafhankelijke experts dat we dit doel bereikt hebben. De test bewijst zodoende dat de nieuwe ŠKODA Fabia een van de veiligste auto’s in het B-segment is”, aldus Welsch.

De nieuwe ŠKODA Fabia behaalde in alle vier de categorieën het maximale aantal van 5 sterren. Die categorieën zijn: inzittendenbescherming voor volwassenen, bescherming van kinderen, assistentiesystemen op het gebied van veiligheid en voetgangersbescherming. De testers prezen met name de stabiliteit van het inzittendengedeelte. Voor de bescherming van anderhalf jaar jonge kinderen kreeg de nieuwe ŠKODA Fabia het maximale aantal punten toebedeeld en ook de bescherming van 3-jarigen gooide hoge ogen.

De nieuwe ŠKODA Fabia deed het mede zo goed dankzij innovatieve veiligheidsaspecten die tot nu toe vooral in veel duurdere auto’s waren aan te treffen. Zo is er het proactieve remsysteem Front Assistant met geïntegreerde noodstopfunctie. Dit debuteert in de nieuwe ŠKODA Fabia en is al vanaf het tweede niveau (Ambition) standaard. Het systeem meet met behulp van een radarsensor continu de afstand tot voorliggers. Als die ruimte te klein wordt, grijpt de elektronische assistent in, variërend van een waarschuwing tot een automatische noodstop. Ook de Multi-Collision Brake, als onderdeel van ESC (elektronische stabiliteitscontrole) is een primeur voor de nieuwe ŠKODA Fabia. De Multi-Collision Brake vermindert het risico dat de auto na een botsing bij een vervolgongeval betrokken raakt, door automatisch de remmen te activeren.

Eveneens nieuw in de jongste generatie van de ŠKODA Fabia is de Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie). Andere veiligheidssystemen zijn de snelheidsbegrenzer, Hill-Hold Control en elektronische bandenspanningsbewaker.

De uitgebreide en volledig op elkaar afgestemde veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe ŠKODA Fabia bieden zeer goede bescherming in het onverhoopte geval van een aanrijding. 6 airbags – voorin, voorin opzij en langs de zijramen – en 5 driepunts veiligheidsgordels dragen bij aan de goede inzittendenbescherming. Ook de zeer stevige carrosserie met geoptimaliseerde kreukelzones doet een duit in het zakje. De passieve veiligheid is dan ook van topklasse.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programm) is een onafhankelijk consortium van Europese verkeersministeries zoals het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, automobilistenclubs zoals de ANWB, verzekeraars en consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond. De organisatie voert regelmatig botsproeven uit met nieuwe modellen en beoordeelt zo de veiligheid en bescherming ervan.

Geef een antwoord