Kia

Succes maakt “jigab” Kia nog gezonder

De vraag naar de auto’s van Kia neemt wereldwijd sterk toe en dat merkt het Koreaanse automerk in de “jigab” – het Koreaanse woord voor portemonnee. De nettowinst groeide in de eerste zes maanden met 7,3 % naar 1.770 miljard won (omgerekend 1,42 miljard euro) op een omzet van 27.099 miljard won (+ 14,7 %), wat gelijk is aan 21,7 miljard euro.

De toegenomen winst is het resultaat van het beste halfjaar ooit van Kia. De Koreaanse autobouwer had in de eerste zes maanden van 2016 het genoegen wereldwijd een recordaantal van 1.470.822 auto’s te verkopen; een toename van 2,3 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De belangrijkste markten voor Kia zijn Europa, Korea en Noord-Amerika. In die markten verkocht Kia in de eerste helft van 2016 resp. 307.742 (+ 14,8 %), 276.750 (+ 14,1 %) en 364.645 auto’s (+ 5,2 %) auto’s. Alleen in China daalde verkoop met 5,8 %.

Volop investeren
In het eerste halfjaar van 2016 waren vooral de Sportage (+ 39,2 %) en de Sorento (+ 9,4 %) populair onder Europeanen. Kia verwacht dat de groei van de Sportage-verkoop de rest van dit jaar aanhoudt. De Europese verkoop krijgt verder een impuls dankzij de lancering van de Niro, de Optima Wagon, de Optima Plug-in Hybrid en de vernieuwde Rio. Kia investeert niet alleen volop in nieuwe modellen en aandrijfsystemen, maar ook in de verduurzaming van de productieprocessen.

Geef een antwoord