Volkswagen

Volkswagen Group introduceert roetfilter voor benzinemotoren

De Volkswagen Group blijft zich onverminderd inspannen voor het milieuvriendelijker maken van conventionele aandrijflijnen. De onderneming heeft nu besloten roetfilters voor benzinemotoren – de zogenaamde Gasoline Particulate Filters (GPF) – op grote schaal te gaan toepassen. Vanaf 2017 worden alle direct ingespoten TSI- en TFSI-motoren van de Group geleidelijk aan van deze GPF-filters voorzien. De uitstoot van kleine roetdeeltjes wordt daarmee met maximaal 90 procent beperkt.

Tegen 2022 kan het aantal auto’s van de Volkswagen Group dat jaarlijks met deze technologie zal zijn uitgerust, zo’n zeven miljoen exemplaren bedragen. Het proces start in juni 2017 met de 1.4-liter TSI-motor in de nieuwe Volkswagen Tiguan1 en de 2.0 TFSI-motor in de Audi A52. Vervolgens wordt de introductie van het filter naar andere modellen en motorengeneraties uitgebreid.

Roetfilters voor dieselmotoren hebben hun nut en bestaansrecht al bewezen. Het benzinepartikelfilter gaat nu de uitstoot van roetdeeltjes bij direct ingespoten benzinemotoren met maximaal 90 procent terugdringen. Dr. Ulrich Eichhorn, Hoofd Research & Development binnen de Group: “Na eerder al een toename in efficiency en afname in CO2 voor onze motoren te hebben gerealiseerd, zorgen we nu voor een duurzame beperking van de emissieniveaus voor onze moderne benzinemotoren door ze standaard van roetfilters te voorzien.”

Op basis van vergelijkingsmetingen hebben onafhankelijke instanties vastgesteld dat zowel moderne EU6 diesel- als benzinemotoren van de Volkswagen Group nu al de schoonste motoren op de markt zijn. In de EQUA Air Quality Index keek het in London gevestigde Emission Analytics bijvoorbeeld naar de 440 populairste auto’s wereldwijd en plaatste de Volkswagen Group op dit gebied met de nodige voorsprong bovenaan.

De onderneming eindigde in drie categorieën op de nummer 1 positie: EU6 benzinemotor, EU5 benzinemotor en EU6 hybrideauto’s. De beste zes EU6 dieselauto’s zijn eveneens afkomstig van Volkswagen, Audi en Skoda; tot de geteste EU5 diesels waren vijf modellen in de top 10 – waaronder de nummers 1 en 2 van Audi en Skoda – eveneens afkomstig van de Volkswagen Group.

Geef een antwoord