Nissan

Unieke blik onder de huid van de Nissan ZEOD RC

Nissan ZEOD RCNa ontelbare uren ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en testen onthult Nissan wat er schuilgaat onder de huid van het revolutionaire prototype ZEOD RC. Ook demonstreert Nissan de veiligheid van de auto in een crashtest. Elk onderdeel van de Nissan ZEOD RC, zelfs elke bout en moer, is digitaal ontworpen met behulp van Computer Aided Design (CAD). Daarom kan Nissan met uniek beeldmateriaal aan het publiek te laten zien hoe de auto er onderhuids uitziet en hoe hij functioneert.

De Nissan ZEOD RC bezet Garage 56 tijdens de 24-uursrace van Le Mans. Garage 56 is gereserveerd voor auto’s die voorzien zijn van nieuwe, innovatieve technologie. Nissan wil met de auto als eerste fabrikant en deelnemer aan de race een ronde van het 13,65 kilometer lange circuit volledig elektrisch afleggen. Dit betekent dat de auto geruisloos over het rechte stuk van Les Hunaudières zal zoeven.

Blik achter de schermen
Behalve beelden van de gebruikte componenten toont Nissan ook filmopnamen van de crashtests waaraan de FIA de ZEOD RC heeft onderworpen. Elk Le Mans-prototype moet deze crashtest ondergaan voordat auto’s van dat type aan de wedstrijd mogen deelnemen.

‘Onze filosofie is om fans een blik achter de schermen te geven en om te laten zien welke inspanningen de ontwikkeling van de unieke techniek in de Nissan ZEOD RC vereist’, vertelt Darren Cox, Global Head van Brand, Marketing & Sales bij Nismo. ‘Veel fans weten niet hoe de auto’s er onderhuids uitzien en al helemaal niet hoe het eraan toegaat tijdens de crashtests. Niet iedereen kan tijdens de race aanwezig zijn in de pits, maar door middel van video’s en beelden via NISMO.TV kunnen de fans toch van dichtbij de actie meebeleven.’

Opmerkelijk doel
‘Ons doel is echt opmerkelijk. In een prototype een volledige ronde op het Circuit de la Sarthe afleggen op niets anders dan elektriciteit is al heel wat, maar dat doen met een topsnelheid van meer dan 300 km/uur en sneller dan een GT-auto is werkelijk ongelofelijk’, aldus Cox. ‘We wisten dat het een grote uitdaging zou worden. We gaan verder met accutechniek dan ooit te voren. Nissan beschikt over veel kennis en ervaring aangezien wij toonaangevend zijn op het gebied van elektrisch aangedreven voertuigen voor de openbare weg, maar het was een intensief ontwerpproces. We snappen wel waarom niemand dit ooit eerder geprobeerd heeft. We zijn veel technische uitdagingen tegengekomen, maar dat is juist waarom we dit soort projecten uitvoeren. Autosport versnelt het ontwikkelingsproces dramatisch en daardoor leren we elke dag nieuwe dingen.’

Techniek
De elektrische aandrijving van de Nissan ZEOD RC bestaat uit twee elektromotoren van 110 kW, die dezelfde transmissie aandrijven als de verbrandingsmotor. Het doel is om zonder de verbrandingsmotor één ronde sneller af te leggen dan auto’s uit de GT LM-klasse. De 40 kg wegende, 1,5-liter driecilinder turbomotor met 293 kW vermogen drijft de auto in principe vanaf het begin van de race aan. Tegen het einde van elke stint kan de auto één ronde volledig elektrisch afleggen.

Testdag op Le Mans
De auto debuteerde op het Circuit van Le Mans tijdens de testdag op 1 juni a.s. GT Academy-winnaar Wolfgang Reip en tweemalig LM P2-winnaar Tomas Erdos besturen het prototype. Erdos valt in voor Lucas Ordóñez en Satashi Motoyama, die dat weekend in Japan in de Super GT-klasse rijden. De testdag was onderdeel van het #eatsleepRACErepeat-programma waarin Nissan- en Nismo-teams 22 evenementen tackelen in zeven landen gedurende zeven weken.

Geef een antwoord