Algemeen

Studenten TU Delft maken debuut met waterstofauto in de racewereld

Tijdens de Gamma Racing Days op 5 en 6 augustus doet studententeam Forze van de TU Delft mee aan een fossiele brandstofcompetitie op het TT circuit in Assen. De studenten doen dit met een 100% schone waterstof-elektrische auto. Hiermee zet het team voor het eerst met waterstof een unieke stap in de conventionele racewereld.
Al een decennium lang is het team met waterstof bezig: van waterstof aangedreven karts bouwen tot het realiseren van ’s werelds eerste circuitauto op waterstof. Maar met een waterstofauto daadwerkelijk in het startveld staan van een conventionele race, is nog nooit eerder gedaan. Het is zelfs de eerste keer dat een studententeam deelneemt, wat een behoorlijke uitdaging met zich meebrengt voor alle teamleden. De auto die haar debuut gaat maken, de Forze VII, is inmiddels het zevende voertuig dat gebouwd is door de studenten. Met deze wereldprimeur wil het team laten zien wat de potentie en kracht is van waterstoftechnologie en bewijzen dat het realiseerbaar en enerverend kan zijn.

Verbeteringen
Voormalig Formule-1 coureur Jan Lammers heeft alle vertrouwen in de studenten. ‘Ze zijn enorm gegroeid, wat prachtig is om te zien’, aldus de coureur. Al sinds 2012 is Lammers ambassadeur van Forze en hij heeft nauwe banden met het team. Zo heeft hij eerder ook testgereden en geeft hij tips aan het team. ‘Het is voor ons van ultiem belang wat een coureur ervaart en opmerkt tijdens een testrit,’ vertelt Joost Berendsen, Chief Engineer. ‘Alleen dan kunnen wij de performance van de auto optimaliseren.’ Hoe de bolide gaat presteren, zal te zien zijn op zondag 6 augustus rond 15:00 in Assen tijdens de Supercar Challenge.

Techniek
De auto horen, zal het publiek waarschijnlijk niet. Alhoewel er niet op accu’s gereden wordt, gaat het wel om een volledig elektrisch voertuig. Het basisprincipe is vrij simpel, legt Berendsen uit. Samen met zuurstof uit de lucht, wordt waterstof door de brandstofcel omgezet in water en elektriciteit. Dit gaat naar de elektromotoren en het water komt uit de uitlaat. Een groot voordeel van waterstof is dan ook dat het getankt kan worden, waardoor het gemak van tanken waar we aan gewend zijn, niet ontnomen hoeft te worden. Daarnaast is het gebruik van waterstof nu net zo veilig als benzine, misschien nog wel veiliger. Een waterstoftank van tegenwoordig wordt namelijk uitvoerig getest. Zo moet een tank een valtest weerstaan, bestendig zijn tegen chemicaliën en worden er kogels op afgevuurd om extreme scenario’s te simuleren.

Forze is een dreamteam van de TU Delft en het énige studententeam ter wereld dat werkt met een high-power brandstofcel. Het team bestaat uit ruim vijftig studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek tot industrieel ontwerpen. Hun missie is om het algemene publiek en industrieën te inspireren met hun eigen ontwikkelde technologie op het gebied van waterstof. Door het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en racen van state of the art voertuigen, demonstreren zij hun kennis en kunde. Dat is immers waar een dreamteam van de TU Delft om draait: leren en innoveren, zodat we de grenzen van technologie weer een klein stukje verleggen.

Geef een antwoord