Citroën

Gesponsord: De nieuwe Citroen C4 Cactus; Een revolutionair ontwerp als basis voor de toekomst

lavoiturecitroenc4cactus.pngToen Citroën in 2004 de C4 uitbracht als opvolger van de Citroën Xsara, had het nooit kunnen dromen dat de auto zo’n succes zou worden. Met de vooruitstrevende technologische snufjes, als meedraaiende xenon koplampen, voor en achter parkeersensoren, stuurwiel met een vaste kern en een waarschuwingssysteem voor het verlaten van een rijstrook, kon het ook niet anders en in 2010 kwam er dan ook een vernieuwd model op de markt dat nog revolutionairder was. Nu, vier jaar na het verschijnen van de opvolger van de auto die in 2006 nog de prijs won voor World Car Design of the Year, komt Citroën met de C4 Cactus en als je het ons vraagt wordt die prijs voor de tweede maal in de wacht gesleept voor dit juweel op de weg.

De Citroën C4 Cactus is wellicht een van de meest uitgesproken auto’s op de openbare weg. De C4 Cactus onderscheidt zich door zijn unieke en karakteristieke design, waarbij de voorzijde zich al direct kenmerkt zich door een hightech lichtsignatuur, met led-dagrijverlichting die boven de slanke, in de Airbumps geïntegreerde koplampen is geplaatst. Ook de achterlichten hebben een 3D-effect, wat de auto direct herkenbaar maakt. Toch is dat niet het meest in het oog springende detail van de auto, die in 21 kleurcombinaties leverbaar is.

Het meest innovatieve aan de Citroën C4 Cactus zijn de passagiersairbag die in het dak verwerkt zit en de Airbumps, een wereldprimeur. Het technologisch hoogstandje van Citroën is een panel met lucht gevulde microcapsules, die je auto als een soepele ‘huid’ beschermen tegen kleine beschadigingen. De uit thermoplastisch polyurethaan (TPU) vervaardigde airbumps zijn te verkrijgen in vier kleuren te bestellen (zwart, grijs, ‘dune’ en ‘chocolate’). Ook van binnen is de C4 Cactus high-tech: een smal, zwevend dashboard, een 7 inch scherm dat de standaard klokken vervangt, een touchscreen voor de bediening van airco, audio, navi, etc en schakelflippers gecombineerd met een selectieknop op het dashboard in plaats van een conventionele pook. En natuurlijk is het panoramisch dak gebleven en waar mogelijk verbeterd.

Mede door de extreem lichte uitvoering (De C4 Cactus is nog eens 200 kilo lichter dan de normale C4!) en de PureTech benzinemotor heeft de Citroën C4 Cactus een berekend verbruik van minder dan 3 liter brandstof per 100 kilometer. Dit artikel werd dan wel gesponsord door Citroën, maar het betreft onze eigen mening, en die is erg positief! De Citroën C4 Cactus is de basis voor de verieuwde Citroën C-lijn en die ziet er veelbelovend uit!

Geef een antwoord